پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
اقدامات متناقض کاخ سفید در قبال مسلمانان می تواند در کنار دیگر رفتارهای خارج از عرف سیاسی رئیس جمهور آمریکا وی را مسیر استیضاح از ریاست جمهوری نزدیک کند.

شعار سال: رئیس جمهور جدید آمریکا در حالی فرارسیدن ماه رمضان را به مسلمانان جهان تبریک گفت که وزیر خارجه اش قرار نیست سنت بیست ساله برگزاری مراسم افطار و جشن عیدفطر در وزارت خارجه آمریکا را ادامه دهد، اقدامی که می توان آن را در ادامه سیاست های متناقض کاخ سفید در قبال مسلمانان عنوان کرد.

مسلمانان یکی از بخش های اصلی سیاست خارجی دولت جدید آمریکا در چند ماه اخیر را به خود اختصاص داده اند، ریاست جمهوری ترامپ هنوز به یک ماه نرسیده بود که شبانه فرمان اجرایی صادر شد که بر اساس آن ورود شهروندان 7 کشور مسلمان جهان از جمله ایران به خاک این کشور ممنوع اعلام گردید، فرمان اجرایی که جنجال بسیاری در داخل و خارج از کشور ایجاد کرد و در نهایت با حکم قضات عالی آمریکا لغو شد.

ترامپ که با اظهارنظرهای تند و تیز در قبال مسلمانان به کاخ سفید راه پیدا کرده بود چندماه از دوران ریاست جمهوری اش نگذشته بود که نخستین سفر خارجی اش را برخلاف اسلافش که به اروپا و آمریکا سفر کرده بودند، به خاورمیانه اختصاص داد و راهی عربستان شد تا در ریاض بار دیگر امیدهایی را بیدار کند.

سفر ترامپ به ریاض که با استقبال گرم اعراب همراه بود، با انتقادهای گسترده رسانه های غربی نیز همراه بود، ترامپ در شرایطی راهی عربستان شد و در نشستی با حضور 50 نفر از رهبران و مقامات کشورهای عربی و اسلامی حضور پیدا کرد که در ایران انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت بیش از 40 میلیون نفر برگزار شده بود و روحانی بار دیگر به ریاست جمهوری رسید.

رئیس جمهور آمریکا در میان عربستان و متحدانش از لزوم اتحاد اعراب گفت آنهم در شرایطی که تا چند ماه پیش به دنبال آن بود تا مانع از ورود مسلمانان به خاک این کشور شود، ترامپ اما در قبال امضای قرارداد فروش چند صد میلیاردی اسلحه به عربستان به سعودی ها قول داد تا در مقابل ایران در کنار آنها قرار بگیرد. عربستان و متحدانش در منطقه که به شدت از بازگشت تهران به جامعه بین المللی پس از امضای برجام هسته ای و عدم توجه اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به مطالبات آنها خشمگین و ناامید بودند اکنون بر این باور هستند که ترامپ می تواند مسیر جدیدی را پیش روی آنها برای تقابل با تهران مهیا کند.

بازگشت ترامپ از تور خاورمیانه و اروپا اما با آغاز ماه مبارک رمضان همراه شد، وی به رسم روسای جمهور آمریکا پیام تبریکی فرستاد که با پیام های تبریک اسلافش به طور کلی متفاوت و تعجب برانگیز بود.

در حالی که در بخشی از بیانیه به شکل مرسوم، موضوع خیرات و علو روحی مسلمانان در ماه رمضان مورد توجه بوده است، بخش قابل توجهی از این بیانیه بر موضوع تروریسم متمرکز شده بود در بخشی از بیانیه آمده است: امسال ماه رمضان در حالی آغاز می شود که مردم جهان در سوگ قربانیان تروریسم و بربریت از منچستر تا مصر هستند. در سوگ اقدامات سیاهی که کاملا در تضاد با روح ماه رمضان است.

تفاوت لحن این پیام با پیام های پیشین اما فاحش بود: برای مثال بیل کلینتون در پیام ماه رمضان خود اشاره اساسی به تاریخچه ماه رمضان در اسلام کرده و بیان داشته بود که اسلام در این ماه به انسان یاد می دهد چگونه درس شفقت، خود سازی و تعهد به خانواده و جامعه را بیاموزد. باراک اوباما در آخرین پیام خود خطاب به مسلمانان در خصوص فرارسیدن ماه رمضان با توجه به همه فواید این ماه برای شخصیت و هویت انسان به موضوع پناه جویان و آوارگانی که در آن سال نتوانسته بودند ماه رمضان را در امن و امان خانه های خویش جشن بگیرند، اشاره کرده و تعهد آمریکا برای حمایت از همه آنها را مورد تأکید قرار داده بود.

یک روز پس از انتشار این پیام تبریک اما خبری منتشر شد که عنوان می کرد وزارت خارجه آمریکا قصد ندارد امسال مراسم افطار و جشن عیدفطر برگزار کند، مراسمی که قدمت 20 ساله در کاخ سفید دارد،‌ تصمیمی که با تعجب بسیار ناشی از اقدامات متناقض کاخ سفید در قبال مسلمانان همراه بود.

پیام تبریک ترامپ و اقدام وزیر خارجه اش بیش از گذشته تاکیدی بر این موضوع بود که رئیس جمهور آمریکا یک سیاستمدار نیست و تنها یک تاجر است که اکنون در کاخ سفید سکان سیاست های کلان آمریکا را به دست گرفته است، اقدامات متناقض و خارج از عرفی که یکی از پولدارترین شخصیت های جهان را به گفته هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا را می تواند به روند استیضاح نزدیک تر کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نامه، تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396، کدخبر: 408271، www.namehnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین