پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه در وضعیت فعلی چیزی جز برند صنایع پتروشیمی برای ایران در بازارهای جهانی باقی نمانده گفت: درحال حاضر هلدینگ های پتروشیمی واگذار شده درگیر تامین سود و حق الزحمه کارکنان هستند و شرکت های داخلی رقابت های کوری را در بازارهای بین المللی با هم انجام می دهند.

شعارسال: مهدی شریفی نیک نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در جمع خبرنگاران در تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی کشور گفت: از دست رفتن مزیت های بین المللی و عقب افتادگی فناوری که باعثش تحریم های ظالمانه بود از مخاطرات فروش محصولات پتروشیمی ایران است.

وی افزود: علاوه بر آن عدم تسلط حرفه ای و فعالیت های جزیره ای و ایجاد جنگ قیمتی میان شرکت های داخلی در عرصه بین المللی باعث شده است که در شرایط فعلی چیزی جز برند صنعت پتروشیمی نداشته باشیم که با وضعیت فعلی آن نیز دچار خطر است.

شریفی با بیان اینکه مزیت نسبی ایران فراوانی و قیمت رقابتی خوراک است، اظهار کرد: در بازرگانی پتروشمی زنجیره ارزش از خوراک تا فروش محصولات را تشکیل می دهد. اما در کشورمان هلدینگ های پتروشیمی که دولت بابت رد دیون آنها را واگذار کره اکثرا درگیر تامین حقوق و سود اعضا هستند که باعث شده صنعت ما مستهلک شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در تشریح عوامل موثر بر فروش محصولات با اشاره به اینکه لازم است که صادرات در قالب برند ملی صورت گیرد، گفت: ابزارهای بازاریابی، نیروی متخصص، قوانین حمایتی، لجستیک و مسایل مالی و بانکی از عوامل موثر بر فروش محصولات است که باید به آنها توجه کنیم.

وی ادامه داد: با دستیابی به منابع جدید خوراک باید ارزش آفرینی کنیم که زمان بر است بنابراین باید برای افزایش حاشیه سود پتروشیمی روی بازاریابی و ارزش افزوده متمرکز شویم.

این مقام مسوول تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارشی که انجمن پتروشیمی و پتروشیمی آمریکا منتشر کرده، متوسط رشد و توسعه صنایع پتروشیمی در جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۳.۶ درصد بود که این نرخ در آمریکای شمالی با توجه به ظهور پدیده شیل گس به مرز دو درصد رسیده است.

وی با اشاره به افزایش ۳۳۰ درصدی فرآورش و پالایش گاز طبیعی در منطقه آمریکای شمالی و به ویژه کشور آمریکا، تاکید کرد: آمریکایی‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در طرح های شیل گس سرمایه گذاری کرده اند و طرح‌های صادرات گاز اتان آمریکا به کشورهای آسیای همچون هند و سایر کشورهای اروپایی در حال عملیاتی شدن است.

شریفی با اشاره به جزییات بیشتری از صنعت پتروشیمی دنیا گفت: باتوسعه کانال پاناما فاصله صادرات LNG آمریکا به چین 100 روز کاهش پیدا می کند. ضمن اینکه چین درحال تاسیس چندین پایانه وارداتی برای افزایش ظرفیت از 20 تا 80میلیون تن است. علاوه بر آن هند در پی آن است که تا سال 2018 با سرمایه گذاری 30میلیارد دلاری ظرفیت واردات LNG خود را به بیش از 50میلیون تن برساند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی سرمایه گذاری اندونزی را در پتروپالایشگاه ها 20میلیارد دلار دانست و اظهار کرد: چین تا سال 2035 ظرفیت تولید اتیلن خود را به 50 میلیون تن می رساند ضمن اینکه درحال تاسیس مگا واحدهای MTO هستند که این تهدیدی است برای بازار صادراتی کشورمان.

وی بخش اعظم توسعه صنایع پتروشیمی در اروپا را مخصوص روسیه و اروپای شرقی دانست و ادامه داد: رویسیه 60میلیارد دلار برای مدرنیزه کردن و 55 میلیارد دلار دیگر نیز در بخش LNG سرمایه گذاری کرده است. این درحالیست که در چند سال اخیر روسیه مجبور شده ه حدود 2میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاهی خود را به دلیل اثرات زیست محیطی کاهش دهد.

شریفی در ادامه با انتقاد از اعمال خصوصی سازی ناکارآمد در صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: در چند سال قبل و تا پیش از انجام خصوصی سازی های جدید، ایران بزرگترین صادرکننده محصولات پلیمری و پتروشیمی به چین، ترکیه و کشورهای اروپایی بود اما هم اکنون رتبه ایران در صادرات محصولات پلی اتیلن به کشور چین تا جایگاه پانزدهم تنزل پیدا کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار خبر 8 دی 1394، کدمطلب: 8981، www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین