پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
نخستین پرچم آبی یا همان سلامت شناگاه کشور درحالی در ساحل بابلسر نصب شد که بنا به گفته کارشناسان و مسؤولان زیست محیطی، سواحل این شهرستان به دلیل سرریز شدن شیرابه‌های زباله و فاضلاب شهری از آلودگی میکروبی زیادی برخوردار است.
شعار سال: شامگاه پنج‌شنبه نخستین پرچم سلامت شناگاه‌های کشور در ساحل بابلسر در حالی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و ریاست حفاظت از محیط زیست کشور به اهتزاز درآمد که دوستداران محیط زیست شهرستان بابلسر با پلاکاردهایی هشدار زیست محیطی سواحل شهرستان بابلسر را اعلام کردند.





دوستداران محیط زیست در این پلاکاردها تخریب محیط زیست، آلودگی آب و چرخه غذایی ناسالم، خطر انقراض ماهیان و آبزیان، آلودگی رودخانه و دریا و مدخل شیرابه‌های زباله را از جمله مشکلات زیست‌محیطی سواحل شهرستان بابلسر اعلام کردند و خواستار دریایی آبی بدون مواد نفتی و فاضلاب‌ها، ارتقای سطح سلامت سواحل و سواحل پاک عاری از شیرابه‌های زباله شدند.

*نصب پرچم آبی در سواحل بابلسر واقعی یا نمادین

معاون رئیس جمهور در مراسم نصب پرچم سلامت شناگاه‌های کشور در ساحل بابلسر با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم این سازمان از دو سال گذشته برنامه پایش سواحل، شناگاه‌های کشور و طرح پرچم آبی یا پرچم سلامت کشور بود، اظهار کرد: امروز بعد از پایش و اندازه‌گیری وضعیت میکروبی و ارزیابی وضعیت سواحل توانستیم نخستین ساحلی که حداقل شاخص را داشت به عنوان طرح پایلوت انتخاب کنیم.





معصومه ابتکار عدم آلودگی، عدم وجود پسماند، پاک بودن ساحل، داشتن زیرساخت‌های لازم و ایمنی ساحل را از جمله شاخصه‌های مهم ارزیابی ساحل سلامت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شهرستان بابلسر از حداقل این شاخص‌ها بهره‌مند است.

وی با بیان سواحل کشور می‌تواند با کمک مسؤولان و تشکل‌ها پاکسازی شود و امکان دریافت پرچم سلامت یا پرچم آبی برای نقاط دیگر فراهم شود، گفت: با اجرای طرح‌های مدیریت صحیح سواحل بتوانیم همه شناگاه‌ها را با اهتزاز پرچم آبی برای شنا،تفریح و استفاده مردم سالم کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: در شورای اداری مازندران درباره پیشرفت طرح‌های فاضلاب استان که عقب‌ماندگی‌های زیادی دارد و سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی که برای این موضوع انجام می‌شود گام‌های مهمی برداشته می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه مشکل پسماند مشکل شهرستان بابلسر و شهرستان‌های دیگر استان است، گفت: با آنکه طرح‌های زیادی در حال بهره‌برداری است اما مازندران عقب‌ماندگی‌های زیادی در بحث پسماند دارد و هنوز سواحل ما از آلودگی زباله و پسماند رنج می‌برد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه پرچم آبی نشان از سلامت شناگاه دارد، گفت: تا زمانی که یک شناگاه از حداقل شرایط سلامت برخوردار باشد از این پرچم می‌تواند استفاده کند.

این مسؤول با بیان اینکه شناگاه‌هایی که از سلامت و شرایط لازم بهره‌مند نیستند پرچم زرد به آنها تعلق می‌گیرد، گفت: نصب پرچم سبز نشان از آن دارد که مکان مورد نظر فاقد شرایط مناسب و مطلوب برای شنا بوده و در صورت استفاده از این اماکن، احتمال آلودگی به عوامل بیماری‌زا و به خطر افتادن سلامتی افراد زیاد است.

در حالی معصومه ابتکار از شناگاه‌های بابلسر به عنوان نخستین شناگاه سلامت کشور نام برده که شیرابه‌های زباله و فاضلاب شهری همچنان از طریق رودخانه بابلرود به سواحل بابلسر سرریز و وارد دریا شده و انتقاد بسیاری از مردم را به همراه دارد.


*
در ادامه نظر برخی از مسؤولان مربوطه را درباره آلودگی زیست محیطی سواحل بابلسر می‌خوانیم؛

* آلودگی رودخانه‌های منتهی به دریا در بابلسر

رئیس اداره محیط زیست شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در گزارشی اعلام کرد در حال حاضر مهم‌ترین معضل شهرستان بابلسر آلودگی رودخانه‌های بابلسر که منتهی به دریا است.

ناصر کیایی افزود: آلودگی معادن از طریق شست‌وشوی شن و ماسه استخراج شده از معادن کوهی، آلودگی فاضلاب شهری به دلیل عدم اجرای کامل شبکه جمع‌آوری و سیستم تصفیه فاضلاب شهری، آلودگی تخلیه برخی از زباله‌ها توسط مردم به داخل رودخانه‌ها، آلودگی ناشی از هدایت فاضلاب از طریق تانکرهای فاضلاب‌کشی و آلودگی پساب‌های کشاورزی سبب آلودگی رودخانه بابلسر شده است.

* تبدیل شدن کوهی از زباله در پارکینگ ساحلی بابلسر

سهیل اولازاد یکی از فعالان محیط زیست مازندران نیز در گزارشی اعلام کرد: پارکینگ هفتم ساحلی بابلسر که در مجاورت دریا قرار دارد به کوهی از زباله و دریاچه‌ای از فاضلاب تبدیل شده است.

وی افزود: نفوذ شیرابه فاضلاب به دریا موجب بروز بیماری‌های پوستی برای افرادی شده که در دریای خزر شنا می‌کنند، بسیاری از بابلسری‌ها که با 27 کیلومتر بیشترین ساحل را در مازندران دارند، به دلیل آلودگی خزر، شاید سالی یک‌بار هم از دریای این شهرستان برای شنا استفاده نکنند.

* فاضلاب‌ها از طریق زهکشی به دریا می‌ریزند

داریوش یوسفی‌کبریا عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای مازندران نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: موضوعی که مسلم است براساس تحقیقات انجام ‌شده شناگاه‌های دریای مازندران دارای آلودگی میکروبی هستند، از جمله رودخانه‌های سفیدرود، بابلرود و چالوس‌رود که به دریا می‌ریزند با آلودگی وارد آب دریای مازندران می‌شوند.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای مازندران در ادامه گفت: در برخی از بخش‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اعتباراتی را برای تأمین و اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب اختصاص داده که در بیشتر مناطق این شبکه‌ها وجود ندارد و فاضلاب‌ها در زمین دفع می‌شود و از طریق زهکش‌ها به آب دریا راه پیدا می‌کند.

معصومه ابتکار از شناه‌گاه بابلسر به عنوان نخستین شناگاهی نام برد که از حداقل شرایط مربوط به طرح پایش سلامت سواحل برخوردار است در حالی که شاخص طرح سلامت شناگاه‌ها عدم آلودگی، عدم وجود پسماند، پاک بودن ساحل، داشتن زیرساخت‌های لازم و ایمنی ساحل است اما ابتکار هیچ اشاره‌ای به حداقل شرایط در گزارش خود نکرده است و این در حالی است که به گفته بسیاری از پژوهشگران و کارشناسان محیط زیست سواحل دریای بابلسر به خاطر سرریز شدن شیرابه‌های زباله و فاضلاب شهری از آلودگی میکروبی برخوردار است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 17 تیر 96 ، کد مطلب: 13960417000320:www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین