پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
نتایج تفصیلی آرای انتخابات ریاست جمهوری نشان می‎دهد که سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی پایگاه صد در صدی برای حجت الاسلام ابراهیم رئیسی نبوده‎اند.
شعارسال: سه هفته است که از برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری میگذرد و همچنان تحلیل‌ها و حرف حدیث های پس از آن به قوت خود باقی است. تحلیلهایی که پس از انتشار آمار تفکیکی نامزدها در هر استان، وارد فاز جزیی و جدیدتری شده است.

وزارت کشور روز پنجشنبه نتایج تفصیلی انتخابات را در قالب جداولی با تفکیک شهرها بر روی سایت خود منتشر کرد. این آمار بابی جدید برای تحلیل های انتخاباتی باز کرد. آنچه در جریان انتخابات اخیر بسیار قابل توجه است نتایجی است که از صندوقهای سه استان خراسانی بیرون آمد.

در شرایطی که حامیان ابراهیم رئیسی و خود این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تمام تمرکز و اطمینان خاطرشان در حوزه استانهای خراسان بود نتایج تفصیلی نشان داد که سبد رای رئیسی در ۷ حوزه از این سه استان تکیه گاه محکمی نداشته و در برخی مناطق ابراهیم رئیسی بازی را در زمین خودی به حریف واگذار کرده است. حتی در شهر مشهد نیز رقابتی پایاپای میان او و حسن روحانی وجود داشته است.

به طور کلی سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی شامل ۴۷ حوزه شهری بودند که به جز ۷ شهر در دیگر حوزه‏ها رئیسی پیروز استان بوده است.

* استان خراسان رضوی

مقایسه آماری را با استان خراسان رضوی آغاز می کنیم. در این استان در ۵ حوزه بینالود، تایباد،تربت جام، سبزوار و خواف حسن روحانی آرای اول را داشته است. اما به هر صورت خراسان رضوی ۲۳ حوزه دیگر نیز داشت که در هر ۲۳ حوزه رای ابراهیم رئیسی غالب بوده است که از میان آنها میتوان به نیشابور و تربت حیدریه اشاره کرد.

در میان شهرهای خراسان شمالی، مشهد از مهمترین شهرها و البته پرمناقشه ترین شهرهایی بود که پیش از انتخابات تحلیل های متفاوتی نسبت به آن وجود داشت. آمار وزارت کشور نشان می دهد رقابت میان دو نامزد اصلی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در این شهر بسیار تنگاتنگ بوده است. اما در نهایت این آرا رئیسی است که بر روحانی می چربد.

* استان خراسان شمالی

نتایج آرا به تفکیک شهرستانها نشان می دهد حسن روحانی در استان خراسان شمالی در شهرستان راز و جرگلان پیروز قاطع میدان بوده اما در دیگر شهرها، رئیسی پیروز بوده است.

* استان خراسان جنوبی

در استان خراسان جنوبی هم در منطقه درمیان رئیسی غائله را به رقیب اصلی خود باخت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تیک، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1396، کدخبر: ۱۶۹۶۴۳، www.tik.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین