پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
محمد علی افشانی، حبیب الله بیطرف و محسن مهرعلیزاده نیز در این ارتباط شانس پیروزی دارند، شاید ظاهرا شانس تاین افراد برای تصدی شهرداری تهران کمتر از نجفی و کولایی باشد اما برخی ناظران معتقدند پیشرفت کولایی در لیست اولیه و کسب 16 رای در واقع نمادین بوده است و او در رقابت اصلی شانس زیادی نخواهد داشت.

شعار سال: روز سه شنبه اظهار نظری از حسین مرعشی منتشر شد که باعث شد این گمانه در رسانه ها تقویت شود که محمد علی نجفی قطعا شهردار آینده تهران است. اما امروز محمد علی نجفی اعلام کرد که سخنگو ندارد و برنامه های خود را به شورای اعلام می کند و تصمیم گیرنده نهایی شورای شهر است.

حسین مرعشی گفت و گویی اظهار کرد: «آقای نجفی روز گذشته این سمت را پذیرفتند و اکنون در حال تنظیم برنامه خود برای ارائه هستند.»

این اظهار نظر مرعشی به دلایلی باعث شد این تصور ایجاد شود که شهردار شدن محمد علی نجفی قطعی شده است. موضوعی که با انتقاد فعالان سیاسی در شبکه‌ها های اجتماعی روبه رو شد.
مرعشی خود یکی از گزینه های جدی کسب کرسی شهرداری تهران است. او پیش از این در واکنش به شایعه انصرافش گفته بود "تا زمانی که تکلیف آقای نجفی برای حضور در شهرداری تهران روشن نشده انصراف و یا قطعیت کاندیداتوری‌ام را به صلاح نمی‌دانم."
او اظهار کرد که "ترجیح و اولویت خود من آقای نجفی است اما این به معنای انصراف از کاندیداتوری شهرداری تهران نیست."
منتقدان می گویند، این اظهار نظرها و توئیت های مرعشی در راستای فضاسازی برای انتخاب قطعی محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران است.
نجفی در واکنش به حواشی ایجاد شده گفت: «من همانند سایر کاندیداهای شهرداری، برنامه‌های خود را تقدیم شورا خواهم کرد و اگر تشخیص اعضای شورا بر خدمت من در مدیریت شهری باشد، حتما در مورد مسائل شهر تهران با مردم سخن می‌گویم.»

او با اشاره به سوء تفاهمات ایجاد شده تاکید کرد که دوستان همواره به من محبت داشته و دارند و از آنها تشکر می‌کنم، اما بنده در مدیریت شهری فعلا سمت و جایگاهی ندارم که بخواهم سخنگو داشته باشم.
شورای شهر منتخب تهران 28 تیر ماه در جلسه با بررسی گزینه های مطرح برای شهرداری تهران هفت نفر را به عنوان گزینه اصلی معرفی کرد. شورای شهر منخب اسامی و آرای ان هفت نفر را نیز اعلام کرد.
در جلسه منتخبان شورای شهر پنجم تهران محمد علی نجفی با 21 رأی، حسین مرعشی 20 رأی، الهه کولایی 16 رأی، افشانی 14 رأی، بیطرف 12 رأی، شریعتمداری 11 رأی و مهرعلیزاده 9 رأی را اخذ کردند.

از این لیست محمد شریعتمداری انصراف داد. به این ترتیب هنوز شش نفر در کورس رقابت قرار دارند.

با این حال شانس محمد علی نجفی بیش از دیگر نامزدهاست. پس از او حسین مرعشی شانس بالایی دارد. اما مرعشی می گوید در صورت حضور نجفی انصراف می دهد.
به این ترتیب الهه کولایی هم می تواند یکی از گزینه های جدی باشد. کولایی در این باره اظهار کرد: «وقتی وارد این عرصه شدم برای باخت نیامده‌ام، به امید پیروز شدن آمده‌ام، برای انجام وظیفه.»

او تاکید کرد: «این كه عده‌ای بگویند نماینده پوششی هستم را قبول ندارم، این نگاه ناشی از قضاوت تاریخی و نگاه به زنان است كه فكر می‌كنند زنان نمی‌توانند كاری را انجام دهند و هرجایی كه باشند باید مردی باشد كه آنها را حمایت یا هدایت كند. با این حال، به عنوان نامزد شهرداری برنامه‌هایم را ارائه می‌دهم و حتی ولواینكه چنین تفسیرهایی شود، آماده‌ام آبروی چهل‌ساله‌ فعالیتم را در این زمینه خرج كنم.»
محمد علی افشانی، حبیب الله بیطرف و محسن مهرعلیزاده نیز در این ارتباط شانس پیروزی دارند، شاید ظاهرا شانس تاین افراد برای تصدی شهرداری تهران کمتر از نجفی و کولایی باشد اما برخی ناظران معتقدند پیشرفت کولایی در لیست اولیه و کسب 16 رای در واقع نمادین بوده است و او در رقابت اصلی شانس زیادی نخواهد داشت.
اگر این گمانه زنی را بپذیریم شانس افشانی افزایش پیدا می کند. افشانی در رای گیری اخیر 14 رای کسب کرده بود.

سه شانس اصلی شهرداری تهران

محمد علی افشانی سیاستمدار اصلاح طلب، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم است. او معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد.
یکی از نقاط ضعف کولایی از دید ناظران نداشتن سابقه اجرایی و همچنین تجربه در مسائل مدیریتی و شهری است. او در این باره می گوید: «زمانی كه یك نفر همه چیز را بداند سپری شده و این تفكر سنتی است، ما امروز درباره شهری حرف می‌زنیم كه مسائل گوناگونی دارد و باید با مشورت گرفتن از متخصصان این مسائل را حل كرد، بنابراین قرار نیست یك نفر متخصص همه امور باشد بلكه باید بتواند امور را مدیریت كرده و توانایی ساماندهی مدیریت‌های موفق را داشته باشد.»
الهه كولایی تاكید كرد: «من معلم سیاست هستم و می‌دانم كه یكی از مشكلات شهر تهران سیاسی شدن است. به عنوان یك معلم توسعه معتقدم شهر تهران باید توسط كسانی اداره شود كه فارغ از دغدغه سیاسی، دغدغه شهر را داشته باشند.»

سه شانس اصلی شهرداری تهران

الهه کولایی محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی و نیز دفترسیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است و همچنین نماینده مجلس ششم ایران بوده است.
پیش از این مرتضی الویری رییس سنی شورای شهر منتخب تهران اعلام کرده بود که تلاش می کنند تا پایان هفته اول مرداد ماه به دو گزینه اصلی برسند.
او گفته است: «دو نامزد در اولین جلسه رسمی شورای شهر حضور خواهند یافت تا برنامه‌های خود را ارائه داده و رای‌گیری در جلسه علنی شورا صورت خواهد گرفت.»
به نظر می رسد در این روال تاخیر افتاده است با این حال احتمال تا پایان هفته جاری وضعیت روشنتر شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فرارو ، تاریخ انتشار 11 مرداد 96، کدمطلب:۳۲۴۲۹۲، www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین