پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۳۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
در حالی بیکاری در کشور بیداد می‌کند و دولت یازدهم نیز با وجود پیشنهادات و تصمیمات گسترده در حوزه کار و اشتغال نتوانسته چاره ای برای این معضل اصلی کشور بیاندیشد که همچنان در برخی از حوزه‌ها کمبود نیروی کار احساس می‌شود.

شعار سال: تحصیل کرده‌ها حجم زیادی از بیکاران کشور را تشکیل می دهند زیرا این قشر در حالی وارد دانشگاه می‌شوند که هیچ برنامه‌ریزی برای اشتغال آنها صورت نگرفته است. به همین خاطر کشور با حجم زیادی از بیکاران روبه روست که اگرچه در مقاطع بالایی تحصیل کرده اند اما هیچ شغلی برای آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر برخی از رشته‌ها فارغ التحصیلان زیادی دارد و این در حالیست که کشور هم اکنون به این نیروی کار نیاز وافر دارد. به عنوان مثال فارغ التحصیلان رشته پرستاری بسیار افزایش یافته‌اند اما بارها از سوی رسانه‌ها اعلام شده که بیمارستان‌ها کمبود پرستار دارند!

بنابراین اشکال مسئله از ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه است. دولت می‌تواند از طریق آمار دانشجویان و اینکه در چه رشته تحصیلی وارد دانشگاه‌ شده‌اند برای آنها برنامه ریزی کرده و اشتغال آینده آنها را تامین کند. این اتفاق در بسیاری از کشورهای رقم میخورد. دولت می‌تواند بخش عظیمی از مشکل بیکاری و زنجیره ای از مسائل اجتماعی را از همین طریق حل کند.

از طرفی برای رشد اقتصادی که یکی از مولفه های اصلی اشتغال است، باید بیش از پیش به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط توجه شود، در بسیاری از کشورها توجه به این حوزه موجب رونق اقتصادی می شود و در ایران نیز بیشترین اشتغال و تولید در صنایع کوچک و متوسط رقم می خورد. اما به دلیل عدم حمایت بانک‌ها و دولت، تعداد زیادی از آنها در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته اند.

بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی موجب جذب سرمایه و انباشت آن در بانک‌ها شده که حجم عظیم از سرمایه به بخش تولید تزریق نمی شود، بنابراین تولید و اشتغال و رونق اقتصادی با مشکل جدی مواجه شده و ادامه روند فعلی خیلی امیدوار کننده نیست.

به گفته اقتصاددانان و کارشناسان حوزه اشتغال در بخش اقتصاد باید یک سری قوانین و مقررات ثابت و سیاست‌گذاری‌های مناسب تدوین شود و این اطمینان را به فعالان اقتصادی بدهد که این قوانین دستخوش تغییرات نمی شود. این موضوع در آینده منجر به جذب سرمایه‌گذاری های داخلی و خارجی خواهد شد.

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران نرخ بیکاران ۱۵ تا ۲۹ ساله ۴/۲۶ درصد و تعداد کل بیکاران ۳/۳ میلیون نفر عنوان شده است. آماری بسیار نگران کننده که لزوم اهمیت و اشتغال زایی در شرایط کنونی را بیش از پیش ساخته و شعار امسال نیز بر همین اساس تعیین شده است و طبق هدفگذاری اشتغال زایی در سال ۹۶ توسط ستاد اقتصاد مقاومتی می بایست در سال جاری ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شود.

اما نکته قابل توجه این است که مرکز آمار عنوان کرده که در سه ماه اخیرحدود یک میلیون شغل ایجاد شده یعنی بیش از هدف گذاری ستاد اقتصاد مقاومتی و این به معنی آن است که اگر دولت تا پایان سال هیچ شغل دیگری ایجاد نکند، اهداف تعیین شده در سال ۹۶ را محقق ساخته است.

کارشناسان معتقدند که برای ایجاد شغل اصول و قواعدی حاکم است که با بومی کردن آنها می توان نرخ بیکاری را کاهش داد و توجه به بخش‌های مختلف اقتصادی، جلوگیری از واردات بی رویه کالا و مبارزه با قاچاق می‌تواند رونق اقتصادی و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.
بدین ترتیب برای ایجاد اشتغال نیاز به طرح‌ها و ایده‌های جدید احساس می‌شود. رشد اقتصادی همراه با اشتغال نیازمند تمرکز در حوزه های اقتصادی است که اشتغال مردم و رونق کسب و کار پایدار را به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر برخی از مشاغل به بیکاران پیشنهاد می‌شود و علیرغم اینکه می تواند آینده بسیار خوبی داشته باشد اما جوانان را به این سمت و سو سوق نمی‌دهد. به عنوان مثال چندی پیش از سوی یکی از کارشناسان حوزه کسب و کار پیشنهاد پرورش شتر به بیکاران شد.

گفتنی است که لازم است که بازبینی در قوانین مرتبط با پرداخت حقوق بر مبنای قانون کار، برای متخصصان،کارشناسان، تحصیلکردگان و کارگران عادی صورت گیرد. زیرا حقوق مصوب قانون کار برای بسیاری از گروه های فوق اعم از کارگر عادی یا فرد متخصص فنی یکسان است و در چنین شرایطی قاعدتا بی انگیزگی افراد و گروه های کارشناس و متخصص تشدید می شود.

با این حال، بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده در مراکز کاریابی بیش از ۷۰ درصد از متقضایان شغل، مشمول قشر تحصیلکرده و دیپلم به بالا می شود و باید دولت برای این قشر برنامه ریزی داشته باشد زیرا برنامه ها و تصمیمات برای دوره کوتاه‌مدت هیچ زمان پاسخگوی مشکلات جامعه نبوده است. به همین خاطر مهم ترین نیاز امروز جامعه مدیریت اشتغال است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار 11مرداد 96، کدمطلب:۳۷۱۶۳۲، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین