پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۸۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
شهرستان زاهدان در ۵۱۷ کیلومتری شرق شهرکرمان و نیز در نزدیکی کشور پاکستان واقع شده‌است. این شهر از طریق راه زمینی از سمت شمال به مشهد و از سمت جنوب به چابهار مرتبط شده است. زاهدان از لحاظ مختصات جغرافیایی در ۶۰ درجه و ۵۱ دقیقه و ۲۵ ثانیه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۰ دقیقه و ۴۵ ثانیه عرض شمالی واقع شده‌است. اختلاف زمان زاهدان با تهران ۳۶+ دقیقه و با گرینویچ ۲۴۶+ دقیقه‌است.
شعار سال: زاهدان به‌ عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان در شمال این استان و در فاصله ۱۴۹۴ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده و ۱۳۸۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار گشته و پاکستان، خراسان، کرمان و هند را به هم متصل می‌کند.

شهر زاهدان دارای ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی است که به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، عبور سالانه 12 هزار هواپیمای ترانزیت از حریم سیستان و بلوچستان و داشتن امکانات و تجهیزات ناوبری و الکترونیکی از فرودگاه های ویژه درایران است.

آثار تاریخی زاهدان:


خانه ابویی ( کارگاه هنر های سنتی زاهدان ) :

زمان احداث ان هم زمان با شکل گیری هسته اولیه شهر است و توسط استاد محمد علی محمودی در سال 1311هجری شمسی ساخته شده و مالکان شخصی به نام ابویی بوده این بنا در حال حاضر در تملک میراث فرهنگی است .



دبستان ایت الله طالقانی :

این بنا که مربوط به دوره پهلوی اول است، در سالهای 1314تا 1318 هجری شمسی ساخته شده است و در تقاطع خیابان مصطفی خمینی و خیابان کامبوزیا واقع شده است. از خصوصیات بارز این بنا رواق های زیبا و سقف های گنبدی و تزئینات آجری است.



ساختمان دادگستری :

ساختمان قدیم دادگستری زاهدان از جمله بنا های اولیه شهر زاهدان است که در طبقه ساخته شده است. از این ساختمان زمانی به عنوان مرکز تثبیت غله استان و پس از آن به عنوان ساختمان دادگستری استفاده می شده است.



مجموعه امیر توکل کامبوزیا :

در اوایل دوره پهلوی اول با تبعید فردی به نام امیر توکل کامبوزیا به دزداب قدیم وی در محلی که اکنون به نام کلاته وی نامیده می شود اقامت گزید از انجایی که وی فردی تحصیل کرده ای و فرهیخته ای بوده بلافاصله شروع به ساخت مجموعه ای از سازه های معماری به عنوان منزل، کتابخانه شخصی، حمام محل نگهداری دام و غیره نمود.



ساختمان قدیمی پست زاهدان

این اثر از جمله ساختمان های اداری است که در اوایل سلسله پهلوی و به منظور انجام مراسلات پستی به سال 1311 هجری شمسی توسط دولت بنا گردیده است.



کاروان سرای نصرت آباد:

در مسیر زاهدان به بم قرار داشته و معماری بنا به دوران صوفیه تعلق دارد از خصوصیات بارز آن قرینه سازی و چهار ایوانی بودن آن است. در عصر صوفیه از سازه های معماری تحت عنوان کاروان سرا، رباط، میل در مناطق بیابانی حد فاصل شهرهای بزرگ ساخته شده که کاروان سرای نصرت آباد یکی از انهاست. این کاروان سرا در سه کیلو متری شمال غربی نصرت آباد واقع شده است پلان آن تقریبا به صورت مربع بوده است که در هر راس ان یک برج نگهبانی با قطر حدود 4/5 متر قرار دارد. ورودی این بنا در مرکز جبهه جنوبی قرار گرفته که مستقیما به حیاط مرکزی منتهی می گردد. در پیرامون حیاط مرکزی مجموعه از فضاهای معماری همانند اتاق های استراحت مسافران و محل های نگهداری احشام و چهار پایان و تیمار آنها ساخته شده است .



آرامستان هفتاد ملا :

در حاشیه شرقی روستای روپس و در 20 کیلو متری روستای تمین واقع شده است. در دامنه ارتفاعات مشرف بر روستا یک تو رفتگی وجود دارد که در پناه ان یک نمونه از گورستان های منحصر به فرد دوران اسلامی بنام گورستان هفتاد ملا قرار گرفته است. این گورستان با حدود 50 متر مربع مساحت، شامل مجموعه ای از صورت قبر های پنج طبقه مصطبه ای شکل پلکانی با دیواری مخوف و سوراخ دار عمود بر روی انها می باشد. این قبرستان به (دوره اسلامی میانه) تعلق دارد.



قلعه تپه لادیز

قلعه لادیز در کنار سفلی و در 17 کیلو متری جنوب غرب میر جاوه و در مسیر میر جاوه به تمین قرار گرفته است. ویژگی های این اثر استفاده از سنگ های درشت برای پی بندی بنا و ساختن دیوار های خشتی روی این پی های سنگی می باشد. از دیگر جاذبه های طبیعی این شهرستان رود خانه لادیز، غار لادیز، ابشار لادیز، باغ جون آباد را می توان نام برد .

معماری صخره ای روستا تمین

معماری صخره ای تمین منحصر بوده و فقط در چند جای ایران چنین معماری دیده می شود علاوه بر معماری ، تمین دارای طبیعت زیبا و بکر همچون روستا های اطراف مشهد و شاندیز سرسبزی و خرمی خاص و آب وهوای منحصر به فرد ی دارد . از جمله روستا های دارای بافت تاریخی و هدف گردشگری استان است.

آثار فرهنگی شهرستان زاهدان :


موزه بزرگ منطقه ای جنوب شرق کشور :

این موزه با زیر بنا ئی به مساحت 11000 هزار متر مربع تاسیس شده است و در این موزه آثاری در زمینه های باستان شناسی ، مردم شناسی و هنر های سنتی جنوب شرق کشور به نمایش گذاشته شده است.



موزه شهدا :

این موزه در گلزار شهدا قرار دارد و مجموعه از آثار شهیدان پر افتخار جنگ تحمیلی رابه نمایش گذاشته است .

جاذبه های طبیعی شهرستان زاهدان:



تمین:

دهستان تمین واقع در 65 کیلو متری جنوب غربی شهر میر جاوه یکی از مناطق بسیار زیبا است که در قسمت شمالی قله تفتان قرار دارد. آب و هوای روستا تمین در تابستان ها خنک و در زمستانها سرد می باشد ،میوه های مختلفی در این روستا به عمل می آید از جمله انجیر، عناب، سیب، انگور، توت، عمده کار مردم روستا کشاورزی می باشد. این روستا به سه قسمت تقسیم می شود که عبارتند از: تمین بالا، تمین مرکزی، تمین پایین که این محله ها در فاصله 300 کیلو متری از هم قرار دارند .


چشمه آب معدنی:

چشمه آب معدنی موسی در تمین بالا تنها منبع تامین آب روستا می باشد . این چشمه زیبا از دل صخره ای عظیم می جوشد و چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است . از خصوصیات بارز این چشمه دارا بودن املاح معدنی مفید و درجه حرارت آن می باشد که در زمستان گرم و در تابستان خنک میباشد.



غار لادیز :

غار لادیز یکی از جلوه های طبیعی و بسیار زیبای استان در فاصله 100 کیلو متری شهرستان زاهدان و در 10 کیلو متری شهر میر جاوه قرار دارد این منطقه دارای آبشار و چشم انداز های زیبا با پوشش گیاهی غالب گز می باشد که در گذشته اهالی منطقه از آن به عنوان یک قنات طبیعی استفاده می کردند. در حال حاضر با توجه به کیفیت خوب و بالای آب غار لادیز مورد استفاده شرب و کشاورزی اهالی ساکنین لادیز میرجاوه می باشد.

پارکها و مراکزتفریحی شهر زاهدان

  • کوهستان پارک
  • مجتمع تفریحی براسان
  • مجتمع تفریحی گراناز
  • مجتمع تفریحی ایران بلوچ
  • بوستان فرهنگیان
  • پارک لاله
  • باغ خانواده
  • پارک ملت
  • کتابخانه استاد کامبوزیا
  • موزه شهدا
  • موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران
  • موزه پست
  • باغ خاتم
  • کوهستان پارک شهدا
  • مجتمع تفریحی امام زمان
  • باغ امام علی
  • پارک شادی

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پورتابل استان سیستان و بلوچستان، تاریخ انتشار: 30 فروردین 1396، کد مطلب: -، www.sbportal.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
چه جاهای قشنگی بود م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین