پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۵۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
دریاچه پری یا خندقلو که به زبان محلی شورگلی معروف است در موقعیت جغرافیایی N365333 E472733 در استان زنجان و در محدوده شهرستان ماه‌نشان واقع شده ،که زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان ماه نشان است و تقریباً تنها دریاچه طبیعی کل استان زنجان به حساب می آید .
شعارسال: دریاچه طبیعی شورگلی که در جوار روستای خندقلو و پری واقع هست با چشم انداز بسیار زیبایی در میان یک دشت وسیع گسترده شده است . از اردیبهشت ما به بعد بهترین ماه های سفر به این منطقه هستند.

گفتنی است: وسعت دریاچه در حدود ۰٫۵ کیلومتر مربع سات و گستره ای شمالی جنوبی دارد. طول دریاچه ۱٫۲ کیلومتر و عرض آن ۵۰۰ متر است. دریاچه در ۲ کیلومتری شمال شرقی روستای پری واقع است. این دریاچه از طریق جاده ماهنشان به روستاهای سهند سفلی، سهند علیا، قاضی کندی، حسن آباد و پری قابل دسترسی است.

دریاچه‌ی «پری» درست مانند «دودکش جن» تا به حال چندان مورد توجه قرار نگرفته، هرچند گفته شده است اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری زنجان طرحی برای ساخت سایتی تفریحی در کنار آن دارد؛ ولی تا آن زمان، حفظ این دریاچه برعهده‌ی مسافران و بازدیدکنندگانش است تا مانند نامش به افسانه تبدیل نشود.

این دریاچه در دهستان اوریاد( بخش مرکزی ماهنشان) واقع شده و فاصله آن از مرکز استان ۱۵۲ و از شهر ماهنشان ۴۵ کیلومتر است. اطراف دریاچه خندقلو دارای آب و هوای نیمه خشک بوده و مساحت این منطقه ۴۰ هکتار است و پوشش گیاهی این منطقه مرتع و منابع آب موجود آن از طریق چاه و آب دریاچه تامین می شود.هم اینک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در حال انجام مطالعه و طراحی جهت اجرای سایت تفریحی در حاشیه دریاچه خندقلو است.

اطراف این دریاچه بدلیل وجود جاذبه های مهم گردشگری و پتانسیل های توسعه، قابلیت احداث مجموعه ای از تاسیسات گردشگری مانند ارایه خدمات اقامتی، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی در یک مکان واحد را دارد.

کشاورزان و آبزی پروران منطقه ماهی در داخل این دریاچه پرورش می دخند و بهره برداری های اقتصادی هم می کنند.

گفتنی است : کشاورزان مناطق روستاهای اطراف این دریاچه در خواست انتقال آب به مزارع کشاورزی را از مسئولین دارند.

photo_2017-03-29_12-01-51

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی ماهنشان، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1396، کدخبر: - ، www.ojebidari.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
از الان به فکر این دریاچه باشید که خشک نشه ، چون اکوسیستم کل منطقه رو تحت تاثیر خودش قرار میده
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین