پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
به عقیده استاد دانشگاه تهران، سند سیاسی جدید حماس یعنی ممکن است شاهد چهره انقلابی‌تر و هجومی‌تری از این جنبش مقاومت اسلامی باشیم.

شعار سال: جنبش حماس روز گذشته سند سیاسی جدید خود را در رسانه ها منتشر ساخت. این سند سیاسی که در حقیقت یک راهبرد بلند مدت برای حماس محسوب می شود در 42 بند تنظیم شده است. این سند بر خلاف دیدگاه برخی، که آن را اساسنامه یا میثاقنامه جدید حماس برشمرده اند، یک اساسنامه جدید نیست و سندی است که راهبرد حماس را در دوره ای که پیش رو دارد تعیین می کند.

دکتر محمد صادق کوشکی در خصوص این سند سیاسی گفت: در چند ماه اخیر شاهد آن هستیم که برای تغییر بخشی از کادرهای سنتی حماس زمینه سازی می شود. یعنی به موازات حذف تدریجی کادرهای دفتر سیاسی، خصوصا چهره هایی شبیه موسی ابومرزوق یا حتی خالد مشعل، ما شاهد روی کار آمدن چهره هایی هستیم که رویکرد جهادی تر دارند و حتی مثل اسماعیل هنیه ساکن غزه هستند. با توجه به ناکارآمدی هایی که جناح سیاسی حماس - طیفی که خالد مشعل و موسی ابومرزوق در آن قرار داشتند- داشته اند و با توجه به بعد مسافتی هم که دارند و در قطر ساکن شده اند خیلی نمی توانند مسائل فلسطین را دنبال کنند، به نظر می رسد نیروهایی که نگرش جهادی داشته، به شاخه نظامی، گردان های عزالدین قسام نزدیک تر هستند، در حال قدرت گرفتن هستند. به همین خاطر این تغییر - که زمینه سازی برای آن طی ماه های اخیر اتفاق افتاد - می تواند به بحث تغییر در سیاست های حماس منجر شود. اگر اختلالی در این مسیر ایجاد نشود ما می توانیم شاهد چهره انقلابی تر و هجومی تری از حماس باشیم.

وی در خصوص موانع موجود در مسیر این تغییر گفت: طبیعی است که مقاومت هایی در مقابل این مسئله اتفاق خواهد افتاد یا حتی کارشکنی هایی ممکن است صورت بگیرد اما اگر این حرکت بتواند موفق باشد آن گاه ما بایستی با حماسی مواجه باشیم که رشد یافته تر و تکامل یافته تر از حماس نسل قبل است. یعنی حماسی که به نوعی حیات خود را در پیوستن به محور مقاومت می جوید.

البته جریان های دیگری هم هستند، این به خاطر این است که ماهیت حماس یک ماهیت متکثر و پراکنده است. حماس در واقع نامی است که بر مجموعه ای از زیر گروه های مختلف نهاده شده که همگی زیر یک سقف قرار دارند. یک تشکل آهنین و یکپارچه نیست. در داخل حماس گروه هایی بوده و هستند که تمایل چندانی به همکاری با محور مقاومت نداشته، الآن هم تمایل چندانی ندارند و حتی در بین آنها کسانی هستند که به دیدگاه های سازشکارانه ای که دولت خودگردان دارد، گرایش پیدا کرده اند. اما فضای کلی به این سمت است که نیروهایی که گرایش جهادی دارند و تمایل بیشتری به همکاری با محور مقاومت دارند قدرت گرفته اند و به نوعی زمام اختیار را آنها در دست گرفته اند.

این استاد دانشگاه تهران در خصوص اینکه آیا ممکن است این فرآیند به حذف شخصیتی چون خالد مشعل منجر شود گفت: این فرآیند می تواند به حذف رسمی خالد مشعل، محدود کردن اختیارات فعلی وی، یا به سایه بردن وی منجر شود. کسانی که این مسیر را دنبال می کنند دنبال تنش نیستند. مایل اند که با حداقل هزینه این اصلاحات را انجام دهند. اگر امکان آن باشد خالد مشعل کنار برود ولی اگر امکان کنار رفتن خالد مشعل هم نیست، به صورتی در سایه قرار گیرد که منجر به اختلاف و تنش جدیدی در حماس نشود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 12 اردیبهشت 96، کد مطلب: 1395409: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین