پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۱۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
روان‌شناسان بر این باورند که چنین پدیده‌ای بازتاب خشونتی‌است که از جامعه تا خانواده و حتی ساختار نظام آموزشی کشور را هم دربر گرفته‌است. در واقع، خودزنی، آن‌هم در میان دختران، پاسخی خشن به خشونت پیرامون‌شان است.

شعارسال: بازی خون بازی، خشونت علیه بدن خود یک پدیده ی کاملا اجتماعی و روانشناختی است، که باید با نگاه روانشناسانه، روانپزشکی و پژوهش علوم رفتاری به آن نگاه کنیم. روانشناسان بالینی معتقدند این رفتار، خود زنی دختران یک پدیده ی جدی است و در بین نوجوانان وجود دارد.

رفتار خود زنی در دختران به وسیله ی تیغ یا کارد که عمدتا، به مچ یا کشاله ران خود ضربه می زنند، رفتار خودکشی نیست. براساس DSM که معتبر ترین نظام نامه ی تشخیص بیماری های روانی است به این رفتار NSSI می گویند، یعنی رفتار خود آسیب رسانی غیر خودکشی، اصلا هیچ منظور خودکشی وجود ندارد و نمی خواهند کسی از کار آن ها آگاه شوند به همین اساس لباس های آستین بلند می پوشند تا مورد شناسایی قرار نگیرند.

در برخی از مدارس تیغ زنی به خود مد می شود مثل بی اشتهایی، عصبی و ... گاهی خود زنی جنبه اعتیاد آمیز و یا رفتار اجباری می شود.

پژوهش ها به ما نشان می دهد که این رفتارها در بسیاری از دخترها یک نوع مخدر یا تشکیل دهنده درونی در خون این ها ترشح می کند یا آزاد می کند که احساس آرامش به فرد دست می دهد و عملا رفتار اعتیاد آمیز است.

پژوهش ها در سال های اخیر در دانشگاه یل در سال 2014 از هر 5 دختر در سنین 10 تا 18 سال یک نفر اقدام به این کار می کرده است و پژوهش های دیگری در سال 2015 ، 56 درصد دختران بین 10 تا 14 سال که مصاحبه و پرسش نامه پر کرده اند گزارش شده است که در یک سال گذشته حداقل یک بار این کار را انجام داده اند.

مردم بر این باور هستند که کسی که خوزنی می کند، رفتار خودکشی دارد، در مورد پسرها این رفتار قابل قبول تر است، پسرها معمولا به خاطر از دست دادن یک رابطه عاطفی و مهم دست به چنین کاری می زنند.

دختران در سن 10 تا 16 سال به دنبال هویت خودشان هستند، این رفتارها را زمانی انجام می دهند که کلافه هستند و درباره هویت شان دچار اشتباه شده اند، یا با بحران خانواده ها مواجه می شوند و برای آرام شدنشان این کارها را انجام می دهند.

*رفتار خودزنی سویه ی اجتماعی دارد و پدیده ی آموزش و پرورش نیست.

بنابراین باید بیشتر به نظام والدین توجه کنیم والدین بیشتر از اینکه به ظاهر و نمره گرفتن و کنکور فرزندانشان توجه کنند به ساختن هویت موفق بچه ها توجه کنند.

بخشی از این مطلب برگرفته از صحبت های دکتر علی صاحبی، فوق دکترا اختلالات وسواس از کلینیک اختلالات اضطرابی دانشگاه سیدنی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصراترک، تاریخ انتشار: 7بهمن1395، کدخبر: 2781243: www.atraknews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fight
United States of America
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
اموزش و پرورش جزیی از اجتماع است و بی تقصیر گرفتن ان کاری بسیار کوته فکرانه است
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین