پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
سین ساسانی گفت: برخی از وعده ها از جمله پرداخت یارانه های بیشتر یا ایجاد اشتغال با رقم های بالا را نمی توان با دادن وعده به سرانجام رساند؛ اشتغال آفرینی نیاز به زمینه هایی دارد که باید فراهم باشد.
شعارسال: اولین دوره از مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در حالی روز جمعه برگزار شد که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت. در این مناظره موضوعاتی در خصوص مسائل اجتماعی، اقتصادی و برخی از مشکلات جامعه مطرح شد.

مباحثی از جمله افزایش یارانه، حل مشکلات مسکن، رفع بیکاری و آسیب های اجتماعی که به گفته اغلب کارشناسان اقتصادی کلی گویی بوده و حاوی نکات و برنامه های راهبردی نیست. کارشناسان اقتصادی معتقدند علم اقتصاد علم درصد و محاسبه است و نمی توان با به وجود آوردن فضای هیجانی برای به دست آوردن آرا بیشتر وعده هایی غیرعملی داد. از سویی دیگر یکی از نکاتی که به گفته آنها یک الزام جدی برای برگزاری مناظرات است نحوه طراحی سوالات توسط کارشناسانی بی طرف است.

* برای حل مشکلات نیاز به برنامه داریم

حسین ساسانی، عضو اتاق بازرگانی تهران دراین باره با بیان اینکه صدا وسیما باید به گونه ای برنامه ریزی می کرد که دستکم از دو سال پیش کمیته ای متشکل از کارشناسان خبره برای طراحی سوالات درنظر می گرفت به پول نیوز می گوید: متاسفانه در اکثر اوقات شاهد هستیم کارها به دقیقه نود موکول می شود. به گفته او سوالات در نظر گرفته شده برای نامزدها سوالاتی نبود که در حد مناظره ملی باشد. از سویی دیگر وعده نامزدهای انتخاباتی نیز یکی دیگر از مواردی است که ساسانی به آن اشاره می کند.

وی با بیان اینکه علم اقتصاد علم درصد است و برای هر عملی در آن باید برنامه ریزی شود به پول نیوز می گوید: برخی از وعده ها از جمله پرداخت یارانه های بیشتر یا ایجاد اشتغال با رقم های بالا را نمی توان با دادن وعده به سرانجام رساند. به گفته او اشتغال آفرینی نیاز به زمینه هایی دارد که باید شرایط آن فراهم باشد.

اظهارات ساسانی در شرایطی است که به گفته کارشناسان درحال حاضر مشکلاتی همچون معوقات بانکی و معوقات دولتی و کمبود در کشور شاهد هستیم ومجموع این عوامل مسیری سختی برای دولت بعدی در اشتغال آفرینی به وجود آوره است. اگر چه به گفته اقتصاددانان این مسیر با رفع مشکلاتی زیرساختی قابل حل است اما مجموع برآوردهای که از نظرات آنها به دست می آید این است که نامزدها به جای مطرح کردن آرزوهایشان بتوانند راهکاری عملی و قابل قبول برای کارشناسان علم اقتصاد و در نهایت مردم ارائه دهند.

* پرهیز از کلی گویی

حسن لطفی، نماینده مجلس نیز در گفت و گو با پول نیوز با بیان اینکه مباحثی که مطرح شد بسیار کلی بوده است به ومی گوید: برخی از نامزدها اخلاق را رعایت نکردند و از طرفی مباحثی که مطرح شد بسیار کلی بوده است. وی در ادامه به موضوع فساد اداری اشاره می کند و می گوید: مبارزه با فساد اداری یک پروسه طولانی را می طلبد و با مدت کم این کار امکانپذیر نیست. وی با بیان اینکه نحوه برگزاری مناظره خوب نبود و مسائل بسیار کلی بود می گوید: اینگونه مذاکرات نمی تواند نظر افکار عمومی را جلب کند.

* لزوم حضور کارشناسان اقتصادی در مناظرات

اما احمد بیگدلی، نماینده مجلس مردم زنجان نیز با بیان اینکه حضور کارشناسان اقتصادی که جانب داری نکنند در این مناظره ها می تواند بسیار موثر باشد به پول نیوز می گوید: آنها به خوبی می توانند نظرات کارشناسی بر روی موضوعات مطرح شده از سوی نامزدها بدهند.

وی با بیان اینکه اینگونه مناظره ها برای معرفی نامزدهای ریاست جمهوری خوب نیست؛ چرا که در نهایت یکی ازآنها قرار است به عنوان رئیس جمهور آینده انتخاب شود و در شان آنها نیست که پشت تریبون قرار بگیرند و مثل یک مسابقه عمل کنند می گوید: در مدت دو یا سه دقیقه نمی توانند به معرفی خودشان بپردازند چه برسد به اینکه بخواهند در مورد مسائل کلان جامعه صحبت کنند.

این نماینده مجلس نباید به جای ارائه برنامه به فکر حاشیه سازی ومدرک سازی باشیم می گوید: این تجربه را یکبار در سال 88 داشته ایم و هزینه زیادی را برای آن پرداخت کرده ایم. به گفته بیگدلی حدود 70 درصد مردم و علاوه بر این رسانه های خارجی این مناظره را دنبال کردند و اینگونه رفتارها بازخورد خوبی در پی نخواهد داشت.

اظهارات کارشناسان در شرایطی است که به گفته آنها علم اقتصاد علم درصد است. به باور آنها، علم اقتصاد علم کمیت است و مکانیزم های خاص خودش را دارد بنابراین برای اینکه شاهد تحولاتی در روند توسعه کشور باشیم انتظار می رود برنامه هایی قابل اجرا توسط نامزدها ارائه شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پول نیوز، تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1396، کدخبر: ۲۲۷۳۵۳، www.poolnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین