پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
بنا بر ادعای مسئولین امر که مرکز امار تمامی اطلاعات حساب ملی سلامت را دراختیار دارد چرا تاکنون اقدام به انتشار انها نکرده است؟

شعار سال: بهبود شاخص‌های سلامت یکی از هدف‌های مهم دولت‌ها برای رسیدن به توسعه‌یافتگی و به ویژه توسعه پایدار است. لذا سیاست‌گذاری در بخش سلامت نیازمند تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی تأمین منابع مالی، نحوه افزایش، توزیع عادلانه و استفاده مؤثر از این منابع است.

تمامی این تصمیم گیری‌ها و نیز اعمال نظارت دقیق بر هزینه‌های صرف شده در این بخش مستلزم دسترسی به آمار و اطلاعات قابل اعتماد درباره میزان منابع مالی صرف شده برای سلامت، تأمین کنندگان منابع مالی و شیوه استفاده از آن‌ها است.

حساب‌های ملی سلامت مجموعه‌ای از اطلاعات نظام‌مند، جامع و سازگار از جریان منابع را در نظام سلامت یک کشور برای یک دوره معین فراهم می‌کند که روند هزینه‌های صرف شده برای سلامت در بخش‌های عمومی و خصوصی، فعالیت‌های مختلف تأمین سلامت، تأمین‌کنندگان خدمات سلامت و در موارد پیشرفته‌تر بیماری‌های مختلف، گروه‌های جمعیتی و مناطق جغرافیائی در یک کشور را به تصویر بکشد.

بر اساس اطلاعات گزارش حساب‌های ملی سلامت 1390-1388، کل هزینه‌های عمومی سلامت در کشور طی سال‌های 1390-1388 به ترتیب برابر با 286328 ، 359286 و 452793 میلیارد ریال بوده است و این آمار تا سال 92 در مرکز امار ایران به ثبت رسیده ولی از سال 93 تا به امروز این آمار در دسترس قرار نگرفته است.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت در خرداد ماه سال گذشته با اشاره به این که در سال ۹۲ حساب های ملی سلامت سال ۸۷ به وزارت بهداشت تحویل داده شد، گفت: متاسفانه تحویل حساب های ملی سلامت مربوط به ۵ سال گذشته و وقفه تا سال ۹۲ امری طبیعی نبوده و ما از سال ۹۲ برای هر ۳ سال با مرکز ملی آمار ایران قرارداد بسته ایم تا آمار و حساب های ملی سلامت را به ما گزارش دهند.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که آمار می تواند کمکی در جهت اصلاح رفتار برای سیاستگذاران باشد، افزود: آمار باید به روز و به لحظه باشد و نباید در گزارش دهی آمار وقفه ای وجود داشته باشد و در حال حاضر آمار ما تقریبا به روز است.

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه زمانی که ما در نیمه دوم سال92 آمدیم از سال87 حساب ملی سلامت نداشتیم و در این مدت 2سال و چند‌ماه اخیر حساب‌های 87تا 92 را با همکاری مرکز آمار منتشر کردیم.

وی درباره عدم‌انتشــار آمار حساب ملی سلامت از سال 92 به بعد و چرایی به‌روز نشدن آن نیز گفت: مقرر شده بود که مرکز آمار حساب‌های ملی سلامت سال‌های 93و 94 را تا پایان آبان‌ماه منتشر کند اما این اتفاق رخ نداد و امیدواریم طی چند روز آینده این وعده محقق شود. حریرچی همچنین گفت: اگرچه آمار وزارت بهداشت از حساب ملی سلامت به‌روز است ولی جهت اعلام دقیق‌تر آمار، منتظر انتشار حساب ملی سلامت از سوی مرکز آمار هستیم و امیدواریم ظرف چند روز آینده اطلاعات سال93 منتشر شود. وی افزود: قرارداد سال 94 را با مرکز آمار بسته‌ایم و کار نیز در حال انجام است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: به هر حال حساب‌های ملی سلامت حساب‌های پیچیده‌ای است و اجرا و ارائه‌اش آسان نیست.

این سخنان در حالی است که با توجه به تصویر فوق از سال 1392 به بعد این اطلاعات به روز رسانی نشده و هنوز دلیل آن مشخص نیست.

محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نیز اظهار داشت: از این موضوع خبری ندارم.

وی با بیان اینکه تکلیف حوزه سلامت در برنامه ششم مشخص شده است، افزود: بنا بر ابلاغ برنامه ششم توسعه دست اندرکاران این حوزه موظف به تهیه پرونده سلامت افراد هستند.

با تمام این تفاسیر و بنا بر ادعای مسئولین امر که مرکز آمار تمامی این اطلاعات را دراختیار دارد چرا تاکنون اقدام به انتشار آنها نکرده است؟


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مهر زنجان، تاریخ 18 فروردین 96، کد مطلب: 4963: www.mehrezanjan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین