پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
شهرستان قروه دارای جاذبه‌های گردشگری زیبایی است که همواره موردتوجه گردشگران هم قرار گرفته است.

شعار سال: منطقه کردستان، روس‍ت‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اب‍‍اگُ‍رگُ‍ر در 28 ک‍ي‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ج‍ن‍وب‌ ش‍‍ه‍ر ق‍روه‌ ق‍ر‌ار گرفته است. در ‌اي‍ن‌ روس‍ت‍‍ا چ‍ش‍م‍ه‌ ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ی‌ و ‌ام‍‍ام‍ز‌اده‌ ب‍‍اب‍‍اگ‍رگ‍ر وجود دارد که ‌از ‌اماک‍ن‌ ج‍ذاب‌ گ‍ردش‍گ‍ر‌ی‌ این شهرستان است.

‌آر‌ام‍گ‍‍اه‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اده‌ س‍ي‍دج‍لال‌

آر‌ام‍گ‍‍اه‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اده‌ س‍ي‍د ج‍لال‌ ‌از خان‍د‌ان‌ ‌ا‌ه‍ل‌ ب‍ي‍ت‌ (‌ع‌) م‍ش‍‍ه‍ور ب‍ه‌ ب‍‍اب‍‍اگ‍رگ‍ر در ‌اي‍ن‌ روس‍ت‍‍ا قرار دارد که یکی از جاذبه‌های ناشناخته غرب کشور است. در ک‍ن‍‍ار ‌اي‍ن‌ م‍ک‍‍ان‌ م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی‌ چ‍ش‍م‍ه‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ی‌ وج‍ود د‌ارد ک‍ه‌ چ‍ش‍م‌ ‌ه‍ر ب‍ي‍ن‍ن‍ده‌‌‌ای‌ ر‌ا ب‍ه‌ خ‍ود ج‍ذب‌ م‍‍يی ک‍ن‍د و م‍ردم‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ن‍ي‍ز ب‍‍اور‌ه‍‍اي‍‍ی‌ ب‍ر شفاب‍خ‍ش‍‍ی‌ ‌اي‍ن‌ ‌آب‌ د‌ارن‍د.

آب اين چشمه كه در استخری عميق و دايره‌ای شكل با محيطی حدود 300 متر جمع می‌شود، از دسته آب‌های كلرو بيكربنات مخلوط گازدار است كه براي برخی از بيماری‌های دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه مفيد است. هم چنين اين نوع آب‌ها در تركيب خود، انيدريد كربنيك دارند و آرام بخش بوده و در بيماری‌های ناشی از سوء تغذيه نيز موثر هستند.

چشمه آب معدنی باباگرگر قروه مهمترين چشمه اين منطقه است.

اژدهای سنگ شده

ي‍ک‍‍ی‌ ‌از ‌جاذبه‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ طب‍ي‍‍ع‍‍ی‌ ج‍‍ال‍ب‌ در ک‍ن‍‍ار ‌اي‍ن‌ م‍ج‍م‍و‌ع‍ه‌، گ‍د‌ازه‌ ‌آت‍ش‍ف‍ش‍‍ان‍‍ی‌ شگفت انگیز است، م‍شه‍ور ب‍ه‌ "س‍ن‍گ‌ ‌اژد‌ه‍‍ا" ‌ک‍ه‌ ظ‍ا‌ه‍ر‌ی‌ بسیار ش‍ب‍ي‍ه‌ ب‍ه‌ ح‍ي‍و‌ان‍‍ات‌ ‌ع‍ظي‍م‌ ‌ال‍ج‍ث‍ه‌ م‍‍ا ق‍ب‍ل‌ ت‍‍اري‍خ‌ که تبدیل به سنگ شده است را د‌ارد.

وجود این اثر شگفت انگیز که مردم در گذشته بر این باور بودند که اژدهای سنگ شده است، همچنین امامزاده باباگرگر و چشمه آب معدنی در این مجموعه گردشگری موجب شده تا هرساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط استان و کشور برای دیدن این جاذبه به شهرستان قروه سفر کنند.

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با مساحت 43 هزار هکتار در میان استان‌های کردستان و کرمانشاه و در فاصله 12 کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد.

منطقه بدر و پریشان منطقه‌ای کوهستانی است و از کوه‌های صخره‌ای، دره‌های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته تشکیل شده است که دامنه ارتفاعی آن از 2000 تا 3298 متر متغیر است. این منطقه دارای چشمه‌های فراوان است که در این میان می‌توان به چشمه شاه پسند، چشمه‌های شمالی کوه بدر، چشمه کبود و چشمه پناهگاه پریشان اشاره کرد.

این منطقه با پوشش گیاهی مناسب، زیستگاه گونه‌های جانوری مهمی همچون کل و بز می‌باشد که به منظور حفظ این گونه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی و زیبای آن از تاریخ 1375 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و در اوایل سال 1385 به منطقه حفاظت شده بدر و پریشان ارتقاء یافت.

دریاچه سراب کوثر

دریاچه سراب کوثر در فاصله یک کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌های متعددی که در بستر دریاچه وجود دارند تأمین می‌شود.

این دریاچه از گذشته‌های دور تأمین‌کننده آب آشامیدنی و کشاورزی اهالی شهر بوده و امروزه یکی از گردشگاه‌های مهم این شهر محسوب می‌شود و علاقمندان رشته قایقرانی و سایر ورزش‌های آبی به این دریاچه زیبا مراجعه می‌کنند. در میان دریاچه یک جزیره کوچک سر از آب بیرون آورده که به نحو زیبایی نورپردازی شده و با عبور از پل آهنی می‌توان به آن رسید.

غار و صخره‌های تاریخی فرهادتاش "وینسار"

در حدود 35 كیلومتری شرق شهر قروه، در فاصله سه روستای داشبلاغ، آقبلاغ و وینسار بر روی كوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد كه از نظر نوع، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی‌های خاص و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

باور مردم بر آن است كه این سنگ‌ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد. نوع حجاری و سفال‌های موجود در منطقه، احتمالاً به دوره ساسانی تعلق دارد.

این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است. در ضلع شرقی همین كوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد كه "اورل استین" مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب كشور، از این غار نام برده و ظاهراً نتوانسته وارد آن شود.

پل فرهادآباد

پل فرهادآباد در 45 کیلومتری شمال غربی شهرستان قُروه در روستای فرها آباد در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است.

پل فرهاد آباد دارای 8 دهانه است که چشمه وسط بزرگ‌تر است. این پل 80 متر طول دارد و نوع قوس‌های بکار رفته در آن عموماً جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است. تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد از پل‌های دوران صفویه باشد.

این پل در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شد و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت کرد و به همین جهت این پل به نام فرهادآباد نامیده می‌شود. از آنجا که این پل توسط امیر علایی نیز مورد مرمت واقع شد، به نام پل امیر نیز مشهور است.

حمام قصلان

حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد. تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسروخان اول، والی وقت کردستان تعلق دارد. این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون است و تزئینات منحصر به فرد آهک‌بُری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران استان کردستان (ایسنا)، تاریخ 10 فروردین 96، کد مطلب: 961-1097-5: www.kurdistan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین