پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
با نزدیک شدن به فصل گرما و آغاز مسافرت گردشگران به مناطق شمالی کشور، سازمان محیط زیست با انتشار گزارشی از وضعیت شناگاه‌های کشور، وضعیت سواحل شمالی ایران را برای شنا بسیار نامطلوب عنوان کرده و خواستار تعطیلی برخی از این شناگاه‌ها شد.
شعارسال:این گزارش در حالی اعلام می‌شود که پیش از این نیز سازمان محیط زیست نسبت به آلودگی بالای شناگاه‌های دریای خزر به دلیل تخلیه فاضلاب‌های شهری به رودخانه‌ها و دریا هشدار داده بود اما این بار گزارش سازمان محیط زیست حکایت از این واقعیت تلخ دارد که از مجموع 70 شناگاه رسمی در دو استان مازندران و گیلان که در قالب طرح سالم‌سازی و جداسازی ساحل بانوان و آقایان مشغول فعالیت است 13 شناگاه از نظر بار آلودگی میکروبی در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار دارند که باید تعطیل شوند ،با این حال همچنان به کار خود ادامه داده و تعطیل نشده اند! عمق فاجعه اما فقط به همین 20 درصد شناگاه‌های فوق بحرانی دریای خزر ختم نمی‌شود ،چرا که بر اساس این گزارش وضعیت در مابقی سواحل و شناگاه‌های رسمی و دارای مجوز در شمال ایران نیز تقریباً مشابه همین 20 درصد بوده و از بار آلودگی نسبتاً بالایی برخوردارند.

در همین حال مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه بررسی تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت کشور، بهداشت و سازمان محیط زیست که به منظور پرچم‌گذاری شناگاه‌های کشور برگزار شد، با اشاره به اندازه‌گیری آلودگی میکروبی شناگاه‌های کشور توسط این سازمان می‌گوید: از ۵۱ شناگاه مازندران ۱۱ شناگاه در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار دارد که باید تعطیل شود ، شناگاه عباس آباد از جمله‌ آنهاست. در گیلان نیز از ۱۹ شناگاه دو شناگاه ساحل قو و پاسداران انزلی در شرایط تعطیلی قرار دارد، چون بار میکروبی بالایی دارند و باید در آنجا پرچم زرد نصب شود. به گزارش ایسنا، ضیاء الدین الماسی تأکید کرد: به طور کلی اوضاع شناگاه‌ها مطلوب نیست و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و عوامل اصلی تأثیرگذار در آلودگی شناگاه‌ها تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده، مدیریت ضعیف پسماندها و شناگاه‌ها است.این در حالی است که به موجب ماده 11 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 8 آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب سال 61، سازمان محیط زیست موظف است به منظور جلوگیری از آلودگی آب نسبت به صدور اخطاریه و دادن مهلت قانونی به آلوده‌کنندگان اقدام کرده و چنانچه مسئولان نسبت به رفع آلودگی در حد استاندارد اقدام نکنند این سازمان مکلف شده از فعالیت یا بهره‌برداری منبع آلاینده تا رفع آلودگی جلوگیری کند. با این وجود سالهاست کارشناسان نسبت به تخلیه زباله و فاضلاب شهرهای شمالی به رودخانه‌های سه استان شمالی هشدار می‌دهند و عملاً هیچ ممانعتی نسبت به آلودگی آب و تخلیه مواد آلاینده به داخل رودخانه و دریا صورت نمی‌گیرد و در عوض حالا قرار شده سازمان محیط زیست با انجام پایش‌های دوره‌ای از میزان آلودگی آب سواحل در شمال و جنوب کشور نسبت به نصب پرچم‌های زرد و آبی که نشان دهنده سالم بودن یا ناسالم بودن آب برای شنا است اقدام کند.لذا تداوم چند دهه آلودگی بی‌حد و مرز که همچنان نیز ادامه دارد باعث شده دو رودخانه زرجوب و گوهررود در گیلان که زمانی به پاک‌ترین رودخانه‌های استان شهرت داشتند امروز به واسطه ورود فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی به اصلی‌ترین کانون‌های آلودگی تالاب انزلی و سواحل خزر تبدیل شوند.

در مازندران نیز فاضلاب بیشتر رستوران‌های بین راهی بویژه در مسیر جاده‌های هراز، چالوس، فیروزکوه وارد رودخانه‌های حاشیه جاده شده و در پایین دست، ماهیان سرد آبی استخرها با همین آب‌ها پرورش یافته که به انواع میکروب آلوده می‌شوند و نهایتاً به دریا می‌ریزد. از سوی دیگر محل تخلیه زباله برخی شهرهای این استان یا در عمق جنگل واقع شده یا همانند محل دپوی زباله قائم شهر و آمل و محمودآباد در کنار رودخانه تلار و رودخانه هراز قرار دارد.

* شناگاه‌های عباس آباد و باغ ملی باید تعطیل شوند

در همین حال مدیرکل دفتر بررسی‌های آلودگی دریایی سازمان محیط زیست نیز با بیان اینکه برخی شناگاه‌ها در مصب رودخانه‌های آلوده قرار دارند، خاطرنشان می‌کند: فاضلاب‌های شهری و صنعتی وارد مصب رودخانه‌ها می‌شوند که بعضا شناگاه‌ها دقیقاً در بستر همین مصب‌ها قرار دارند. دپوی زباله‌ها در کنار شناگاه‌ها نیز مشکل دیگری است که به طور چشمگیر دیده می‌شود. الماسی می‌افزاید: در استان مازندران از بین 52 شناگاه 9 شناگاه از جمله عباس آباد، ایزدشهر، نور و ساحل باغ ملی باید تعطیل شوند. در استان گلستان نیز از سه شناگاه پایش شده باید شناگاه بندر گز، پرچم زرد گرفته و تعطیل شود.

به گفته این مقام مسئول «در شرایط حاضر شناگاه‌های دیگر هم بار میکروبی بالایی دارند و وضعیت نامناسبی در آنها وجود دارد و طی دو سال گذشته ضوابط محیط زیستی مقابله با آلودگی میکروبی ابلاغ شده که اجرای آنها نتیجه را مطلوب می‌کند. «اما گزارش ها حاکی است بودجه 50 میلیارد تومانی دولت در سال گذشته که برای احیای دو رودخانه زرجوب و گوهر رود در گیلان تصویب شده بود و در نهایت منجر به تخصیص تنها 15 میلیارد تومان از آن به سازمان آب و فاضلاب این استان شد به جای آنکه صرف بهبود وضعیت یا ایجاد تصفیهخانه فاضلاب شود بابت‌ بدهی‌های این اداره کل به پیمانکاران پرداخت شد و عملاً تغییری در بهبود وضعیت این دو رودخانه آلوده که سلامت مردم را نشانه گرفته ایجاد نشد.

* پرچم زرد و آبی چیست؟

ضیا الدین الماسی می‌گوید: پرچم آبی نشانه سالم بودن شناگاه و نشانه کیفیت مناسب و مطلوب شناگاه است که نوعی تأیید کار مدیر طرح سالم‌سازی آن شناگاه محسوب می‌شود و می‌تواند باعث جلب گردشگر شود. پرچم زرد نیز نشانه کیفیت نامطلوب شناگاه است و حاکی از آن است که شناگاه مد نظر مشکلاتی دارند که باید برطرف کنند که در صورت برطرف کردن این مشکلات می‌توانند کارشان را ادامه دهند در غیر این صورت باید تعطیل شوند. به گفته او برآورد شده 100 میلیون تومان اعتبار برای نصب پرچم‌ها در سواحل کشور لازم است،اما این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: دو سال از پیش‌بینی تمهیدات برای پرچم‌گذاری شناگاه‌ها می‌گذرد یعنی از سال 94 تمهیدات برای پرچم‌گذاری شناگاه‌ها ایجاد شد ولی عملیاتی نشد. بنابراین تفاهمنامه همکاری مشترک بین وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست در زمینه اجرای طرح‌های سالم‌سازی شناگاه‌ها می‌تواند ما را به جایی برساند که این طرح‌ها را عملیاتی کنیم و به شرایطی دست یابیم که وضعیت نامناسب مدیریت پسماند و فاضلاب در سواحل کشور تغییر کند!

** نیم نگاه

فاضلاب‌هـــای شـــهری و صنعتـــــی واردمصب رودخانه‌ها می‌شوند که بعضا شناگاه‌ها دقیقاً در بستر همین مصب‌هاقرار دارند

در استان مازندران از بین 52 شناگاه 9 شناگاه از جمله عباس آباد، ایزدشهر، نور و ساحل باغ ملی باید تعطیل شوند. در استان گلستان نیز از سه شناگاه پایش شده باید شناگاه بندر گز، پرچم زرد گرفته و

تعطیل شود

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 7، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1396، شماره: 6519 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین