پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۹۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ایکاردا عامل پایداری تولید در دیم زارهای استان بوده و هیچ محدودیت تسهیلاتی برای اجرای این طرح در کردستان وجود ندارد.

شعارسال: فرید سپری روز پنجشنبه در آیین بازدید از پلاتفرم نوآوری طرح ایکاردا در کامیاران افزود: سازمان جهاد کشاورزی کردستان در اجرای طرح ایکاردا، از جمله خرید دستگاه های کشت مکانیزه و دیگر موراد مرتبط با پروژه هیچ محدودیت تسهیلاتی نداشته و کشاورزان می توانند با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان ها نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: طرح ایکاردا با بهره گیری از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا، استفاده از ارقام مختلف بذر و بهره گیری از کشاورزی حفاظتی می تواند عامل اصلی پایداری تولید در مزارع دیم استان باشد.

به گفته وی، کردستان در منطقه ای مدیترانه ای قرار گرفته و بر اساس مطالعات صورت گرفته و گزارش ایستگاه های هواشناسی، استان نسبت به گذشته با کاهش بارندگی و گرم شدن هوا مواجه است.

وی افزود: هم اکنون به ناچار ملزم به تطبیق کشاورزی استان با این تغییرات آب و هوایی هستیم و امروزه یکی از راه حل های موجود کشاورزی حفاظتی می باشد که در راستای عملی کردن طرح ها و برنامه ایکاردا است.

معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: طرح امنیت غذایی ایران-ایکاردا طرحی بین المللی بوده و در این راستا قدم های خوبی در کشور و بویژه کردستان برداشته شده است.

سپری، کشاورزی حفاظتی را از تاکیدات اصلی ایکاردا عنوان کرد و افزود: در کشاورزی حفاظتی خبری از شخم زدن زمین نیست و کشت ها به صورت مستقیم و بدون برهم زدن ساختمان خاک صورت می گیرد.

وی گفت: می توان درکشاورزی حفاظتی بقایای گیاهان را به خوبی در خاک حفظ کرد و این امر باعث حفظ رطوبت بیشتر خاک، محافظت از محصول در هوای سرد و تولید کرم هایی که برای زمین های زراعی بسیار مفید اند شد.

وی از دیگر مزایای کشاورزی حفاظتی را رعایت تناوب کشت عنوان کرد و افزود: امروزه در اکثر شهرستان های استان به علت عدم رعایت تناوب کشت مزارع دچار بیماری ها و آفتی شده که باعث خسارت و بالا رفتن هزینه های تولید محصولات کشاورزی شده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در کشاورزی حفاظتی به علت عدم شخم زدن زمین و بهره گیری از ماشین آلات مکانیزه در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول هزینه های تولید کاهش چشمگیری داشته و صرفه اقتصادی بیشتر برای کشاورز به ارمغان می آید.

سپری افزود: برای افزایش 25 درصدی تولید در مزارع دیم، وزارت جهاد کشاورزی ایران با ایکاردا قراردادی را منعقد کرده که چهار استان دیم خیزکشور با اقلیم سرد از جمله استان کردستان با بهره گیر از مزایای این طرح همچون استفاده از بذرهای گواهی شده با ارقام مختلف و مقاوم، بهره گیری از دانش روز دنیا و نیز نظارت متخصصین داخلی و بین المللی در طول اجرای پروژه، به اهداف تعیین شده دست یابند.

سپری در ادامه از کشاورزان شهرستان های استان خواست که برای افزایش و پایداری در تولید محصول و کاهش هزینه های تولید، با مجریان پروژه ایکاردا در استان همکاری لازم داشته باشند و سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این راستا آماده هرگونه همکاری با کشاورزان است.

این طرح با عنوان طرح ' افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران با سازمان های بیم المللی ایکاردا (ICARDA) در افقی پنج ساله تا پایان سال زراعی 1400 شمسی اجرا می شود که انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور است.

دولت تدبیر و امید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به دنبال افزایش 25 درصدی محصول گندم بوده و در این طرح 905 هزار هکتار از 2 میلیون هکتار اراضی دیم استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان و آذربایجان شرقی زیر مزارع ترویجی می رود.

2 میلیون هکتار در چهار استان مورد هدف اراضی دیم وجود دارد و کردستان با داشتن یک میلیون هکتار (50 درصد) سهم بسزائی در اجرای این طرح ایفا می کند.

در سال زراعی گذشته در مجموع بیش از 980 هزار تُن گندم از مزارع استان برداشت شد و از این مقدار 850 هزار تُن از کشاورزان خریداری شده است.

استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4خرداد 1396، کدخبر: 82544300: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
شعاره یا واقعیت داره؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین