پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۶۲۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
صندوق بین‌المللی پول به کشورهای آسیایی هشدار داد تا سال 2050 جمعیت 65 سال و به بالای منطقه آسیا 2.5 برابر می‌شود و اگر چاره‌ای نیندیشند اقتصاد این منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شعار سال: صندوق بین‌المللی پول به کشورهای آسیایی هشدار داد که از گذشته ژاپن درس بگیرند و با جمعیت سالخورده کشورهایشان که با سرعت رو به افزایش است، طوری مدارا کنند که کمترین تاثیر منفی را در اقتصاد کشورهایشان داشته باشد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی برای منطقه آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد: جمعیت سالخورده در منطقه آسیا نسبت به دهه‌های گذشته با سرعت بیشتری رو به افزایش است و این مسئله فشار زیادی را بر اقتصاد این کشورها تحمیل خواهد کرد.

در این گزارش تاکید شده است: سازگاری با جمعیت سالخورده چالش جدی در منطقه آسیا خواهد بود چرا که جمعیت این منطقه با سرانه درآمد پایین نسبت به دیگر بخش‌های جهان زندگی می‌کنند و در بسیاری از مناطق آسیا جمعیت بسیار پیر می‌شوند قبل از اینکه به درآمد نسبی برسند.

پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد جمعیت در این منطقه تا سال 2050 تقریباً به صفر برسد و سهم افراد فعال اگرچه اکنون در اوج خودش است اما در دهه آینده بسیار کاهش خواهد یافت.

نسبت جمعیت 65 سال و به بالا تا سال 2050 به سرعت افزایش خواهد یافت و به 2.5 برابر میزان فعلی خواهد رسید و این بدان معنا است که جمعیت این منطقه می‌تواند 0.1 درصد از رشد اقتصادی منطقه را طی 3 دهه آینده کاهش دهد.

چالش اساسی به ویه در منطقه ژاپن این است که جمعیت کارگری طی 2 دهه گذشته 7 درصد کاهش یافته است و بدتر اینکه در ژاپن جمعیت هم رو به کاهش است و هم سالخورده می‌شوند.

گذشته ژاپن نشان می‌دهد که چگونه جمعیت سالخورده می‌تواند در رشد اقتصادی تاثیر منفی داشته باشد همچنین در تورم ناپایدار و سیاست‌های مالی تاثیرگذار باشد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود به کشورهای آسیایی هشدار داده است تا از گذشته ژاپن درس بگیرند و با جمعیتی که با سرعت زیادی در حال پیر شدن است کنار بیایند یعنی برنامه‌های مقابله‌ای برای کاهش تاثیر منفی آنها بر اقتصاد کشورهایشان اعمال کنند.

این برنامه‌ها می‌تواند برنامه‌های مالی معتبر باشد. همچنین آنها می‌توانند مشارکت زنان را افزایش دهند و افراد سالخورده را هم در برخی کارهای مناسب به کار بگیرند و از این طریق شبکه سلامت اجتماعی را ترمیم کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1396، کد مطلب : 13960219000563: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین