پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷
جمعی از مردم شهر سفید دشت که از بوی مشمئز کننده تصفیه روغن گلایه دارند می گویند از مسئولین درخواست داریم تا فکری برای عوارض و بیماری های ناشی از وجود این کارخانه کنند.

شعارسال: جمعی از اهالی شهر سفید دشت که از بوی نامطبوع و آزار دهنده کارخانه تصفیه روغن سفید دشت گلایه دارند، می گویند: بوی مشمئز کننده این کارخانه موجب سردرد و بیماری برای اهالی این شهر شده است.

یکی از اهالی شهر سفیددشت با اشاره به این که بوی آزار دهنده کارخانه تصفیه روغن این شهر را پر کرده است، گفت: بوی کارخانه باعث شده مردم گاهی اوقات دچار حالت تهوع شوند.

وی همچنین گفت: زندگی مردم شهر سفید دشت به علت بوی نامطبوع و مسموم کارخانه تصفیه روغن مختل شده و به شدت از این بو آزار می بینند.

یکی دیگر از اهالی شهر سفید دشت ضمن بیان این که بوی نامطبوعی که در هوا پراکنده می شود مردم را مورد آزار قرار داده است، افزود: زندگی مردم شهر سفید دشت مختل شده و اعتراضات ما هم راه به جایی نبرده است.

وی ادامه داد: مردم شهر سفید دشت از مسئولین می خواهند تا فکری برای عوارض و بیماری های ناشی از وجود این کارخانه کنند.

آزمایش کارخانه تصفیه روغن ضوابط قبولی نداشت

مرتضی منصوری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن در همین خصوص گفت: کارخانه تصفیه روغن سفید دشت آزمایشی انجام داده و ادعا می کند مشکلی وجود ندارد در حالی که آزمایش از قبل هماهنگ شده از لحاظ ضوابط زیست محیطی مورد تایید نیست.

وی ضمن تاکید بر این که آزمایش باید به صورت سر زده و در قالب یک دستورالعمل خود اظهاری از صنایع انجام بگیرد، افزود: کارخانه باید با یک آزمایشگاه معتمد محیط زیست قرارداد ببندد تا بدون هماهنگی آزمایشات لازم انجام شود.

منصوری با اشاره به این که آزمایش از قبل هماهنگ شده و رعایت فاکتورهای زیست محیطی در زمان خاص مورد قبول ما نیست، گفت: آزمایشی که از سوی کارخانه تصفیه روغن سفید دشت به ما ارائه شده از لحاظ زیست محیطی ضوابط قبولی را نداشت.

منصوری تصریح کرد: آزمایش انجام شده علیرغم این که استاندارهای زیست محیطی را رعایت کرده بود اما چون که در قالب خود اظهاری نبود و با هماهنگی صاحب کارخانه انجام شده بود مورد موافقت ما قرار نگرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن ادامه داد: طبق ضوابط جدید محیط زیست محل استقرار این صنایع باید در شهرک های صنعتی ویژه باشد.

وی همچنین گفت: مجوز احداث کارخانه تصفیه روغن سفیددشت چون مربوط به سالهای قبل است قانون عطف به ماسبق نمی شود و با ضوابط گذشته محیط زیست مطابقت داشته که در آن منطقه استقرار یابد.

منصوری به دو مشکل اساسی آلودگی هوا و تهدید علیه بهداشت عمومی کارخانه تصفیه روغن سفید دشت اشاره کرد و گفت: از لحاظ آلودگی هوا نهایتا در قالب خود اظهاری و با انجام آزمایشات آزمایشگاه معتمد ثابت می شود آلودگی هوا ندارد اما تهدید علیه بهداشت عمومی که توسط کارشناسان تایید هم شده به عهده شبکه بهداشت و درمان است.

لزوم تغییر در فرایند کارخانه/بوی تصفیه روغن تهدیدی علیه بهداشت عمومی است

محمد حسن کرمی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن نیز در این خصوص گفت: چون در فرایند تصفیه روغن مصرفی و مستعمل اسید ترکیب می شود گازهای مشمئز کننده ای تولید می کند که موجب ناراحتی مردم این شهر شده است.

وی افزود: بوی مشمئز کننده تصفیه روغن می تواند تاثیرات بسیار زیادی از لحاظ روحی، روانی و اخلاقی ایجاد کند که تهدید کننده سلامت محسوب می شود.

کرمی ضمن بیان این که کارشناس شبکه بهداشت مشکل کارخانه را تایید و به دادستانی ارائه کرده است، گفت: دادستان هم در پی این مشکل یک دوره تعطیلی کارخانه را اعلام کرد و تعهدی برای تغییر فرایند کارخانه گرفته شد تا با نصب فیلترهای بوگیر این بو در جوامع انسانی انتشار پیدا نکند و موجب آزار و اذیت مردم نشود.

وی با اشاره به ادامه فعالیت این کارخانه و ضمن بیان این که بوی مشمئز کننده تصفیه روغن تهدیدی علیه بهداشت عمومی است، تصریح کرد: این کارخانه بایستی فرایند تصفیه روغن را به گونه ای تغییر دهد که این بو انتشار پیدا نکند.

کارخانه تصفیه روغن بهاران شیمی در جاده شهرکرد-بروجن، شهرک صنعتی شهر سفید دشت واقع شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه دانا، تاریخ انتشار: 17مرداد1396، کدخبر: 1166962: www.dana.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین