پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
شغل علی حبیبی طراحی امضا برای دیگران است. او می گوید این روزها آدم های زیادی در مشاغل مختلف برای داشتن امضاهای خاص و منحصر به فرد به او سفارش طرح می دهند.

شعارسال: امضاها همیشه در مهمترین و حساس‌ترین اتفاق های زندگی بشر نقش داشته‌اند؛ چه موقعی که قرار است پای یک قرارداد کاری را امضا کنید یا زمانی که می‌خواهید اسمتان پای سند خانه و ماشین‌تان باشد. امضاها حکم اثر انگشت را برای صاحبانشان دارند انقدر که منحصر به فرد هستند و تنها به یک شخص اختصاص دارند. برای همین هم بیشترمان وقتی رفته‌رفته به سن و سال قانونی می‌رسیم، گوشه و کنار همه خط خطی‌ها، دست نوشته‌ها و جزوه‌های دوران تحصیل به فکر پیدا کردن امضا و طرحی می‌گردیم که بشود آن را زیر تمام قول‌نامه و قرار دادهای جدی زندگی ثبت کرد.

پیش از پیدا کردن صفحه «علی حبیبی» و دوستانش در اینستاگرام، شغلی به عنوان «طراحی امضا» برایمان وجود خارجی نداشت؛ چون در حالت عادی تصور اکثرمان این است که امضای اختصاصی همه آدم ها لزوما باید ساخته ذهن خلاق خودشان باشد؛ اما ظاهرا علی حبیبی و تیم چهار نفره‌اش نزدیک به دو سال است که این کار را برای مخاطبانشان راحت کرده‌اند. آنها این روزها در ژانرهای مختلف و برای قشرهای متفاوت امضا طراحی می‌کنند.

خودم سال به سال دنبال تغییر دادن امضایم بودم

دوره گذار از نوجوانی و جوانی برای هر کسی انگار برهه جدی شدن‌ها و جدی گرفتن‌هاست. دوره‌ای که همه آدم‌ها به مرور زمان سعی می‌کنند به همه فاکتورهایی که قرار است نشانی از هویت و معرفی‌شان به عنوان یک شخصیت مستقل در جامعه باشد توجه بیشتری نشان دهند. امضا کردن قطعا یکی از همین فاکتورهاست. چیزی که درست در همان برهه زمانی به سراغ علی حبیبی آمده است و دست آخر انقدر او را به خودش در گیر کرده که او حال نزدیک به دوسال است که بی‌خیال لیسانس حسابداری‌اش شده و به طراحی امضا برای دیگران به عنوان یک پیشه نگاه می کند. «من خودم جزو کسانی بودم که به شدت دغدغه امضا داشتم. تقریبا می‌شود گفت سالی نبود که من طرح و مدل امضایم را عوض نکرده باشم چون کاری هم که در آن زمان داشتم ایجاب می‌کرد که امضای جالبی داشته باشم. بعد از یک مدت به فکر این افتادم که ما کسی را داریم که کارش طراحی امضا باشد؟! سرچ که کردم متوجه شدم یکی دو نفر دیگر هم هستند که همین کار را انجام می‌دهند ولی خوب که نگاه کردم با خودم گفتم که طرح امضاهایی که خودم می‌زنم از این جالب‌تر است. همین شد که به شکل جدی دست به کار شدم.»

فیلم آموزشی می‌فرستیم تا امضایشان را یاد بگیرند

آقای حبیبی و دوستانش می‌گویند حالا چیزی نزدیک به دو سال است که کار اصلی‌شان را روی طراحی امضا برای سفارش‌دهندگان در فضای مجازی متمرکز کرده‌اند؛ برای همین هم مدل‌های مختلف و متفاوتی را در ویترین کارشان گذاشته‌اند تا جایی که اگر سری به صفحه اجتماعی‌شان در فضای مجازی بزنید پای تمام پست‌هایشان این عبارات را خواهید دید. «طراحی امضای شیک، هنری، ادبی، فارسی، لاتین و فانتزی» شیوه کار کردنشان هم پروسه چندان پیچیده‌ای نیست تا جایی که شما با دیدن امضای مورد نظر یا سفارش آن می‌توانید از طریق تلگرام در خواستتان را اعلام کنید و آنها هم به فاصله چند روز چند نمونه از امضاهایی را که برای شما اتود زده‌اند ارسال کنند و اگر امضایتان را نپسندید باز سراغ طرح‌های دیگر می‌روند ولی اگر کار مورد پسندتان قرار گرفت وارد مرحله بعد می‌شوید. «وقتی مشتریان از امضایی که ما برایشان طراحی کردیم راضی بودند وارد مرحله بعد می‌شویم؛ یعنی برایشان فیلم آموزشی می‌فرستیم تا از طریق آن امضای جدیدشان را یاد بگیرند.»

روزی ۳۰ تا ۴۰ سفارش امضا داریم

قبل از گفتگو با علی حبیبی بیشترین تصورمان درباره طراحی امضا این بود که شاید شغل عجیب و غریبی باشد و افراد زیادی پیش از این از وجود آن بی خبر باشند؛ او می‌گوید برای هر امضا که طرح می‌زند چیزی حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع زمان صرف می‌کند و این روزها به خاطر حجم سفارش دهنده‌ها ایام شلوغی را سپری می‌کند. «ما در روز به طور میانگین چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ سفارش را دریافت می‌کنیم که هر کدام از این سفارش‌ها تعداد امضاهای زیادی را شامل شود، چون ممکن است سفارش دهنده‌های آن شاید با یک امضا کارشان حل نشود و یا امضایی را که می‌خواهند باب میلشان نباشد و دوست دارند اسمشان را با چند طرح مختلف ببیند تا حق انتخاب داشته باشند.»

امضاهایی از ۱۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان!

«بیشترین کسانی که برای طراحی امضا به سراغ ما می آیند مدیرعاملان شرکت‌های خصوصی هستند، چون این دسته از افراد امضاهایی را می‌خواهند که کاملا خاص و غیر قابل جعل باشد تا بتوانند در قراردادها و جلسه‌هایی که حضور دارند بهترین امضایشان را داشته باشند.» اما جالب است بدانید که مشتری‌های آقای حبیبی نه لزوما آدم‌هایی خاص پسند که از اقشار مختلف هستند تا جایی که بعضی از مشتریان امضای خاص را سفارش می‌دهند و بعضی دیگر صرفا همان طرح‌هایی که در صفحه منتشر شده را با وجود تکراری بودن خریداری می‌کنند.«ما در طراحی امضاهای‌مان دسته‌های مختلف داریم که قیمت‌های متفاوتی دارند. برای همین طرح‌هایمان بسته به ویژگی، فیلم‌های آموزشی و طرح‌های متفاوتی که برای سفارش دهنده می‌زنیم از ۱۰ تا ۱۵۰ هزارتومان قیمت دارد.»

امضا طرح می‌کنیم، جعل نمی‌کنیم

امضا کردن و طراحی آن در عین حال که می تواند اتفاق جالب توجهی را رقم بزند، در عین حال هم می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات غیر قانونی برای مجرمان هم باشد؛ اما علی حبیبی می‌گوید که آنها در کارشان پیشگیری از این اتفاق را نیز در نظر گرفته است تا جایی که هیچ‌وقت در کار، کپی کردن امضای دیگران را نمی‌پذیرند. «همه طرح‌هایی که ما می‌زنیم طرح‌های خودمان است که در صورت مورد پسند قرار گرفتن سفارش دهنده فیلم آموزشی آن را هم تحویل می‌دهیم. تا به حال نشده که کسی یک امضای آماده را به ما بدهد و از ما بخواهد که عین آن را برایش پیاده کنیم. چون این موضوع دیگر طراحی امضا نیست و جعل محسوب می‌شود.»

سیاسیون و هنرمندان به ما امضا سفارش می دهند

در بین همه امضاهای مختلف و امضاهای گوناگونی که در صفحه اجتماعی آقای حبیبی و تیمشان وجود دارد، می‌شود اسم چهره‌های مختلف را هم پیدا کرد از بهنوش بختیاری گرفته تا حمید سوریان. وقتی دراین باره از او درباره این طرح‌ها و امضاها می‌پرسیم این طور می‌گوید: «این امضاها، امضاهای خود چهره‌ها نیست. در بیشتر مواقع این طرافدارانشان هستند که از ما می‌خواهند از روی اسم هنرمندشان طرح‌های مختلف بزنیم که ما هم این کار را برایشان انجام می‌دهیم .البته ناگفته نماند که در بین همه این کارهایی که طی این دو سال انجام دادیم برای هنرمندان و سیاستمداران زیادی هم امضا طراحی کرده‌ایم که بهتر است اسمی از آنها برده نشود؛ به عنوان مثال در این ایام که به انتخابات نزدیک می‌شویم سیاستمداران زیادی به ما مراجعه می‌کنند تا زیر پوسترهای تبلیغاتی‌شان، امضا و دستخط طراحی کنیم.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:1اردیبهشت1396، کدخبر: 3957521: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین