پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
روحانی تاکید کرد: اساس و معیار برای تعامل بین قوا، قوانین اساسی و موضوعه کشور است قانون وظیفه هر قوه ای را مشخص کرده است. همکاری، همفکری و تعامل می تواند بسیار موثر باشد. در تجربه دولت یازدهم دیدیم که در موضوع مهمی مثل موضوع هسته ای تعامل بین قوا بسیار موثر بود.
شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در بخش خبری شبکه خبر، در پاسخ به سوال مجری مبنی براینکه اسامی نامزدهای پست های وزارت در کابینه آینده تان مشخص شده است، گفت: معمول نیست که اسامی وزرا مطرح شود به این خاطر که اسامی وزرای باید تقدیم به مجلس شورای اسلامی، آنها باید رای بدهند قبل از اینکه به مجلس داده شود باید هماهنگی های دیگری انجام شود. اساس برنامه ما برمبنای شایسته سالاری است کابینه دولت یازدهم همین واقعیت را نشان داد که ما در کابینه ما بحث جناح خاص یا تفکر خاصی مطرح نبود افرادی که دارای سابقه لازم و تجربه کافی در آن زمینه هستند به عنوان وزرای کابینه دولت بعدی خواهند بودند.

وی در پاسخ به این سوال مجری که میانگین سنی کابینه بعدی تان چقدر خواهد بود و ایا به جوانان میدان می دهید یا نه، تصریح کرد: باید به جوانان در کل کشور میدان داد، کابینه مجموعا 30 نفر هستند جوان یا غیرجوان بودن مطرح نیست اصل شایستگی و توانمندی فرد برای آن وزارتخانه و مسئولیت مهم است. ولی حتما با توجه به شرایط کابینه نسبت به کابینه قبل تغییر خواهد یافت و سن آن جوانتر خواهد شد. در سازمان اداری استخدامی طرحی داریم که سن مدیریت را کمتر کنیم و سن مدیریت را 5 سال جوانتر کنیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا از نزدیکان شما کسی هست که شایستگی حضور در کابینه را داشته باشد و آیا ملاحظاتی دارید یا نه، اظهار داشت: دوست بودن یا نبودن در این زمینه خیلی مطرح نیست. دوستی به معنای آشنایی بیشتر می تواند یک امتیاز باشد اما دوست بودن و سایر مسائل نمی تواند معیاری برای کابینه باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه برنامه ای برای تعامل بین قوا دارید و اینکه اختلافات به بین مردم کشیده نشود، اظهار کرد: اساس و معیار برای تعامل بین قوا، قوانین اساسی و موضوعه کشور است قانون وظیفه هر قوه ای را مشخص کرده است. همکاری، همفکری و تعامل می تواند بسیار موثر باشد. در تجربه دولت یازدهم دیدیم که در موضوع مهمی مثل موضوع هسته ای تعامل بین قوا بسیار موثر بود در مسائل مهم با روسای مجلس و قوه قضاییه مشورت می کردیم این مشورت ها موثر بودیم که توانستیم در موضوع هسته ای وحدت نظری پیدا کنیم. تعامل قوا در مسائل مهم کشور حائز اهمیت است. مثلا مسائل مهم سیاسی و امنیتی در شورای امنیت ملی تصویب می شود که دو قوه دیگر هم حضور دارند . یا درباره فضای مجازی باز شورای عالی فضای مجازی روسای دو قوه دیگر حضور دارند. بنابراین در شوراهای مهم کشوری سه قوه در کنار هم هستند و رای گیری می شود. این هماهنگی و تعامل نه تنها موثر است بلکه برای اینکه مسائل کشور را پیش ببریم ضرورت دارد.

وی درباره اینکه برنامه تان برای اینکه در زمان اختلاف این مباحث بین مردم کشیده نشود چه تدبیری دارید، گفت: تجربه دولت یازدهم نشان داده است که تعامل ما با قوای دیگر چطور بوده است. در دولت یازدهم یک وزارتخانه بوده که 3 تا 4 مرتبه در مجلس گزینه معرفی شده و رای کافی نیاورده و دوباره وزیر بعدی را معرفی کردیم. هیچوقت هم گله نکردیم گقتیم حق مجلس است. سوال وزرا یا استیضاح وزرا هیچ وقت موجب گله و شکایت نشد. البته مسائلی ما داشتیم که لازم بوده که با تشکیل جلسه بین سران سه قوه بحث کنیک. هر سال چند جلسه با روسای قوا داشتیم و همفکری می کردیم .

در ادامه مجری برنامه خطاب به روحانی گفت رهبری بر شاخص های انقلابی بودن، تأکید داشتند، چقدر از روحیه انقلابی برخوردار هستید ؟، که روحانی در پاسخ به این سوال گفت: امثال بنده از ابتدای انقلاب مسئولیت هایی داشتند و در میان مردم بودیم. اساس نظام بر پایه انقلاب اسلامی است و همه ما به آن متعهد هستیم، البته انقلاب به این معنا است که ما برای اسلام و انقلاب درست فکر و برنامه ریزی کنیم. انقلابی بودن یعنی درست اندیشیدن و برای مردم حرکت کردن. هر کس برای آزادی و استقلال کشور تلاش می کند او انقلابی است و انقلابی بودن به معنای درشت حرف زدن نیست. ما برای چه انقلاب کردیم و مردم برای چه پشت سر امام حرکت کردند؟ برای آن بود که مردم زندگی بهتری داشته باشند،آزادی بیان حاکم شود، اگر این ها را پاس بداریم ارزش های انقلاب را پاس داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارایی رئیس جمهور به کارهای اجرایی است یا پایبندی به انقلاب و قانون، تاکید کرد: هر سه، یعنی هم توانمندی شخصی مهم است و هم تجربه، هم اینکه برای اینکه کشور را رئیس‌جمهور پیش ببرد باید در چارچوب قانون و انقلاب باشد. علاوه بر این سه باید رئیس جمهور برمبنای مشورت و خاص مردم حرکت کند، چون به هر حال مردمسالاری دینی است.پس باید چند عامل معیار و مبنا باشد.

روحانی در مورد کار کردن با منتقدین و جای منتقدین در دولت بعدی اش گفت: چون شما این سئوال را مطرح کردید بگویم در دولت یازدهم افکار و گروه ها و جناح های مختلفی حضور دارند، من در موقع رای گیری در دولت صبر میکنم و معمولا خودم دستم را بلند نمیکنم تا زمانیکه سخن و رای من اثری روی رای وزرا بگذارد. من فکر میکنم که تجربه بزرگی را دولت یازدهم به جای گذاشته است و آن انتقاد بیش از حد مخالفین در جامعه ما بوده است، حتی خود رسانه ملی که صدا و سیما است بیشتر منتقد دولت بوده است تا حامی دولت. ما اصل انتقاد سازنده را لازم می دانیم اما همیشه با تخریب مخالف بودیم و معتقدیم تخریب میتواند کار دولت را کند و شرعا و قانونا این کار مجاز نیست.

او در پاسخ به این سئوال که «حاشیه ها به هر دلیل جامعه را ملتهب میکند شما قول می دهید که وارد حاشیه ها نشوید؟ »، تأکید کرد: من لازم نیست قول بدهم مردم ما می توانند بر مبنای عملکرد دولت یازدهم قضاوت کنند. ما در این دولت به گونه ای عمل کردیم که توانستیم در برابر سخنان مخالفین صبر کنیم و هرگز به دنبال حاشیه نباشیم به همین دلیل در اکثر موارد دولت حتی خود رئیس جمهور پاسخ نداد. چون ما دیدیم که خیلی از تخریب ها برای به حاشیه راندن ما از مسیر درستمان است. دولت هیچ وقت حاشیه سازی نداشته است وبه حاشیه سازی ها توجه نکرده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری در برابر این سئوال که «شما و کابینه تان دارایی هایتان را اعلام میکنید؟»، گفت: حتما باید این کار را بکنند این جز قانون اساسی است اگر وزیر یا مسئول نخواهد این کار را بکند قوه قضائیه باید آن ها رابخواهد که این کار را انجام دهند.در دولت یازدهم همه این کار را کردند.

مجری از رئیس جمهور پرسید که «رهبر در عید مبعث از کاندیداها خواستند که در به مردم قول بدهند که برای پیشرفت نگاهشان به خارج کشور نباشد. نظر شما چیست؟» روحانی پاسخ داد: نکته مهمی رهبری گفتند که ایشان این را به دفعات تاکید کردند و اینکه همه مسئولان باید توجهشان به توانمندی داخلی کشور باشد و نگاه به بیرون میتواند موجب ضعف ملی ما شود، میتواند موجب طمع دشمنان شود. ما دیدیم زمان که ما به صادرات نفت متکی شدیم، دشمن فوری ما را تحریم کرد تا دچار مشکل شویم، اقتصاد مقاومتی برای همین است که اقتصاد ما درون زا باشد، من جمله ای را چندین بار گفته ام که این دولت نگاهش اول به آسمان و رحمت خداوند است و ثانیا نگاهش به ملت است و هیچ گاه نگاهش به بیرون نخواهد بود، البته ما تعامل میکنیم، تعامل سازنده اما امید ما باید به داخل باشد. ما امروز در گازوئیل خودکفا شدیم و در مواردی دیگر هم خودکفا شدیم.

او همچنین در مورد اولویت سیاست خارجی در دولتش گفت: اساس بحث ما تعامل سازنده با جهان خواهد بود اما همسایگان در اولویت قرار دارند، دلیلش هم به این خاطر است که در شرایط نا امنی منطقه هستیم باید تعامل بیشتری داشته باشیم، دنیای اسلام هم اولویت بعد است و بعد از این دو همه کشورهایی که با خصم نداشته باشند، با آنها کار خواهیم کرد

روحانی که در این برنامه در قامت کاندیدای ریاست جمهوری حاضر شده بود، در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه «راهکارش برای حمایت از مقاومت چیست؟»، پاسخ داد: منطقه ما دشمنان فراوانی دارد، دولت های غربی چشم طمع به منطقه ما داشتند، تروریست به عنوان دشمن دیگری در منطقه ظهور و بروز یافته است ما باید در برابر قدرت های مداخله گر و تروریست و سایر خطراتی که ممکن است وحدت منطقه ما را تهدید کند، دست به دست هم بدهیم.

او همچنین در مورد، شیوه عمل دولتش درصورتی که آمریکا تحریم جدیدی را اعمال کند،،تأکید کرد: آمریکایی ها در داستان«آی سا» وقتی یک قدم به ضررر منافع ما برداشتند، ما عکس العمل نشان دادیم و همان دو دستوری که به سازمان انرژی اتمی دادم، در این راستا بود. بنابراین عکس العمل ما مقابل به مثل در برابر تحریم دیگران است.

در این میان مجری این برنامه از روحانی، نظرش را در مورد این گفته امام خمینی که «آمریکا شیطان بزرگ است.» و« آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟»، جویا شد. که رئیس جمهور پاسخ داد: این جمله معروف امام است که در شرایط که آمریکا ایران را و اصل انقلاب را هم تهدید کرده بود، بیان شد. شاه را به آمریکا برده بود و کارهایی مثل طبس را انجام داد، در این شرایط امام این را گفت. آمریکا هنوز دست از شیطنت هایش در برابر ایران برنداشته ما می خواستیم با کل جهان تنشج زدایی کنیم اما آمریکایی ها دست برنداشتند. نکته مهمی رهبری گفت ما باید دشمن را مایوس کنیم، راه چاره این است که ما باید قدرت منطقه ایمان را بالا ببریم.

او همچنین در مورد، راهبرد برای مقابله با زورگویی آمریکا، گفت: تقویت قدرت ملی کشور مهم است. اتحاد، اعتماد به نفس ملی، قدرت هوشمند و سخت و نرم ما تأثیر گذار است. وقتی ما توانستیم در ایران رشد اقتصادی را ایجاد کنیم دیدیم که فوری در مذاکرات ما تأثیر گذاشت، این همان قدرت اجتماعی، اقتصادی، نظامی است که باید دست به دست هم بدهد تا آنهایی که نسبت به ایران روابط خصمانه داشتند نشان دهد که ایران کشور صلح دوستی است

روحانی در ادامه درباره نوع رابطه با کشورهای همسایه در دولت بعدی اش گفت: در دولت یازدهم تلاش های بسیار زیادی شد، برای روابط منطقه و قدرت منطقه ما تلاش فراوانی شد ما این تلاش ها را باید ادامه دهیم روابط ما با کشورهای سوریه و عراق و یمن و لبنان روابط بهتری است .به جز یک کشور همسایه که خودش برای مطامع منطقه ای روابط تخریب کرده است. ما امروز روابط خوبی با کشورهای منطقه داریم و این روابط را ادامه خواهیم داد. هم در زمینه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی این روابط را ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که دولت بعدی شما با نقض برجام چه خواهد کرد، گفت: در قضیه برجام همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ناقض آن نخواهیم بود. ایران هرکجا با دنیا پیمانی بسته پای آن ایستادگی کرده است. در برجام هم همینطور است چند توافق با چند کشور دیگر است تا زمانیکه طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد. اگر به برجام ضربه وارد کنند ما برنامه متقابل آن را طراحی کردیم. ما برنامه ریزی مختلف برای شرایط مختلف و احتمالی آینده را انجام دادیم.

روحانی در پاین این گفتگو به مساله امنیت داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: امنیت بسیار مهم است، مساله آزادی مساله بسیار مهمی در سیاست داخلی و انقلابی ما است، آزادی بیان آزادی شغل و ...در منشور حقوق شهروندی آنها را آوردیم. مساله آزادی احزاب و فعالیت احزاب در سیاست داخلی ما بسیار اهمیت دارد. مساله اقوام بسیار مهم است باید به مذاهب و اقوام مختلف احترام بکنیم. برمنبای شایسته سالاری آنها هم در فعالیت های اقتصادی و سیاسی کشور ما حضور پیدا کنند. اولین بار ما از اهل سنت سفیر داریم.

وی در پایان گفت: امیدوارم مردم ما مثل همیشه در صحنه باشند که صحنه بسیار مهم سیاسی برای کشور ما است و انشاالله 29 اردیبهشت حماسه ای دیگر خلق کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1396، کدخبر: 660658، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین