پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۱۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
سران اروپایی درصددند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را متقاعد سازند که هزینه خروج از اروپای واحد بسیار سنگین خواهد بود؛ بطوری که حتی کشوری مانند انگلیس نیز توان پرداخت آن را ندارد.

شعارسال: چنانچه پیش بینی می شد، مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت از همین ابتدا با اختلافات و جنجالهایی همراه شده است؛ اختلافاتی که سبب شد بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا چشم انداز روشنی برای مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متصور نشوند.

صورت کلی مسئله این است که مقامات اروپایی قصد ندارند در جریان مذاکرات برگزیت، ابتکار عمل و قدرت مانور لازم را به دولت انگلیس دهند. آنها به خوبی می دانند که برای موفقیت در این مذاکرات لازم است دامنه و شدت حرکت لندن را به شدت محدود نمایند.

در مقابل، مقامات انگلیس مدعی هستند که اروپای واحد عملاً دست به تنبیه انگلیس به جرم رأی مثبت در همه پرسی سال ۲۰۱۶ زده است. حتی ترزا می، نخست وزیر انگلیس یک گام فراتر نهاده و سیاستمداران و مقامات اروپایی را به تلاشی عامدانه در جهت تأثیرگذاری منفی بر انتخابات سراسری انگلیس (که در خرداد ماه امسال برگزار می شود) متهم کرده است.

یکی از مواردی که مقامات اروپایی در این خصوص مطرح می کنند، مربوط به پرداخت هزینه های خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست.

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در گفت و گوهای برگزیت تأکید کرده است که لندن قبل از هرگونه مذاکره‌ای در مورد آینده مناسبات تجاری و مالی طرفین، لازم است بدهی های خود به اروپای واحد را بپردازد. بر این اساس دولت انگلیس در راستای عمل به تعهدات مالی قبلی خود باید مبلغی معادل ۱۰۰ میلیارد یورو را به اروپا پرداخت کند. این موضوع به شدت برای انگلیسی ها گران تمام شده است. مقامات دولت ترزا می صراحتاً عنوان کرده اند که حاضر به پرداخت چنین مبلغ هنگفتی به اتحادیه اروپا نیستند.

در مقابل، سران اروپایی معتقدند که لندن نمی تواند از تعهدات مالی قبلی خود در خصوص تأمین بودجه اتحادیه اروپا شانه خالی کند. در هر حال انگلیس در تصویب بودجه اتحادیه اروپا برای سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ سهیم بوده و باید سهم خود را از این مبلغ بپردازد. سران اروپایی صراحتاً عنوان کرده اند که انگلیس باید سهم خود از بودجه اتحادیه اروپا و متعاقباً هزینه خروج از نهادهایی همچون بانک مرکزی اروپا را پرداخت کند. فراتر از آن، انگلیس باید این مبالغ را به یورو بپردازد. این خود منجر به تحمیل هزینه تبدیل ارز به لندن خواهد شد.

مقامات انگلیسی معتقدند این درخواست اتحادیه اروپا، نوعی تحقیر اقتصادی و تنبیه علنی لندن به جرم نتایج همه پرسی سال گذشته محسوب می شود. در عین حال، مقامات اروپایی این ادعا را رد کرده و معتقدند که لندن باید فارغ از هرگونه جنجال آفرینی، هزینه های خروج خود از اروپای واحد را بپردازد.

به نظر می رسد از همین ابتدا، گره های کوری در مسیر مذاکرات برگزیت به وجود آمده است. همین مسئله منجر به سردرگمی ترزا می نخست وزیر انگلیس و همراهانش از جمله بوریس جانسون وزیر امور خارجه این کشور شده است.

نکته قابل توجه اینکه بوریس جانسون- که از این پس قرار است در مذاکرات برگزیت نقشی فعال ایفاء کند- خود از موافقان خروج انگلیس از اروپای واحد بوده است!

از سوی دیگر، به نظر می رسد سران اروپایی قصد ندارند در مذاکرات برگزیت به لندن باج دهند. آنها درصددند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را متقاعد سازند که هزینه خروج از اروپای واحد بسیار سنگین خواهد بود و حتی کشوری مانند انگلیس نیز توان پرداخت آن را ندارد. افرادی مانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان معتقدند که سهل انگاری برخی شهروندان اروپایی مبنی بر خروج آسان از اتحادیه اروپا باید از میان برود و راه حل این مسئله، سخت گیری اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15اردیبهشت1396، کدخبر: 3970242: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین