پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
با توجه به وضعیت موجود در بخش اقتصادی و بیکاری جوانان، دولت آینده می‌بایست بایدها و نبایدهایی را در این حوزه در نظر داشته باشد تا شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و حرکت به سمت ریشه‌کن شدن معضل بیکاری در جامعه باشیم؛ معضلی که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در آن نهفته است.

شعارسال: امروز اشتغال در کشور ما یکی از دغدهای اصلی جامعه و خانواده‌هاست که البته هم دولت و هم بخش خصوصی و سایر نهادهایی که در ایجاد اشتغال و تولید دخیل هستند باید تلاش خود را برای کاهش این دغدغه بکارگیرند و رسیدن به نقطه مطلوب این امر منوط به اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

حمایت از تولید

اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی باعث رونق کسب و کار می شود. در اقتصاد مقاومتی که تولید و اشتغال در آن افزایش یابد بیکاری کاهش یافته، از مهاجرت جلوگیری می‌شود و صنایع تبدیلی توسعه یافته و منافع حاصل از آنها می‌تواند رونق کل جامعه را در بر داشته باشد.

در راستای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، دولت باید در رفع مشکلات مهم اقتصادی برنامه‌ریزی و تمام همت خود را بنماید. به نظر می‌رسد در صورت عدم حمایت قاطع از واحدهای صنعتی و تولیدی که در چرخه زندگی و تولید کشورنقش مهمی دارند باعث واردات زیاد و غیر قانونی و وابستگی به کالاهای خارجی خواهد شد.

بخش تولید فقط در صورت حمایت دولت می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. لذا دولت باید آن دسته ازفعالیت‌های اقتصادی که درحمایت از تولید فعالیت دارند و آن دسته از بخش‌های مهم کشور از جمله صنعت، کشاورزی، معدن و... را مورد تشویق و حمایت قرار دهد چرا که با عدم حمایت دولت ازبخش‌های فوق تولید و اشتغالی هم در کار نخواهد بود.

دولت باید زیرساخت‌های تولید و عمران را فراهم آورده تا بخش‌های دیگرنسبت به تولید و اشتغال اقدام نمایند. تولید، زمانی شکل می‌گیرد که سرمایه‌های انسانی و اجتماعی نقش خود را خوب در این میدان عرضه نمایند. یک تولید کننده درصورتی می‌تواند به سوددهی برسد و تولید داشته باشد و مجموعه تولیدی او متوقف نشود که مورد حمایت قرار گیرد و از واردات بی‌رویه جلوگیری شود و دست دلالانی که این عرصه را قبضه نمود‌ه‌اند، کوتاه شود.

ورود کالاهای قاچاق باعث نابوی تولید و اشتغال در کشورمی‌شود لذا وظیفه دولت است که نظارت خود را بر مبادی و محل‌های ورود این کالاها بیشترنماید.

دولت نباید از حمایت بخش صنایع دستی و دامداری که توسط روستائیان و عشایر صورت می‌گیرد غافل شود. یکی ازمنابع درآمد و اشتغال‌زایی، بخش صنایع دستی و دامپروری و نیز کشاورزی است.

برای استفاده درست و بهینه از منابع در کشور می‌بایست برنامه‌ریزی درست وجود داشته باشد چرا که کشور ما در بعضی از منابع در دنیا در رتبه نخست قرار دارد و از نظر نیروی انسانی هم از کشورهای جوان و فعال می‌باشد که این افراد جمعیت فعال در اقتصاد هستند که می‌توانیم در توسعه و افزایش توان تولید به رتبه‌های نخست دست پیدا شود.

دولت باید مراحل و راه‌هایی که باعث به وجود آمدن اشتغال‌زایی بیشتری می‌شود را تسهیل نماید و بسته‌های حمایتی خود را به آن مجموعه افزایش دهد.

واحدهای تولیدی و صنعتی که در افزایش اشتغال و خرید مردم نقش دارند باید حمایت و از واردات غیر ضروری خودداری گردد چرا که افزایش واردات و عدم جلوگیری از آن باعث می‌شود که واحدهای صنعتی و تولیدی فعال در کشور به صورت تدریجی تولیدات خود را از دست داده و کاهش یابد و در نهایت تعطیل و از چرخه تولید و اشتغال خارج گردد و این امر باعث شده که بیکاری افزایش یابد.

توسعه واحدهای تولیدی و خودکفایی کشور در تولید محصولات داخلی با کیفیت، می‌تواند زمینه‌ساز اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد که برای تحقق این امر باید پیگیر رفع موانع تولید بود لذا دولت می بایست با یک ارزیابی درست از موانع تولید در کشور و با افزایش تولید، برای جوانان جویای کار ایجاد اشتغال کند.

در بخش تولید می‌بایست محصولاتی تولید و به بازار عرضه گردد که مردم خواستار آن هستند و به آن کالا یا خدمات نیازمندند. سرمایه‌های انسانی و اجتماعی موجود در کشور را باید تقویت و تشویق نمود تا بهره‌وری افزایش یابد؛ افزایش بهره‌وری باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری و تولید افزایش و کارآفرینان هم تمایل به سرمایه‌گذاری وافزایش تولید پیداکنند.

کارآفرینی و ایجاد اشتغال یکی از اولویت‌های اصلی کشور است لذا می‌بایست با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای کارآفرینان و ارایه تسهیلات با شرایط آسان به رونق کسب و کار و افزایش اشتغال در کشور کمک شود.

حضور کارآفرینان درعرصه تولید و اشتغال باعث می‌شود که تجارت، توسعه یافته و افزایش تولید در زمینه‌های اقتصادی وعمرانی وتجاری و غیره بیشتر خواهد شد؛ از طرفی هم انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد تولید مضاعف خواهد شد.

نگرش مدیران باید به صورت حمایت از سرمایه‌گذار باشد و از سرمایه‌گذاران حمایت همه‌جانبه‌ای صورت گیرد. در خصوص آموزش و حمایت مالی و تأمین امنیت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌بایست توجه بیشتری صورت گیرد چرا که نقش کارآفرینان در افزایش بهره‌وری امری غیر قابل انکار است.

دولت باید راه‌های تولید و اشتغال را آسان و سیاست‌های مالی ومشوق‌های مالیاتی و مقررات مربوطه که مانع سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال می‌باشد را تغییر دهد؛ این راهکار در تولید و اشتغال‌زایی مؤثر خواهد بود و حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از سرمایه داخلی و افزایش رونق اقتصادی و قطع وابستگی بسیاری از صنایع و واردات خارجی نیز می‌باشد.

در نهایت باید گفت که اگر خواهان تولید رونق و اشتغال‌زایی در کشور هستیم، نیاز به حمایت دولت در همه عرصه‌هاست. لذا دولت باید از واردات غیر قانونی و قاچاق کالاها با تمام توان مقابله کند، به نیروی انسانی و جوان و فعال کشور ایمان داشته باشد و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی موجود در کشور را بکار گیرد و ازسرمایه‌گذارانی که در افزایش تولید و اشتغال فعال هستند، حمایت شود، زیرا حمایت ازسرمایه گذاران موجب تحقق و توسعه و اشتغال می‌شود.

نویسنده : عبدالرحیم خرم‌آبادی

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی لرسو، تاریخ انتشار: 16اردیبهشت1396، کدخبر: 21206: www.loreso.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین