پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۵۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
در حالی کارشناسان اقتصادی نوید خروج از رکود را می دادند که این اتفاق هنوز عملی نشده و به تازگی با تعطیلی فعالیت تعاونی‌های مسکن بازگشت بازار مسکن به رونق دور از ذهن به نظر می‌رسد.

شعار سال: در حالی کارشناسان اقتصادی نوید خروج از رکود را می دادند که این اتفاق هنوز عملی نشده و به تازگی با تعطیلی فعالیت تعاونی‌های مسکن بازگشت بازار مسکن به رونق دور از ذهن به نظر می‌رسد. در این میان، اخیرا سیدحمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: به دلیل رکودی که بر بازار مسکن حاکم شده، تعاونی های مسکن سازمان ها، ادارات و دستگاه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده اند.

کلانتری درباره تأثیر رکود بازار مسکن بر تعاونی های مسکن می‌گوید: اینکه گفته می شود تعاونی های مسکن ورشکسته شده اند، صحت ندارد؛ چون تعاونی متعلق به اعضاست و بیشترین اتفاقاتی که برای آنها رخ می دهد، شامل رکود، اختلاف داخلی میان اعضا یا تأخیر در انجام تعهدات است.

در حال حاضر بخشی از تعاونی های مسکن سازمان ها، دستگاه ها و نهادها به دلیل همین رکود، دچار کم کاری و توقف فعالیت شده اند و اعضای آن ترجیح می دهند پول خود را به تعاونی مسکن ندهند؛ اما به محض اینکه دوباره بازار مسکن رونق بگیرد، این تعاونی ها هم از رکود و توقف فعالیت خارج می شوند.

تعاونی مسکن نوعی فعالیت است که همواره در حوزه مسکن نقش مؤثر داشته و هیچ وقت هم از دایره فعالیت این بخش کنار گذاشته نخواهند شد. چراکه همیشه به این صورت بوده که اعضای سابق خانه دار شده و از عضویت تعاونی خارج می شوند و اعضای جدید وارد شده و برای خانه دار شدن در آن سرمایه گذاری می کنند.

۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دست احداث!

اما اگرچه معاون وزیر کار معتقد است که هیچ مشکلی برای تعاونی های مسکن مهر وجود ندارد و این تعاونی‌ها از ابتدا نوع فعالیت و مأموریتش متفاوت بوده اما این پروژه نیز چندان موفق پیش نرفته است. قرار بود که این پروژه تا پایان دولت یازدهم به پایان برسد اما اکنون که به روزهای پایانی دولت یازدهم نزدیک می‌شویم و هیچ خبری در خصوص اتمام این پروژه به گوش نمی‌رسد.

در همین حال، چندی پیش اخباری مبنی بر توقف پروژه مسکن مهر پردیس در برخی از فازها منتشر شد. در این اخبار آمده بود که در بعضی فازهای مسکن مهر پردیس وام ۱۰ میلیون تومانی دچار توقف و کسری پرداخت شده است. به گفته فعالان این بخش، اخیرا پرداختها نامنظم شده و این نگرانی را ایجاد کرده که خدا نکرده پروژه گرفتار وقفه و تورم شود.

به گفته ایرج رهبریکی از سازندگان مسکن مهر پردیس، حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس در حال ساخت است که اگر قیمت هر واحد را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم ارزش نهایی این پروژه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود. این یعنی مسکن مهر پردیس بزرگترین پروژه حال حاضر کشور است. به همین دلیل باید در سطح ملی مدیریت شود و نمی توان با چهار پنج نفر کارها را پیش برد. اکنونمهترین مشکل پردیس، نحوه مدیریت آن است.

بدین ترتیب هرچه پرداخت‌ها از سوی بانک‌ها دیرتر انجام شود پیمانکاران بیشتر ضرر می کنند؛ زیرا وقتی قرار است شبانه روز فعال باشند باید هزینه های دستمزد و خورد و خوراک کارگران را بپردازند و هرچه زمان عملیات اجرا طولانی تر شود هزینه های بیشتری به دوش پیمانکاران می افتد.

بر اساس آمار منتشر شده هنوز ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دست احداث است. ضمن اینکه برخی از واحدهای مسکن مهر در حالی به متقاضیان داده شده که از کمترین امکانات نیز برخوردار نبودند. به گفته مسئولان یک میلیون واحد مسکن مهر ساخته شده، تعاونی ساز هستند که تحویل اعضا شده و تعاونی های مسکن سازنده این واحدها، پس از تسویه، منحل شده اند.

با این وجود، اگرچه بسیاری از متقاضیان در انتظار خانه‌دار شدن هستند اما همچنان برخی از دولتمردان آمار اشتباهی را از خانه‌های خالی و بدون متقاضی مسکن مهر منتشر و اعلام می‌کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پارسینه، تاریخ انتشار 15 خرداد 96، کد مطلب: 360083:www.parsine.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین