پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
سید مرتضی ملقب به‌علم الهدی اهرمی، از روحانیون استعمارستیز ایران در اهرم مرکز به‌ دنیا آمد و در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی به‌نجف اشرف رفت و نزد آخوند خراسانی تلمذ کرد و به‌درجة اجتهاد نایل شد و سپس به‌ بوشهر بازگشت.

شعار سال: مبارزات آیت الله علم الهدی در 108 سال پیش بود که با استعانت جستن از خداوند و ائمه و حمایتهای آخوند خراسانی، رهبری قیام مشروطیت در جنوب کشور را بر عهده گرفت و توانست در اوج خفقان با تصرف بوشهر یک حکومت اسلامی جهت رتق و فتق امور مسلمین را ایجاد نماید.

در جریان نهضت تنگستانیها بر علیه استعمار انگلیس و رشادتهای شهید رئیسعلی دلواری، بار دیگر این علم الهدی بود که با حمایتهای معنوی و دینی خود به طور جدی از سردارهای رشید اسلام زائر خضر خان تنگستانی و رئیسعلی دلواری پشتیبانی کرد.

سید مرتضی ملقب به‌علم الهدی اهرمی، از روحانیون استعمارستیز ایران در قرن سیزدهم و چهاردهم‌هجری در اهرم، مرکز تنگستان به‌دنیا آمد.

وی در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی به‌نجف اشرف رفت و نزد آخوند خراسانی تلمذ کرد و به‌درجة اجتهاد نایل شد و سپس به‌بوشهر بازگشت.

در ۱۳۲۶ ق پس از بمباران و تعطیل مجلس توسط محمدعلی شاه‌قاجار، علم الهدی به‌فتوای سیدعبدالحسین لاری و نیز اجتهاد خود بر ضد انگلیسی ها فتوای جهاد صادر کرد و رئیس علی دلواری را با صد نفر تفنگچی تحت امرش‌به‌بوشهر دعوت نمود و با کمک آنها و آزادی خواهان بوشهر،‌ تمام ادارات دولتی را از دست نمایندگان دولت، خارج ساخت و خود رتق و فتق امور بندر را در دست گرفت و به‌ عزل و نصب مأموران دولت پرداخت و تسلیم وجوه‌گمرک جنوب‌را به‌دولت انگلستان که‌گمرکات بوشهر را در اختیار داشت قطع نمود.

از اینرو به‌درخواست و فشار انگلیس، احمدخان دریابیگی، حکمران بنادر جنوب‌و از عمال انگلستان، از طرف دولت مرکزی،‌مأمور قلع و قمع علم الهدی گردید. دریابیگی نیز خانة‌ او را به‌توپ بست و سپس بدان حمله‌کرد و سید مرتضی را دستگیر نمود و او را با وضع زشتی در کوچه‌های بوشهر گرداندند و سپس زندانی کرد و پس از چندی به‌عتبات تبعید نمود. سید مرتضی در آنجا به‌تکمیل تحصیلات خود پرداخت و بعداً به‌بوشهر بازگشت.

وی در هنگام تشکیل مجلس مؤسسان و تغییر سلطنت از قاجاریه‌به‌پهلوی، به‌نمایندگی از طرف اهالی بنادر به‌مجلس مؤسسان رفت و به‌تغییر سلطنت رأی داد و در ۱۳۰۷ در بوشهر درگذشت.

او مردی شجاع و مجاهد و از مخالفان سرسخت نفوذ انگلستان در کشور بود و در هنگام دیدار رضاشاه‌از بوشهر در ۱۳۰۷ وی به‌همراه‌جمع دیگری از علما،‌در دارالحکومه‌آن شهر با وی دیدار کرد و ضمن سخنانی از وی خواست تا به‌نفوذ انگلستان در ایران پایان دهد.

پس از شهادت رئیسعلی دلواری، آیت الله علم الهدی ضمن اقامه نماز بر پیکر آن شهید، عنایت ویژه ای نیز پس از شهادت این سردار به خانواده وی داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی تنگستان نما، تاریخ انتشار 25 اسفند 95، کد مطلب:80722 : www.tangestannama.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین