پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:۱۵ پایگاه نوآورانه با هدف انتقال یافته‌ها و معرفی ارقام جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم نخستین بار در کشور ایجاد شد.
شعار سال: آقای علیزاده در مراغه گفت: ۱۵ پایگاه نوآورانه در استان‌های دیم خیز با هدف انتقال جدید‌ترین یافته‌های تحقیقاتی، کاشت ارقام جدید در مزارع کشاورزان و انتقال بسته‌های زراعی ایجاد شده است.

در این پایگاه‌ها ۹۷ رقم بذر معرفی شده توسط موسسه تحقیقات دیم بسته به شرایط آب و هوایی در استان‌های دیم با شرایط آب و هوایی گرم، معتدل و سرد کاشته شده است.

کشاورزان با حضور در این مزارع با ارقام جدید و دستورالعمل‌ها و بسته‌های زراعی ارقام برای مراحل کاشت و داشت آشنا می‌شوند.

این طرح در سال‌های گذشته با عنوان طرح امنیت غذایی با مشارکت ایکاردا اجرا می‌شد که از سال زراعی امسال توسط محققان موسسه دیم عملیاتی شده است.

با وجود خشکسالی امسال، این طرح خارج از ایستگاه‌های تحقیقاتی و در مزارع کشاورزان با موفقیت اجرا شده و عملکرد پایگاه‌های نوآورانه در تمامی استان‌ها بیشتر از متوسط ارقام شاهد و بومی است.

آقای روستایی معاون غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور هم گفت: بیشترین سطح زیر کشت مزارع فناورانه در استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و لرستان اجرا شده است.

ارقام جدید موسسه در مقایسه با ارقامی بومی درمقابل آفات، بیماری‌ها، خشکی و سرما مقاومت بالایی دارند.

بهترین روش معرفی ارقام جدید و انتقال یافته‌های تحقیقاتی برای کشاورزان کاشت این ارقام در مزارع خود کشاورزان است.

آقای خوشرو معاون حبوبات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز گفت: در مزارع نوآورانه ۱۶ رقم نخود و عدس کاشته شده است.

در این مزارع کشاورزان می‌توانند عملکرد ارقام جدید تحقیقاتی را با بومی مقایسه کنند.

آقای عبادپور مدیر ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم گفت: پایگاه‌های نو آورانه با محوریت شمال و جنوب استان در شهر‌های هشترود، اهر و آبش احمد ایجاد شده است.

ایجاد پایگاه‌های نوآورانه نقش اساسی در انتقال دانش فنی محققان به کشاورزان برای افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی است.

برنامه‌های آموزشی و ترویجی جهاد کشاورزی، افزایش دانش کشاورزان برای دستیابی به عملکرد بهتر و درآمد بیشتر است.

آقای عیدی مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: ارقام جدید موسسه دیم از جمله هور، کمال، جام و راد در مقایسه با رقم سرداری ۲۰ تا ۳۰ درصد برتری عملکرد را دارند.

بیشتر ارقام این موسسه برای تولید پذر پرورشی در شهرستان‌های اشنتویه و پیرانشهر کاشته شده است.

عملکرد ارقام گندم موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مزارع آذربایجان غربی بالای ۲ تن در هکتار است.

در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکنون ۹۷ رقم بذر دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، کلزا، گلرنگ، علوفه معرفی شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۱۳۸۴۵۱، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین