پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
با مدیریت درست منابع آبی کردستان امسال برای نخستین بار در 10 سال اخیر پنج سد استان با وجود کاهش 29 درصدی بارش های سالانه سرریز شده است.

شعار سال: کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آب های کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.

وجود 10 سد مخزنی در استان که بهره برداری از 2 سد گاوشان در اختیار کرمانشاه و سدشهید کاظمی در اختیار آذربایجان غربی قرار دارد، این استان را به سرزمین غنی از لحاظ منابع آبی تبدیل کرده و با احتساب این 2 سد در مجموع بیش از 2 میلیارد و 92 میلیون متر مکعب آب را پشت سدهای استان ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: امسال برای نخستین بار در 10سال اخیر از مجموع سدهای استان سدهای قشلاق، زریوار، گاوشان، آزاد و گاران سرریز شدند.

اقبال شاه نظری با اشاره با اینکه به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب استان، هم اکنون 34 طرح سد مخزنی در استان در حال بهره برداری، ساخت و مطالعه بوده افزود: از مجموع 34 سد استان، 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.

وی اضافه کرد: سد شهید کاظمی در شمال استان کردستان قرار دارد و با حجم مخزن 808 میلیون متر مکعب بزرگترین سد در حوضه استان است که بهره برداری از آن در اختیار آذربایجان غربی قرار دارد.

وی اظهار کرد: دومین سد بزرگ در استان سد گاوشان است که بهره برداری از این سد نیز با حجم مخزن 554 میلیون مترمکعب در اختیار استان کرمانشاه قرار دارد.

شاه نظری گفت: بعد از این 2 سد بزرگ، سدهای آزاد با 300 میلیون مترمکعب، قشلاق با 215 میلیون مترمکعب، گاران با 84 میلیون مترمکعب و زریوار با 64 میلیون مترمکعب حجم مخزن در جایگاه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: سد بانه با حجم مخزن 4.12 میلیون مترمکعب کوچک ترین سد استان بوده و سدهای سورال با 11.42 میلیون متر مکعب و سنگ سیاه با 33 میلیون متر مکعب حجم مخزن در جایگاه های بعدی قرار دارند.

امسال 416 میلیون مترمکعب آب از سدهای استان رهاسازی می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: امسال 416 میلیون مترمکعب آب از سدهای استان برای مصرف شرب، کشاورزی و صنعت رهاسازی می شود.

اقبال شاه نظری افزود: از این مقدار آب 329 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی با بیش از 11 هزار و 156 بهره بردار رهاسازی می شود.

وی اضافه کرد: سهم مصرف شرب شهری 49.81 میلیون مترمکعب و شرب روستایی 20.12 میلیون مترمکعب بوده و 17.73 میلیون مترمکعب نیز برای بخش صنعت رهاسازی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: هزینه بالای تولید آب به علت وضعیت توپوگرافی استان و عدم رعایت مصرف بهینه آب به خصوص در بخش کشاورزی از مهمترین چالش های بخش آب کردستان است.

اقبال شانظری افزود: عدم وجود برنامه ریزی منسجم در گذشته در مبحث ورود به صنعت و صنایع وابسته به کشاورزی، عدم توجه به افزایش بهره وری آب در استان و عدم توجه به بهبود وضعیت کیفی منابع آب از دیگر چالش های این بخش است.

وی اضافه کرد: واقع شدن دشت های وسیع مانند دشت دهگلان و قروه در بخش شرقی استان و قرار گرفتن منابع آبی در قسمت غربی استان و دشواری شرایط انتقال آب از دیگر مشکلات این بخش است.

وی اظهار کرد: در حالی که در بسیاری از دشت های این منطقه مقدار ورودی آب بسیار کمتر از خروجی آن بوده (دارای بیلان منفی)، در نیمه غربی استان بخشی از آب رودخانه ها به مناطق مرزی و استان های همجوار سرریز می شوند.

نصب 294 کنتور هوشمند و انسداد 289 حلقه چاه غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: هم اکنون در مجموع سه هزار و 235 حلقه چاه در استان دارای پروانه بهره برداری بوده که از این تعداد، 2 هزار 488 حلقه چاه دارای کنتور هوشمند هستند.

اقبال شاه نظری افزود: از این تعداد ، 294 کنتور هوشمند در سال 1395 نصب شده که 210 کنتور بر روی چاه های کشاورزی و 84 کنتور نیز بر روی چاه های صنعتی نصب شده است.

وی در خصوص انسداد چاه های آب غیرمجاز نیز اضافه کرد: در سال 1395 در مجموع 289 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده که حجم برگشتی آب این چاه ها در مجموع 3.5 میلیون مترمکعب بوده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته 104 حلقه چاه غیرمجاز و 139 موتور تلمبه غیرمجاز شناسایی شده و پنج دستگاه حفاری غیر مجاز توقیف شده است.

با توجه به افزایش مصرف آب و کاهش ذخایر منابع آبی در سال های اخیر، اهمیت آب و منابع آبی در استان کردستان هر روز بیشتر می شود و لازم است مسئولان امر برای مقابله با بحران آب در منطقه برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.

این استان به عنوان تامین کننده بخشی از آب شرب و کشاورزی استان هایی مانند آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه و همدان است و کردستان حوضه آبریز منابع آبی در این استان ها به شمار می رود.

کاهش 29 درصدی میانگین بارش ها در کردستان

مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: در سال زراعی جاری میزان بارندگی ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 29 درصد کاهش پیدا کرده است.

طالب حیدری افزود: در سال زراعی جاری در مجموع 448 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار در سال گذشته 637 میلیمتر بوده است.

وی اضافه کرد: این کاهش بارندگی در مقایسه با میانگین بلند مدت (24 ساله) نیز در حدود 9 درصد کاهش پیدا کرده و از 504 میلیمتر میانگین بلند مدت به 448 میلیمتر کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی در بین شهرستان های استان بیشترین کاهش بارندگی در شهرستان سروآباد 42 درصد، سنندج 37درصد، مریوان 32 درصد و دهگلان 27.9 درصد بوده است.

وی اظهار کرد: میزان بارندگی سال جاری در سروآباد 645 میلیمتر بوده که این مقدار در سال گذشته یک هزار و 113 میلی متر بوده و در سنندج نیز بارشی از 492 میلیمتر سال قبل به 309 میلیمتر رسیده است.

مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: کمترین میزان کاهش بارندگی استان نیز در سقز و به میزان 6.5 درصد به ثبت رسیده که بارندگی های امسال در این شهرستان 402 میلیمتر بوده که این مقدار سال قبل 430 میلیمتر بوده است.

میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلیمتر بوده و این مقدار 2 برابر میانگین کشور است

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 3 تیر 1396، کد مطلب: 82576437:www. irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین