پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۹۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
با توجه به فرارسیدن فصل گرم سال احتمال آتش سوزی اراضی جنگلی لرستان به شدت افزایش یافته و انتظار می رود که مسئولان استان امکانات و تجهیزات مورد نیاز را برای پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی تامین کنند چرا که اکنون با کمبودهای زیادی روبرو هستیم.

شعارسال: استان لرستان با دارا بودن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی جنگلی دارای ظرفیت های زیادی در حوزه منابع طبیعی است.

با این وجود در سال های گذشته به دلایل مختلفی حیات جنگل های لرستان با تهدیدهای زیادی همچون قطع درختان، بیماری ها و آتش‌سوزی روبرو شده است.

بایستی آتش‌سوزی را یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده جنگل های بلوط استان لرستان دانست، که متأسفانه با آغاز فصل گرم سال شاهد افزایش حجم آتش‌سوزی و وارد شدن خسارات بسیار زیاد جبران ناپذیر به جنگل ها خواهیم بود.

دلایل مختلفی برای بروز آتش‌سوزی ها وجود دارد که باید اصلی ترین عامل را عامل انسانی به صورت عمدی و یا سهوی دانست.

به هر حال در سال های گذشته خسارات زیادی به جنگل های لرستان وارد شده، امسال نیز شاهد آغاز ماه های گرم سال هستیم و مطمئناً احتمال وقوع آتش‌سوزی به شدت افزایش یافته است، کمااینکه در روزهای گذشته شاهد وقوع آتش‌سوزی در منطقه بلوران شهرستان کوهدشت هستیم.

فعالان زیست محیطی و مردمی بر این عقیده اند که کمبود تجهیزات و امکانات را باید اصلی ترین چالش در مقابله با آتش‌سوزی های احتمالی دانست و مسئولان استان نیز باید چاره ای اساسی برای برطرف کردن این کمبودها بیاندیشیند.

انتظار می رود که مسئولان استان اعتبارات ویژه ای برای تأمین امکانات اولیه مورد نیاز مقابله با آتش‌سوزی در نظر بگیرند چرا که مطمئناً به دلایل مختلفی همچون خطای انسانی همواره شاهد وقوع آتش‌سوزی خواهیم بود.

لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه مقابله با آتش سوزی ها

در همین راستا پدر بلوط ایران بیان کرد: متأسفانه با آغاز روزهای گرم سال بازهم احتمال آتش‌سوزی جنگل ها و مراتع لرستان به دلیل سهل انگاری و یا اقدام ناشایست برخی از سودجویان افزایش می یابد.

مظفر افشار عنوان کرد: به همین دلیل باید با انجام اقدامات پیشگیرانه به دنبال کاهش خسارات وارد شده به جنگل های ارزشمند لرستان و جلوگیری از آتش‌سوزی باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه می توان با ایجاد آتش‌برهایی به عرض 2 متر شرایط را برای کنترل حریق های احتمالی در سطح جنگل های لرستان مهیا کرد که انتظار می رود سازمان‌های مسئول شرایط را برای انجام این مهم در سطح گسترده ای از جنگلهای لرستان مهیا کنند.

این فعال زیست محیطی اظهار کرد: به هر حال انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار تاثیرگذارتر از این خواهد بود که بخواهیم در هنگام بروز حوادث با آنها مقابله کنیم و انتظار می رود مسئولان در این راستا وارد عمل شوند و اقدامات لازم پیشگیرانه را انجام دهند.

افشار بیان کرد: از سوی دیگر باید در جاده های فرعی ماشین آلات و تجهیزات منابع طبیعی و سایر نهادها اقدام به راه شکافی کرده تا شاهد کاهش خطر آتش‌سوزی باشیم.

وی ادامه داد: از مدیریت ارشد استان انتظار می رود که اعتبارات ویژه ای را برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل ها در نظر گرفته و همچنین تجهیزات و امکانات مورد نیاز را تأمین کنند.

شناسایی و کنترل 150 نقطه بحرانی

در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی لرستان آمادگی مناسبی برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی داشته و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.

شیرزاد نجفی ادامه داد: در همین راستا 150 نقطه بحرانی در سطح استان شناسایی شده و اقدامات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در این مناطق صورت گرفته و نیروهای منابع طبیعی در حالت آماده باش قرار دارند.

وی عنوان کرد: بیش از 400 نیروی این اداره کل در سطح استان به صورت مستمر بر جنگل ها و مراتع نظارت می کنند و انتظار می رود که شهروندان نیز در صورت مشاهده هر گونه آتش‌سوزی مراتب را با شماره 1504 گزارش دهند.

این مسئول در ادامه با اشاره به ایجاد آتش برها در اراضی جنگلی لرستان، افزود: عملیات ایجاد آتش برها در اراضی مختلف جنگلی لرستان آغاز شده و این مهم همچنان ادامه دارد تا بتوان از آتش گسترده جلوگیری به عمل آورد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: در استان لرستان بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی جنگلی و همچنین 884 هزار هکتار اراضی مرتعی وجود دارد.

نجفی عنوان کرد: از سوی دیگر همچون گذشته از ظرفیت انجمن های مردم نهاد و فغعالان زیست محیطی نیز استفاده خواهیم کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی لرسو، تاریخ انتشار: 10خرداد1396، کدخبر: 21350: www.loreso.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
سالانه تعداد زیادی از این آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی با سطح تخریب های متفاوت را شاهد هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین