پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۵۸۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پایین نگهداشتن نرخ ارز به شیوه مصنوعی، تأثیر منفی بر تجارت نشان خواهد داد و واردات کالا صرفه بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ولی‌الله افخمی راد افزود: منطقی شدن واردات و افزایش صادرات لازم است که به ارز حاصل از صادرات مشابه کالا نگاه شود. به گفته وی، صادرات زمانی بخوبی پیش خواهد رفت و در مسیر رشد قرار می‌گیرد که نگاهی واقعی به نرخ ارز داشته باشیم.

افخمی راد اضافه کرد: چنانچه همانند برنامه‌های پنج ساله به میزان اختلاف نرخ تورم داخلی و بین‌المللی روی نرخ ارز برود، قیمت واقعی ارز محقق خواهد شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تأکید کرد: هنگامی که این رویه منطقی در مورد نرخ ارز در پیش گرفته نشود و نرخ ارز به شیوه‌ای مصنوعی پایین نگهداشته شود، تأثیر منفی آن بر تجارت خود را نشان خواهد داد، به گونه‌ای که در این شرایط واردات کالا صرفه بیشتری پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر صادرات رفته رفته صرفه خود را از دست خواهد داد و این روند بر خلاف رویکرد تجاری و اقتصادی کشور است.

افخمی راد، یکی از دلایل کاهش صادرات در ماه‌های گذشته امسال را تردید در مورد نرخ ارز دانست و گفت: فعالان اقتصادی در دوران انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در مورد آینده نرخ ارز تردید داشتند و به همین دلیل در انجام امور تجارت تأخیر ایجاد کردند. به گفته وی، نرخ ارز عاملی مهم و تأثیرگذار در دادوستد بین‌المللی است و سرنوشت آن با تجارت مشترک است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: طی سال‌جاری عوامل دیگری در کاهش تجارت و افت صادرات نقش داشته که مهمترین آن کاهش قیمت نفت است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6028 ، سه‌شنبه 24 شهريور 1394، صفحه5

خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین