پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
منابع امنیتی مصر یکشنبه از انفجار بمبی در داخل کلیسایی در شهر طنطا خبر دادند که ده‌ها کشته و زخمی نیز برجای گذاشت. این در حالی است که تلویزیون این کشور از انفجار دیگری در اطراف کلیسای مار مرقس اسکندریه خبر داد. این دو انفجار باعث شد تدابیر امنیتی در فرودگاه قاهره در نظر گرفته شود. داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت.

شعار سال: روزنامه مصری الیوم السابع صبح دوشنبه به نقل از منابع امنیتی مصر از انفجار بمبی داخل کلیسای مار جرجس در شهر طنطا، مرکز استان غربیه در ۹۳ کیلومتری شمال قاهره پایتخت مصر خبر داد. رسانه‌های مصری به نقل از وزارت بهداشت مصر گزارش دادند که ۳۰ تن در این انفجار کشته و ۶۰ تن زخمی شدند.

شبکه العربیه مدعی شده بود که انفجار دیگری مرکز آموزش پلیس در شهر طنطا را هدف قرار داده است. این در حالی است که یک منبع امنیتی وقوع انفجار دوم علیه مرکز پلیس طنطا را تکذیب کرد.

این منبع امنیتی اعلام کرد، انفجار ناشی از بمبی بوده که در صندلی‌های ردیف اول در داخل کلیسا کار گذاشته شده بود.

این منبع امنیتی افزود: یک فرد مظنون در ارتباط با انفجار کلیسا بازداشت شده است.

نیروهای امنیتی و کارشنان مواد منفجره به محل حادثه رفته‌ و نیروهای امنیتی کمربند امنیتی در منطقه ایجاد کردند. نیروهای امنیتی همچنین اطراف کلیسا را برای یافتن بمب‌های احتمالی دیگر مورد تفتیش قرار دادند .

نیروهای امنیتی در وزارت کشور مصر تاکید کردند، تدابیر امنیتی در اطراف کلیساها و اماکن دینی را همزمان با جشن‌های قبطی‌ها تقویت کرده‌اند. همچنین تدابیر امنتیتی در فرودگاه قاهره نیز به اجرا درآمد.

معاونان وزیر کشور و فرماندهان امنیتی نیز دست به بازدیدهای امنیتی برای اطلاع از حضور نیروهای امنیتی در اطراف اماکن دینی و کلیساها زدند. نیروهای امنیتی همچنین طرح امنیتی ویژه‌ای را در اسکندریه به اجرا گذاشته‌اند چرا که قرار است پاپ تئودوروس دوم، رهبر مسیحیان قبطی ارتودوکس مصر مراسمی را به همراه پاپ اسکندریه اجرا کند.

در همین حال بعد از ظهر دوشنبه خبرنگار اسکای نیوز عربی در خبری اعلام کرد، صدای انفجاری در اطراف کلیسای مار مرقس در اسکندریه شنیده شده است که گفته شده یک عامل انتحاری دست به انفجار خود زده بود.

در همین حال، وزارت بهداشت مصر از افزایش آمار قربانیان انفجار اسکندریه به 16 کشته و 41 زخمی خبر داد.

تلویزیون مصر پیشتر اعلام کرده بود: انفجار کلیسای مار مرقس اسکندریه در محله العطارین در اسکندریه رخ داد که دستکم شش کشته و ۳۳ زخمی داشته است.

به گزارش تلویزیون مصر، انفجار اسکندریه ناشی از انفجار انتحاری بود و پاپ تئودوروس کمی قبل از وقوع انفجار در کلیسای مار مرقس حضور داشت.

منابع مصری نیز اعلام کردند، سه کشته انفجار اسکندریه نیروی پلیس و یکی از آنها افسر بود.

همچنین شبکه اسکای نیوز از تلاش نیروهای امنیتی برای تفکیک دومین بمب در اطراف کلیسای اسکندریه خبر داد.

نخست وزیر مصر: انفجار کلیسای مارجرجس اقدام کاملا تروریستی بود

شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر ضمن محکوم کردن این انفجار آن را اقدام تروریستی بزرگ خواند.

وی بر مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن تاکید کرد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز ضمن محکوم کردن انفجار از شورای دفاع ملی خواست در خصوص این انفجار تشکیل جلسه دهد.

رئیس جمهوری مصر نخست وزیر را مامور کرده به محل حادثه برود و گزارش‌های مستقیمی را ارائه کند.

وی همچنین به تمامی بیمارستان‌های نیروهای مسلح دستور داده تمامی زخمی‌های انفجار را پذیرش کنند.

سیسی در تماس تلفنی با تئودورس دوم برای گفتن تسلیت به وی تاکید کرد، تروریسم مسلمانان و مسیحیان مصر را هدف قرار داده است و مصر هرگز با این حملات تروریستی دست از هدف قرار دادن گروه‌های افراطی برنمی‌دارد.

انفجار امروز در حالی رخ داده که مسیحیان در حال جشن گرفتن روز "یکشنبه نخل"، از اعیاد مسیحی بودند.

این در حالی است که رسانه‌های مصر اعلام کردند، صدها قبطی در اطراف کلیسای مار جرجس تجمع کرده و خواهان قصاص تروریست‌ها شدند. اخباری نیز از درگیری‌ها به گوش می‌رسد.

*محکومیت‌ها

دانشگاه الازهر ضمن محکوم کردن انفجار آن را جنایتی در حق تمام مردم مصر دانست.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و مفتی مصر نیز با شدیدترین عبارت‌ها انفجار طنطا را محکوم کردند.

ابوالغیط به کار گیری تلاش بیشتر برای مبارزه با تروریسم و همکاری و هماهنگی در سطح عربی و بین‌المللی را برای مقابله با این پدیده خواستار شد.

اردن، قطر، امارات و بحرین نیز هر کدام در بیانیه‌های جداگانه‌ای این انفجار را محکوم کردند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم این انفجار را محکوم کرد و از تروریسم خواست دست از کشتار بی‌گناهان بردارد.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان نیز در واکنش به این انفجار اعلام کرد، تروریسم دین ندارد و علیه ارزش‌های دینی اقدام می‌کند و از دین حنیف اسلام شروع کرده است اما مصر با اراده یک ملت پیروز خواهد شد.

جنبش حماس انفجار کلیسای مار جرجس را محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق نیز با شدیدترین عبارات حمله تروریستی کلیسای مارجرجس را محکوم کرد.

پیشتر گروه انصار بیت‌المقدس وابسته به داعش دسامبر گذشته مسئولیت انفجار انتحاری در کلیسای قبطی قاهره را برعهده گرفت که ۲۹ کشته برجای گذاشت.

این گروه هفته‌های گذشته نوار ویدیویی را منتشر و در آن تهدید کرد، قبطی‌های مصر را که ۱۰ درصد ساکنان این کشور ۹۲ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند، هدف قرار می‌دهد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1396، کد مطلب: 96012007327:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین