پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳
این گزارش نگاهی به نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنج شنبه 3 دی 1394 در خصوص تورم ، انداخته و مهم ترین نکات مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

شعار سال : روزنامه «گسترش صمت» در گزارش خود در این ارتباط نوشت: مرکز آمــار ایران اعــلام کرد که نرخ تــورم آذرماه امســال به 12.6درصد رسید که نســبت به ماه گذشته(13.1) کاهش داشــته است.همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی شــد و به 9.9 درصد رسید... رییس جمهوری دیروز چهارشنبه در جمع مردم شهر ری به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار اشاره کرد و گفت که تورمی که در آغاز تشکیل دولت یازدهم 45درصد بود، امروز به کمتر از 10 درصد رسیده است... ان شاءالله مسیر توسعه کشور را ادامه خواهیم داد و شاهد رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای خواهیم بود و در سال آینده امید رشد 5درصدی در اقتصاد ایران را داریم.

در این میان روزنامه «آرمان» در این ارتباط گفت و گویی را با «مهدی تقوی» استاد دانشگاه منتشر کرد و از زبان او در مورد چرایی محسوس نبودن کاهش نرخ تورم نوشت: تک رقمی شدن تورم به معنای پایین آمدن قیمت ها نیست. تورم نسبت افزایش قیمت هاست؛ یعنی فرضا پارسال قیمت ها 15درصد بالا رفته و حالا فرضا 10درصد. این تصور اشتباه که پایین آمدن تورم مساوی است با پایین آمدن قیمت ها باید اصلاح شود. به عبارت دقیق تر قیمت ها در دولت دوم احمدی نژاد 40درصد افزایش می یافت اما حالا 15درصد افزایش پیدا می کند.

در ادامه از زبان تقوی در مورد ارتباط کاهش نرخ تورم با رکود می خوانیم: در دولت قبل که رکود تورمی وجود داشت هم بیکاری زیاد شده بود و هم نرخ رشد اقتصادی کم بود. اما الان اقتصاد در شیب صعودی است. ما در مسیر رونق اقتصادی هستیم. اینکه گفته می شود در حال حاضر رکود وجود دارد، مخالفم. نرخ رشد از منهای 4درصد به مثبت 3 و 5/3رسیده است. آن کسانی که می گویند رکود وجود دارد،اقتصاد بلد نیستند البته در برخی بخش ها رکود هست اما در بخش های کلان رونق ایجاد شده است.

«علی قنبری» تحلیلگر مسایل اقتصادی هم در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» نوشت: انتظار مردم از کاهش تورم همواره کاهش قیمت ها و ملموس بودن افزایش قدرت خرید آنهاست اما در واقع تورم نرخ رشد افزایش قیمت ها است و وقتی تورم مثبت است یعنی قیمت ها افزایشی بوده اما آهنگ این افزایش کندتر شده است.

در ادامه می خوانیم: اما کاهش قیمت ها پدیده ای است که تقریبا هیچ کشوری آن را تجربه نکرده است به همین دلیل است که از شاخص تورم یعنی نرخ رشد و افزایش قیمت ها برای بررسی رفتار و سطح قیمت ها استفاده می شود. تورم در کشورهای درحال توسعه به صورت تورم ساختاری درمی آید. در ایران نیز تورم ١٥ درصد تقریبا همیشگی بوده و ١٥ درصد از نرخ تورم مربوط به ساختارهای اقتصادی کشور است. یعنی همواره یک تورم حداقل ١٥ درصدی را در اقتصاد شاهد بوده ایم. در وضعیت کنونی نیز فعلا تورم نقطه به نقطه تک رقمی شده است و تا تک رقمی شدن تورم سالانه، راه درازی باقی است.

روزنامه «جهان اقتصاد» هم با تایید بهبود وضعیت اقتصادی کشور که در کاهش شاخص تورم سالانه نمود یافته، از اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه که مبنای علمی ندارد انتقاد کرد و نوشت: نکته قابل تأمــل در اعلام نرخ تورم، تداوم اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت یازدهم است، در حالیکه این شاخص اقتصادی که ابتکار تبلیغاتی دولت نهم در آستانه برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری بود و هیچ مبنای علمی ندارد. بررســی نــرخ تورم در یــک ماه و مقایســه آن با ماه مشابه سال پیش از آن، ابتکاری است که رئیس دولت نهم که برای ریاســت جمهــوری دوره دهم نیز نامزد شده بود برای سرپوش گذاشــتن بر شرایط نامساعد اقتصادی کشــور ابداع کرد تا به واسطه آن به منتقدان اقتصادی دولت پاسخ دهد.

روزنامه «جهان صنعت» هم در این ارتباط نوشت: آنچه مشخص است این است که دولت در ادامه دستاورد های خود موفق به کاهش تورم شده است. با این حال در وهله اول اینکه این کاهش در جامعه محسوس نیست، اگرچه نسبت به زمانی که تورم 45 درصد بود اکنون قطعا شرایط معیشتی بهتری بر جامعه حاکم است. مساله دیگری که در این باره مطرح می شود، این موضوع است که گرچه دولت نسبت به موفقیت خود در کاهش تورم مباهات می کند، اما تا زمانیکه در خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصاد موفقیتی کسب نکند، رساندن تورم به نقطه صفر هم به درد کسی نخواهد خورد.

روزنامه «جوان» اما در مطلبی با عنوان «ترمز دولتی در کاهش تورم» دولت را مانعی بر سر راه کاهش تورم دانست و نوشت: بررسی های روزنامه جوان از جدیدترین آمارهای قیمتی مرکز آمار ایران نشان می دهد خدمات و کالاهای دولتی نقش اساسی در کند شدن آهنگ نرخ تورم داشته و به عبارت بهتر، سهم دولت در گرانی های امسال به جز در بخش هتل و رستوران بیشتر از بخش خصوصی بوده وگران کردن خدمات دولتی باعث تورم 12/2 درصدی است، وگرنه باید نرخ تورم پایین تر هم می آمد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 3 دی 1394، کدمطلب: 81892139 (5067066)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین