پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
شهرستان مریوان با جمعیت 150 هزار نفری در 130 کیلومتری سنندج و در مرز ایران و عراق واقع شده که با داشتن پتانسیل‌های تجاری و گردشگری همواره به عنوان یک شهر توریستی تجاری در سطح کشور شناخته شده است.

شعار سال: منطقه کردستان، شهرستان مریوان در سال 94 با جذب گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور، در لیست 7 شهر برتر گردشگری ایران قرار گرفت.

شهرستان مریوان از گذشته تاکنون همیشه دیار بزرگان، ادیبان، شاعران و هنرمندان بوده است و مردمانش با اقدامات انسان دوستانه ثابت کرده‌اند که مریوان شهر مهربانی و فداکاری است.

معلمی که موی سر خود را بخاطر دانش آموز سرطانیش تراشید، سرباز فداکاری که بخاطر نجات جان یک سگ پای خود را از دست داد، شکارچی که با شکستن اسلحه خود، شکار کردن را بر خود حرام می‌داند و الگوی بسیاری از شکارچیان دیگر می‌شود و . ..؛ تنها بخشی از فداکاری مردمان این دیار است.

اما جدای از این مباحث به بحث جاذبه‌های گردشگری مریوان می‌پردازیم که با وجود جاذبه‌های زیبا از آن به عنوان بهشت گمشده غرب کشور یاد می‌کنند.

دریاچه زریبار

زریبار به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری مریوان شناخته شده است چرا که بزرگترین چشمه آب شیرین جهان است و از شگفتی‌های زریبار جزیره‌های متحرکی است که در آن وجود دارند. این جزیره‌ها از ریشه‌های در هم تنیده نی و گیاهان حاشیه‌ای دریاچه تشکیل شده‌اند که با جریان آب و باد از کناره‌های دریاچه جدا شده و در وسط آن به چشم می‌خورند.

دریاچه زریبار در هر فصل، جلوه‌های زیبای خود را در مقابل دیدگان گردشگران به نمایش می‌گذارد و شرایط مناسبی را برای قایقرانی، ماهی گیری، شکار و شنا را در اختیار تماشاگران به نمایش می‌گذارد.

زریبار زیستگاه انواع متعددی از پرندگان و حیوانات بوده و سبب حضور 31 گونه پرنده بومی و مهاجر در آن شده است.

اطراف دریاچه زریبار هم به علت وجود جنگل های سرسبز و مناظر بسیار زیبا شباهت خاصی به جنگل‌های شمال ایران دارد و هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران است.

مرز بین المللی باشماق

مرز باشماق در فاصله 15 کیلومتری شهر مریوان واقع شده که از سال 1369 فعالیت اقتصادی آن با کردستان عراق آغاز شده است و توانسته به عنوان اولین بازارچه مرزی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق، بستر مناسبی را جهت فعالیت اقتصادی فراهم کند.

پارک جنگلی قله ایمام

فاز اول پارک جنگلی قله ایمام در سال 95 افتتاح شد و با توجه به موقعیت آن می‌توان مناظر زیبایی از شهر مریوان را نظاره گر بود.

قله ایمام دارای آثار باستانی و تاریخی از جمله قبرستان قدیمی، آثار به جا مانده از مسجد سرخ و همچنین ویرانی‌هایی بجا مانده از دیوارهای خانه‌های داخل قلعه است.

دشت بیلو

دشت بیلو در 10 کیلومتری مریوان با طبیعت زیبا، پوشش گیاهی مناسب، چشمه‌های آب و جنگل‌های سرسبز پذیرای تعداد زیادی از اهالی شهر و روستا و گردشگران است.

آبشار ‌گویله

یکی از مکان‌های دیدنی مریوان، آبشار زیبای «گویله» بوده که در نزدیکی روستای گویله واقع شده است.

این آبشار در میان جنگل‌های پرپوشش منطقه مرزی کردستان در محور سقز- مریوان قرار دارد و ارتفاع آن به بیش از 50 متر می‌رسد.

پل گاران

یکی از جاذبه‌های تاریخی گردشگری مریوان پل گاران است که در دروه ساسانیان بنا شده و در دوره والیان اردلان و صفویه مرمت شده است.

پل تاریخی گاران در 10 کیلومتری مریوان و در مسیر گاران - تیژ تیژ واقع شده و در سال‌های نه چندان دور راه ارتباطی منطقه اسلام دشت و گاران مریوان بود.

ناوطاق گاران

ناوطاق گاران در ۴۰ کیلومتری شهر مریوان و مابین بخش‌های سرشیو و مرکزی قرار دارد. این دشت در فصل بهار به واسطه سرسبزی و طبیعت زیبا و چشمه‌های آب، پذیرای گردشگران زیادی است.

در این محل علاوه بر گونه‌های مختلف؛ گیاهان خوراکی زیادی مانند ریواس، پیچک، کنگر و قارچ خوراکی وجود دارد که در فصل بهار روزانه تعداد قابل ملاحظه‌ای از اهالی روستاهای اطراف آن‌ها را جمع‌آوری و در شهر به مشتریان عرضه می‌کنند.

بازار مریوان

بازار شهرستان مریوان به‌ دلیل وجود مرز بین المللی باشماق و مجاورت با خاک اقلیم کوردستان از نظر کیفیت اجناس و پایین بودن قیمت ها،با بازار سایر شهرستان‌ها بسیار متفاوت بوده‌ و بیشتر میهمانان علاوه‌ بر گردش و تفریح در نقاط دیدنی شهرستان، خرید کردن را به‌ عنوان یک فرصت ویژه قلمداد می‌کنند.

اماکن مذهبی

از اماکن مذهبی شهرستان مریوان می‌توان به مرقد سید محمد ظهرالدین واقع در روستای پیرخضران، مرقد پیر توکل واقع در بلکر، مرقد شیخ محمد نژمار واقع در روستای نژمار، مرقد ملا ابوبکر مصنف چوری واقع در روستای چور، مرقد شیخ ذکریا واقع در روستای کاکوذکریا، مرقد پیریونس انجیران واقع در انجیران، مرقد ملا قطب‌الدین واقع در روستای هجرت و مرقد پیر یوسف واقع در روستای نشکاش اشاره کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران استان کردستان (ایسنا)، تاریخ 12 فروردین 96، کد مطلب: 961-1194-5: www.kurdistan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین