پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
حتی باوجود تحریم‌های تازه، ایران بهانه‌ای برای لغو توافق هسته‌ای به دست آمریکا نخواهد داد. علاوه بر این، جایگاه اعتدالی اروپا در قبال ایران مورد استقبال مقامات ارشد دولت ترامپ قرار گرفته است.

شعارسال:حتی باوجود تحریم‌های تازه، ایران بهانه‌ای برای لغو توافق هسته‌ای به دست آمریکا نخواهد داد. علاوه بر این، جایگاه اعتدالی اروپا در قبال ایران مورد استقبال مقامات ارشد دولت ترامپ قرار گرفته است.

به نقل از هاآرتص، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هدیه زیبایی برای همتای ایرانی خود، حسن روحانی تدارک دیده است. ترامپ در آستانه تحلیف وی برای دومین دوره ریاست جمهوری، قانون تحریم‌های جدید علیه ایران را به قانون تبدیل کرد.

این قانون مقامات و سازمان‌های ایرانی بیشتری را که در صنعت موشکی فعالیت دارند، تحریم می‌کند و هر شخص یا شرکتی که در گسترش توانمندی موشکی برای حمل کلاهک هسته‌ای به ایران کمک کند را هدف قرار می‌دهد.

این قانون رئیس‌جمهور را موظف می‌کند که به‌صورت دوسالانه در مورد استراتژی‌های مربوط به «بازدارندگی فعالیت‌های متداول و نامتقارن ایران و تهدیداتی که به‌طور مستقیم آمریکا و متحدان کلیدی‌اش در خاورمیانه، آفریقای شمالی و ورای آن را هدف قرار می‌دهد» گزارش دهد. این فرمول به‌طور غیرمستقیم به اسرائیل و کشورهای عربی مانند عربستان اجازه می‌دهد در جایگاه طرف‌های ذینفع سوءظن‌هایشان در مورد فعالیت‌های ایران را ارائه دهند.

این قانون بسیار گسترده و مبهم است اما مسئله این است که مخالفان برجام نباید خیلی هم خوشحال باشند. وعده ترامپ برای لغو برجام، هدفی دور و دراز و احتمالاً غیرقابل‌دسترس است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون مفاد توافق را زیر پا نگذاشته است. این مسئله از سوی اتحادیه اروپا تأیید شده و حتی واشنگتن هم اعتراف کرده که هیچ ادعایی در مورد نقض برجام ندارد. اما در مقابل، ایران تأکید می‌کند که تداوم اجرای برخی تحریم‌های قبلی و همچنین تحریم‌های جدید نقض این توافق است. بااین‌حال، همان‌طور که روحانی هفته گذشته اعلام کرد ایران همچنان به توافق پایبند خواهد بود و تلاش خواهد کرد که از انزوای بین‌المللی خارج شود.

نه‌تنها ایران هیچ بهانه جدی برای لغو برجام به دست نمی‌دهد، بلکه اتحادیه اروپا هم تمایلی برای پیوستن به بازی استراتژیک واشنگتن ندارد؛ این اتحادیه برجام را بهترین ابزار برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌داند. بنابراین برجام در حال ایجاد شکاف عمیقی میان اروپاییان و آمریکایی‌ها است. از زمان روی کار آمدن ترامپ این شکاف عمیق‌تر شده و تنها شامل توافق هسته‌ای هم نمی‌شود.

به نظر می‌رسد با گذشت شش ماه از زمان روی کار آمدن ترامپ، وی نه‌تنها بنیان روابط آمریکا روسیه را بر هم زده بلکه درک اساسی میان آمریکا و اتحادیه اروپا را نیز به ویرانه کشانده است.

از زمان لغو تحریم‌ها روابط تجاری ایران و کشورهای اروپایی گسترش چشمگیری داشته اما تنها مزایای اقتصادی اروپا نیست که استراتژی ضدایرانی ترامپ را تخریب می‌کند. با توجه به خروج آمریکا از خاورمیانه و تمرکزش بر امور داخلی، روابط اتحادیه اروپا با ایران از اهمیت ویژه برخوردار شده است. درحالی‌که روسیه در حال ارتقا جایگاه خود در منطقه، به‌خصوص در سوریه و از طریق همکاری با ترکیه است، اتحادیه اروپا ایران را اهرمی برای پیشبرد منافع خود می‌بیند.

فرانسه که از مخالفان جدی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است، اعلام کرده که خروج وی از قدرت اولویت اول آن‌ها نیست. تصادفی نیست که اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دقیقاً پیش از امضای توافق توتال انجام شد. اتحادیه اروپا به دشت خواستار پایان جنگ در سوریه است چراکه تداوم آن باعث ادامه ورود پناهندگان به این قاره است. کشورهای اروپایی دریافته‌اند که بدون همکاری ایران، تهدید پناه‌جویی ادامه خواهد داشت و راست افراطی را تقویت خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت رویداد 24،تاریخ انتشار15مرداد96،کدخبر: ۶۹۵۳۱، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین