پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
ایران در پی چشم‌انداز پایان یافتن تحریم‌های غرب با درخواست‌های هند برای بررسی تخفیف‌های بیشتر در خصوص قیمت نفت خود و دیگر امتیازات خرید موافقت کرده است.

شعار سال : در شرایطی که ایران در تدارک بازسازی سهم بازار خود در بازار اشباع شده کنونی است، تحت تاثیر چشم‌انداز لغو تحریم‌ها با درخواست‌های پالایشگاه‌های هندی برای ارائه تخفیف‌های بیشتر و دیگر امتیازات موافقت کرده است.

بازگشت ایران به بازار جهانی نفت اشباع به وجود آمده در عرضه جهانی طلای سیاه را که باعث شده بهای نفت برنت از سال 2014 ، 70 درصد کاهش پیدا کند، بیشتر خواهد کرد.

قیمت نفت به بیشتر از سطوح در دوران مالی سال 2008 و هم‌سطح قیمت‌های سال 2004 رسیده است و این امر باعث شده که تولید‌کنندگان برای سهم بازار بیشتر رقابت کنند.

منابع آگاه به رویترز گفتند: سید محسن قمصری مدیر امور بین‌اللمل شرکت نفت ایران هفته گذشته با مسوولان پالایشگاه‌های هندی از جمله شرکت‌هایی که واردات نفت از ایران را در دوران تحریم‌ها متوقف کردند دیدار داشت.

مقامات حاضر در مذاکرات می‌گویند: هیات ایرانی به جای اعلام شرایط و قیمت‌های خود طی اقدامی کم‌سابقه از پالایشگاه‌های هندی خواستار پیشنهاداتی شدند که نفت ایران را در مقابل رقبا رقابتی‌تر کند.

یک منبع پالایشگاهی که با قمصری دیدار داشت گفت: من هیچ‌گاه آنها را همانند دیدار اخیر تا این حد منعطف ندیده بودم. آنها نظر ما را درباره این‌که چطور قیمت نفت ایران را رقابتی کنیم جویا شدند.

چهار منبع آگاه در پالایشگاه‌های هندی گفتند: قمصری تمایل داشت که شرایط فروش قیمت‌گذاری بهتری در کنار عرضه درجه‌های جدید نفت خام برای افزایش سهم بازار ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

یک منبع پالایشگاهی در هند که از ایران نفت نمی‌خرد، گفت: طبیعتا ما خواهیم دید که آیا نفت ایران با الگوی ما سازوگار خواهد شد یا خیر.

اگر نفت ایران شرایط تجاری پیدا کند آنگاه ما سراغ آن خواهیم رفت. در حال حاضر ایران نفت خود را با دوره پرداخت سه ماهه،حمل‌ونقل رایگان و برخی تخفیف‌ها در خصوص قیمت نفت به خریداران هندی می‌فروشند.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران و با واردات روزانه چهار میلیون بشکه نفت چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است.

این کشور حدود 80 درصد نیاز نفت خود را وارد می‌کند و با توجه به این‌که اقتصاد این کشور با رشد بیش از هفت درصدی در سال دارد، تقاضای نفت این کشور رو به افزایش است.

دفتر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوصص این گزارش اظهار نظر نکرده است. هنوز تاریخ لغو تحریم‌ها علیه ایران تعیین نشده اما تهران روز جمعه اعلام کرد که در روزهای آینده بخش عمده اورانیوم غنی شده خود را به روسیه خواهد فرستاد که یکی از بخش‌های کلیدی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی درماه ژوییه است.

صادرات نفت ایران رو در روی رقبایی در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت همچون عربستان و عراق قرار خواهد گرفت که نفت‌های مشابه ایران تولید و مسیر‌ها و قیمت‌گذاری‌های تقریبا مشابه ایران را دارند.

احسان الحق تحلیلگر ارشد موسسه مشاور انرژی کی بی سی در لندن می‌گوید: عربستان و عراق در حال حاضر در بازار هستند. اگر ایران می‌خواهد سهم آنها را بگیرد باید شرایط بهتری در قالب تخفیف و شرایط پرداخت ارائه دهد.

وی گفت: این یک نبرد برای سهم بازار در بین تولید‌کنندگان نفت در حاشیه خلیج فارس است.

ایران که پیش‌تر دومین صادر‌کننده بزرگ اوپک بود از سال 2011 بیش از 50 درصد صادرات خود را از دست داده است.

ایران می‌گوید که قصد دارد صادرات خود را پس از لغو تحریم‌ها 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد که بر مازاد عرضه که بین 500 هزار تا دو میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود، خواهد افزود.

ایران در حال حاضر به پالایشگاه‌های هندی مانگلور، اسار و شرکت نفت هند نفت می‌فروشد.

پالایشگاه‌های صنایع ریلاینس، شرکت هندوستان پترولیوم، اچ پی سی ال متال انرژی، شرکت چنای پترولیوم و بهارات پترولیوم واردات نفت از ایران را به دلیل تحریم‌های بانکی علیه ایران متوقف کرده‌اند.

پالایشگاه‌های هندی در خصوص این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ نشرخبر : 01 دی 1394 کد مطلب : 94100100270 www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین