پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
در سال های اخیر اما حرف و حدیث‌های فراوانی درباره بیلهر زده شده و هر کس به گونه‌ای سعی می‌کند تا از زیر بار مسئولیتی که در قبال بقای نسل این گونه گیاهی در معرض نابودی دارد شانی خالی کند،حرف های که برای خیلی‌ها نان شدند ولی برای بیلهر و بقای نسل آن هیچ سودی نداشت.

شعار سال:گیاه بیلهر یکی از گیاهان منحصر بفرد خطه زاگرس و شهرستان سپیدان به علت برداشت بی‌رویه در معرض خطر جدی انقراض قرار دارد. با ذوب شدن برف‌ها در اسفند اولین گیاهی که سر از خاک در می‌آ‌‌ورد تا نوید آمدن بهار را بدهد گیاه بلیهر است.این در حالی است که در دهه اخیر بنا به شرایط مختلف، میزان برداشت و تمایل به استفاده از این گیاه به اندازه‌‌ای زیاد شده که نسل این گیاه را با خطر جدی انقراض مواجه کرده است.

بر همین اساس نسل این گیاه در برخی از شهرهای زاگرس‌نشین منقرض شده و این گونه منحصر بفرد که دیرزمانی گونه گیاهی غالب شهرستان سپیدان وشهرهای اطراف بود امروزه تنها در چند منطقه محدود به ارتفاعات و مناطق صعب العبور پناه برده با این حال هنوز آدمیان طماع دست از سر این گونه بر نمی‌دارند.

در سال های اخیر اما حرف و حدیث‌های فراوانی درباره بیلهر زده شده و هر کس به گونه‌ای سعی می‌کند تا از زیر بار مسئولیتی که در قبال بقای نسل این گونه گیاهی در معرض نابودی دارد شانی خالی کند،حرف های که برای خیلی‌ها نان شدند ولی برای بیلهر و بقای نسل آن هیچ سودی نداشت.

بدون شک بخش اعظم جامعه ما، از کسانی که با رفتن به ارتفاعات و دامنه کوهها برای ریشه‌کنی این گیاه قرار دارند گرفته تا مردمانی که دل از خوردن بیلهر نمی‌کنند و در نهایت مسئولانی که سر خود را زیر برف کرده اند و هیچ اقدام عاجل و برنامه خاصی برای نجات بیلهر ندارند، همه و همه در انقراض نسل این گیاه مقصرند.این روزها اگر از مبادی ورودی شهر ستان سپیدان عبور کنید و یا سری با بازار شهر بزنید به وضوح به عمق فاجعه پی خواهید برد.جولان فروشندگان بیلهر در مرکز شهر و خرید و فروش این گونه در خطر انقراض آن هم در حجم بسیار زیاد آیند‌ه‌ای دردناک را برای بیلهر به ذهن طبیعت دوستان تداعی می‌کند،آینده‌ای‌ که درآن هیچ نام و نشانی از بیلهر نخواهد بود.

به هر ترتیب برای نجات بیلهر راه های زیادی وجود دارد از فرهنگ‌سازی و آگاه سازی مردم و به خصوص اهالی روستاها گرفته تا ایجاد زیرساخت هایی برای اشتغالزایی در شهر و روستاها، ولی چیزی که در این میان به فراموشی سپرده شده استفاده از قوه قهریه و برخورد قاطع با عاملان تخریب و دلالان فروش بیلهر است، موضوعی که در این مقطع حساس باید با به آن اهمیت بیشتری داد چراکه گمان می‌رود با وضعیت موجود عمر بیلهر در سپیدان آنقدر کفاف نخواهد کرد که منتظر اثرگذاری کارهای فرهنگی و مقطعی باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی مارگون، تاریخ انتشار:26 فروردین 1396، کدخبر: 3625، www.margoon.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین