پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نباید در حوزه سلامت خودزنی کنیم، گفت: طرح تحول سلامت کمک زیادی را به مردم کرده و نقدهایی که به این طرح می‌شود باید همراه با راهکار باشد.

شعارسال: دکتر محمد جهانگیری در نخستین کنگره فناوری‌های نوین پزشکی با بیان اینکه موضوع فناوری‌ها در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است، گفت: بحث فناوری همواره با حوزه مدیریت همراه بوده است و در حوزه مدیریت نیز سه محور اهداف، منابع و ابزار مدیریت مطرح است. در عین حال باید توجه کرد که در زمینه ابزار مدیریت، چهار رکن برنامه‌ریزی، ساختار، تکنولوژی و رفتار و مبانی سازمانی مهم است و با کنار هم گذاشتن این چهار رکن می‌توان به خوبی کار مدیریت را پیش برد.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت نیز تکنولوژی و فناوری به طور خاص از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: در حوزه سلامت حدود ۸۰۰ هزار محتوا وجود دارد که هرکدام‌شان می‌توانند با رویکردهای جدیدی با هم هماهنگ شوند تا خدمت بهینه‌ای اتفاق افتد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی با بیان اینکه در حوزه سلامت ابتدا با چالش‌ها مواجه هستیم، گفت: به عنوان مثال در کشور ایالات متحده ۷۰۰۰ عارضه به دلیل دادن نسخ دارویی اشتباه اتفاق می‌افتد.

جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور اشاره و اظهار کرد: به طرح تحول نظام سلامت نقدهای زیادی وارد شده، اما باید بدانیم که این طرح فقط اجرای قانون بوده است. قبل از آغاز طرح تحول و در سال ۹۲ براساس آمار حساب‌های ملی سلامت حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد هزینه‌کرد حوزه سلامت بوده است که از این میزان ۱۸ درصدش را بیمه‌ها و ۲۰ درصدش را دولت پرداخت می‌کرد و بقیه آن را مردم از جیب شان می‌دادند؛ به طوری که پرداخت از جیب بین ۵۵ تا ۶۵ درصد بود.

وی افزود: در آن زمان در آمارهای رسمی اعلام می‌شد که پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی ۳۷ درصد از همان تعرفه‌های ناقص گذشته بود، اما در واقع پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی به ۴۲ درصد می‌رسید؛ چراکه مردم برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و ... باید به بیرون از بیمارستان مراجعه می‌کردند. در کنار این موضوع در آن زمان میانگین زیرمیزی در حوزه سلامت ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر پرونده و آن هم به جز شهرهای تهران و پنج شهر بزرگ دیگر بود؛ این در حالی است که در سال ۹۲ میانگین حداقل حقوق ۷۰۰ هزار تومان بود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی با بیان اینکه اگر هزینه سلامت یک خانوار از ۴۰ درصد حقوقش بیشتر شود، می‌گوییم که دچار هزینه‌های کمرشکن شده است، گفت: پرداخت چنین ارقامی در حوزه سلامت در آن سال‌ها برای اکثر مردم در اکثر شهرستان‌ها هزینه کمرشکن محسوب می‌شد و در عین حال انگیزه ارائه‌کنندگان خدمت در بخش دولتی کاهش یافته بود و بخش خصوصی نیز تنها ۱۵ درصد سهم بستری را داشت.

جهانگیری همچنین گفت: از طرفی در طرح تحول نظام سلامت می‌بینیم که ۱۱ میلیون نفر بیمه شده‌اند، اما سرانه آنها را دولت پرداخت نکرده است. همچنین ۱۲۰۰ خدمت را وارد کتاب ارزشگذاری نسبی کردیم و ۳۰۰ قلم دارو را نیز تحت پوشش قرار دادیم و تعرفه‌ها نیز اصلاح شدند و در نهایت بعد از انجام این کارها سهم پرداخت از جیب مردم به هفت درصد رسید و ۳۰ درصد آن به صندوق بیمه‌ها آمد. در عین حال با در نظر گرفتن توسعه‌ای که در ناوگان سلامت و خدمات سرپایی رخ داده، می‌بینیم که حوزه سلامت دچار کمبود بودجه شده است، اما باید توجه کرد که بودجه کم نیامده بلکه منابع به سوی دولت رفته است.

وی همچنین اظهار کرد: در این زمان همه به جای اینکه به حوزه سلامت کمک کنند و به سمت ایجاد منابع پایدار برای حوزه سلامت بروند، فقط می‌گویند چرا تعرفه‌ها را بالا بردید. اما باید توجه کرد که کسری منابع صرفا به خاطر افزایش تعرفه‌ها نبوده است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی با اشاره به اوج‌گیری‌های تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در سال ۹۲ گفت: با آن شرایط مردم باید در حوزه سلامت ساپورت می‌شدند و این ۱۰ هزار میلیارد باید در حوزه رفاه اجتماعی هزینه می‌شد و دولت باید این کار را انجام می‌داد. البته در حال حاضر دولت بین ۱۲ تا ۱۴ هزار میلیارد به حوزه سلامت بدهکار است. پس بنابراین طرح تحول هزینه‌های سلامت را از جیب مردم به سمت بانی اصلی‌اش انتقال داد.

جهانگیری خطاب به پزشکان گفت: نباید در حوزه سلامت خودزنی کنیم. البته نقدهایی به طرح تحول سلامت وارد است، اما مزایای این طرح در شرایط اجتماعی آن دوران بیشتر از مضراتش بود و به مردم کمک بسیار زیادی کرد و در ابتدا نیز انگیزه زیادی را به حوزه دولتی وارد کرد، اما آنچه که در اجرای طرح تحول کم بود و باعث شد نتوانیم به خوبی آن را پیش بریم، عدم وجود اطلاعات کامل، آمار دقیق و رصد و شفاف‌سازی بود که اگر با استفاده از فناوری‌های نوین به طور دقیق حوزه سلامت را رصد می‌کردیم، این مشکلات پیش نمی‌آمد و برخی اینطور چنین هجمه‌ای‌ها را علیه طرح تحول، پزشکان و جامعه پزشکی که در حال حاضر حدود ۱۴ هزار میلیارد مطالبه از بخش عمومی دارند، مطرح نمی‌کردند.

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی کار بزرگی را در قالب طرح تحول نظام سلامت انجام داد و وزارت بهداشت و وزارت رفاه در آن زمان مردانگی کردند و توانستند طرح را اجرا کنند. البته طرح تحول نقاط ضعف زیادی دارد، اما نقدها باید در جهت اصلاح آن باشند. تاکید می‌کنم که اجرای طرح تحول وظیفه دولت بوده و باید این هزینه‌ها را در حوزه سلامت انجام می‌داد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، فناوری‌های اطلاعات و تکنولوژی‌های موجود برای ایجاد بهره‌وری پایدار در سیستم سلامت کشور، گفت: در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان باید مسائل بایوتکنولوژی و فناوری را پیش برند و ما هم باید فرآیندهای جاری‌مان را بهره‌مند و نوین کنیم.

جهانگیری در ادامه به برخی از پروژه‌های فناورانه در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اشاره و اظهار کرد: یکی از این پروژه‌ها بحث نسخ و امضای الکترونیکی بود که امضای الکترونیکی در سیستم کامل شده و در حال حاضر پزشکان می‌توانند با مراجعه با سایت سازمان درخواست امضای الکترونیک بدهند.

وی افزود: پروژه امضای الکترونیک از ماه جاری در مراکز ملکی تامین اجتماعی راه‌اندازی می‌شود و سپس آن را در سایر مراکز پیش خواهیم برد. در عین حال کسانی که علاقه دارند در زمینه اجرایی کردن نسخ الکترونیک و... کار کنند می‌توانند با ما همکاری داشته باشند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی در عین حال توصیه کرد که پزشکان به سمت تکنولوژی‌هایی که مغفول مانده‌اند، پیش روند.

جهانگیری همچنین مجددا تاکید کرد: انتقاد به طرح تحول جای خودش را دارد، اما باید بدانیم که این طرح کمک بسیار زیادی به مردم کرده و نباید در این زمینه خودزنی کنیم. در عین حال از دولت تشکر می‌کنیم که سلامت را از اولویت دوازدهم به اولویت‌های دوم و سوم ارتقا داد، اما نباید دوباره شاهد بازگشت حوزه سلامت به قعر اولویت‌های دولت باشیم و باید همچنان از آن حمایت کنیم تا کار پیش رود و نقدهایمان باید همراه با راهکار باشد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی همچنین گفت: در عین حال اگر همه چیز را هم به دولت وصل کنیم، سرنوشتش همان می‌شود که اکنون در طرح تحول می‌بینیم. بنابراین باید بخش خصوصی را در این زمینه فعال کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 13 آذر 1395، کدمطلب: 95091306677 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین