پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۴۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
مدیرکل دفتر بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست از آلودگی میکروبی ۱۲ شناگاه استانهای شمالی خبر داد و گفت: مردم در این شناگاه‌های آلوده که با «پرچم زرد» مشخص شده، شنا نکنند.

شعار سالضیاءالدین الماسی درباره وضعیت شناگاه‌های شمال کشور و آلودگی میکروبی بسیاری از آنها در آستانه فصل تابستان اظهار کرد: اوضاع برخی شناگاهها مطلوب نیست و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته پایش، بازرسی و نظارت سازمان محیط زیست بر وضعیت طرح سالم‌سازی شناگاهها انجام شده است، تصریح کرد: بنابر آخرین پایشهای انجام شده، 12 شناگاه در استانهای شمالی کشور دارای بار آلودگی و میکروبی بیش از حد مجاز هستند.

وی ادامه داد: از 12 شناگاه آلوده استانهای شمال کشور، 9 شناگاه در استان مازندران، دو شناگاه در استان گیلان و یک شناگاه در استان گلستان با مشکلاتی مواجه هستند.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه وضعیت آلودگی و بار میکروبی 12 شناگاه مطرح شده در استانهای شمالی کشور بالا است، خاطرنشان کرد: البته به این موضوع باید توجه شود که وضعیت بار میکروبی شناگاه‌ها پایدار نیست و با توجه به برنامه‌ریزیها و تمهیدات مسئولان ذیربط قابل تغییر خواهد بود.

به گفته الماسی، متولی اصلی شناگاه‌ها، وزارت کشور، استانداریها، فرمانداریها، شهرداریها و مدیریت طرح سالم‌سازی است که باید اقدامات مدیریتی خود را بازنگری کنند تا بار آلودگی و میکروبی برخی شناگاهها کم شود.

وی همچنین درباره عوامل آلودگی شناگاه‌ها و راههای رفع آن اظهار کرد: عوامل اصلی تاثیرگذار در آلودگی شناگاهها، تخلیه فاضلابهای تصفیه نشده، مدیریت ضعیف پسماندها و مدیریت غلط شناگاه‌ها است.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست افزود: زباله‌ها به هیچ عنوان نباید در کنار شناگاه‌ها دفع شود و این عدم توجه به پسماندها در کنار شناگاه‌ها باعث آلودگی میکروبی شناگاه‌ها خواهد شد.

الماسی متذکر شد: فاضلابهای واحدهای خدماتی و چشمه‌های دستشوییها نباید وارد دریا شوند چرا که خطرات آلودگی بالایی برای شناگاهها به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: ورود حیوانات به محل شناگاهها، نزدیک بودن محل پارکینگ خودروها در نزدیکی شناگاهها و بی‌توجهی به وضعیت شناگاهها از جمله عوامل دیگر آلودگی میکروبی در شناگاه‌های کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه مسئولان ذیربط به‌ویژه استانداریها، فرمانداریها و مدیریت طرح سالم‌سازی که زیر‌نظر بخش خصوصی است فرصت دارند تا نسبت به بهبود وضعیت شناگاههای آلوده اقدام کنند، تاکید کرد: از اول تیرماه شناگاههایی که بار میکروبی بالایی داشته باشند با پرچم زرد مشخص خواهند شد و اگر اقدامات به‌موقع و مناسبی برای بهسازی وضعیت شناگاه آلوده صورت گیرد، پرچم نصب شده به رنگ آبی در خواهد آمد.

الماسی تصریح کرد: پرچم آبی در کنار شناگاهها به مثابه وضعیت مناسب و سالم شناگاه است که البته روند اندازه‌گیری آلودگی و بارمیکروبی شناگاه‌ها به طور مستمر از سوی سازمان محیط زیست و مسئولان ذیربط انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نباید مسافران و شناگران در شناگاههای آلوده که با پرچم زرد رنگ مشخص است شنا کنند، گفت: پرچم زرد نشانه کیفیت نامطلوب شناگاه است و حاکی از آن است که شناگاه مد‌نظر دارای مشکلاتی است که باید برطرف شود؛ پرچم آبی نشانه سالم بودن شناگاه و کیفیت مناسب و مطلوب شناگاه است که نوعی تائید کار مدیر طرح سالم‌سازی آن شناگاه محسوب می‌شود و می‌تواند باعث جلب گردشگر شود.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگیهای دریایی سازمان محیط زیست همچنین از جلسه معاونت متبوعش با مسئولان ذیربط در وزارت کشور و وزارت بهداشت خبر داد و تصریح کرد: این جلسه روز گذشته به منظور بررسی وضعیت شناگاهها برگزار شد و تفاهم‌نامه‌ای نیز در این رابطه به امضا رسیده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تابناک ، تاریخ انتشار 23خرداد 96، کدمطلب:۷۰۳۳۴۱، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
چرا لیست این شناگاه ها رو اعلام نمی کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
الماسی در خرداد 1395، تعداد این شناگاههای آلوده را 21 شناهگاه اعلام کرده بود(یعنی حدود نیمی از شناگاه ها در دریای خزر و سه استان شمالی).
الماسی ( مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست)بیان داشت که در خرداد 1395 ، تعداد شناگاه‌های آلوده در ٣ استان شمالی کشور به ٢١ شناگاه رسید و آنطور که می‌گوید، نیمی از شناگاه‌های شمالی آلوده هستند.
در‌سال ٩٤ از ٤٥ شناگاه شناسایی شده در استان مازندران، ١٦ شناگاه آلوده بودند. همچنین از ٢١ شناگاه استان گیلان، ١٠ شناگاه آلوده و در استان گلستان هم از ٣ شناگاه موجود در این استان، ٢ شناگاه آلوده بود.»
ضیاءالدین الماسی در توضیح آلودگی میکروبی شناگاه‌های شمالی کشور با اشاره به این‌که پایش شناگاه‌ها در‌سال ٩٤ به‌طور متمرکزتری صورت گرفته، گفته است: «هرماه نمونه‌برداری از آب شناگاه‌ها و بررسی وضع آلودگی آنها انجام می‌شود. وضع شناگاه‌ها در بازه‌های زمانی مختلف متغیر است، در یک نوبت پایش ممکن است نمونه آب شناگاه آلوده باشد و در نوبت دیگر آلوده نباشد. به همین دلیل از نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست شناگاه آلوده شناگاهی است که دو یا سه نوبت پی درپی نشان آلودگی داشته باشد.»
چالوس، پاسداران، انزلی و ساحل قو که پیش از این هم جزو شناگاه‌های آلوده اعلام شده بودند، ازسوی الماسی آلوده اعلام می‌شوند، «در سال‌های ٩٣ و ٩٤ این شناگاه‌ها آلوده بودند که باید نسبت به بازنگری محل آنها اقدام شود.»

او با اشاره به این‌که آلودگی شناگاه‌ها معلول ورود پساب‌های شهری از طریق رودخانه‌ها و دپوی زباله‌ها بدون رعایت اصول مهندسی مدیریت پسماند و پساب شهرهای ساحلی است، گفت: «از وزارت نیرو انتظار می‌رود که برنامه‌های خود را طوری تنظیم کند که پساب‌ها مدیریت بهتری داشته باشند.»

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی دراین‌باره گفت: «برای شناسایی شناگاه‌های آلوده، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها باید نسبت به گذاشتن پرچم‌های متفاوت اقدام کنند تا شناگاه‌های آلوده برای شهروندان مشخص باشد.»
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
پرچم گذاری با هدف اعلام وضعیت شناگاه ها انجام می شود به صورتی که پرچم آبی نشاندهنده سلامت آن شناگاه و زرد نشاندهنده آلوده بودن آن واحد است و باید مشکلات آن برطرف شود، در غیر این صورت تعطیل خواهد شد.
وی اظهار کرد: یک پرچم آبی بین المللی وجود دارد که به کشورهای موفق در این زمینه داده می شود که امیدواریم بعد از یک یا دو سال فعالیت در روند پرچم گذاری ها موفق به دریافت آن شویم، تاکنون چهار هزار ساحل از جمله دبی این پرچم را دریافت کرده اند.
وی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود 100 میلیون تومان اعتبار برای نصب این پرچم ها در شناگاه ها مورد نیاز است.
حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
فاز دوم این طرح در شناگاه های جنوب کشور اجرا می شود، اظهار کرد: هرمزگان دارای 30 شناگاه است که 11 واحد آن پایش شد ، خوزستان از 35 شناگاه هشت واحد و در بوشهر از 37 شناگاه 12 واحد پایش شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین