پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
در ۳۰ مرداد یا ۲۱ آگوست، ساکنین آمریکا شاهد پدیده‌ خورشیدگرفتگی کامل خواهند بود. در ۹۹ سال گذشته سابقه نداشته که یک خورشید گرفتگی کامل از سراسر قاره آمریکا عبور کند و به همین دلیل، دانشمندان و مردم، این پدیده را «گرفتگی بزرگ آمریکایی» نام‌گذاری کرده‌اند و برای رصد آن هیجان زده هستند.
شعارسال: در ۳۰ مرداد یا ۲۱ آگوست، ساکنین آمریکا شاهد پدیده‌ خورشیدگرفتگی کامل خواهند بود. در ۹۹ سال گذشته سابقه نداشته که یک خورشیدگرفتگی کامل از سراسر قاره آمریکا عبور کند و به همین دلیل، دانشمندان و مردم، این پدیده را «گرفتگی بزرگ آمریکایی» نام‌گذاری کرده‌اند و برای رصد آن هیجان زده هستند.

این خورشیدگرفتگی کامل همچنین فرصتی مناسب برای مشاهده اتمسفر خورشید را در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. به همین خاطر ناسا دو بمب‌افکن WB-57 را در اختيار دانشمندان موسسه پژوهشي ثاوت‌وست برای رصد این خورشیدگرفتگی قرار داده است. دماغه اين دو بمب‌افكن كه در دهه 1950 ساخته شده‌اند به دوربين‌هاي مادون قرمز با كيفيت بالا مجهز شده‌اند که در نظارت بر پرتاب راكت‌ها و انجام ماموريت‌هاي امنيتي براي وزارت دفاع مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

مارتین بی-۵۷ کانبرا (Martin B-57 Canberra) یک هواپیما ساختِ کارخانهٔ گلن ال. مارتین آمریکاست. بي-57 كانبرا با دو موتور جت به عنوان بمب افكن و هواپیمای شناسايي سبك شناخته می‌شود و از سال 1953 به خدمت نيروي هوايي آمریکا در آمد. اين هواپيما طولي برابر 20 متر،دهانه بال 19.5 متر و ارتفاعي 4.5 متري دارد،وزن خالي آن 12300 كيلوگرم،وزن بارگيري شده 18300 كيلوگرم و بيشترين وزن برخواستش 24300 كيلوگرم است.

نيرو محركه اين هواپيما دو موتور توربوجت "جي-65" ساخت رايت هستند كه هر يك كششي برابر با 32.1 كيلونيوتن ايجاد مي كنند.

بيشترين سرعت اين هواپيما 960 كيلومتر بر ساعت و سرعت گشت زني آن 765 كيلومتر بر ساعت است.

اين اولين‌باري است كه اين جنگنده‌ها قرار است از خورشيد يا يك جرم كيهاني تصويربرداري كنند. برای ناظران زمینی این خورشیدگرفتگی که در ایران قابل مشاهده نیست ۲ دقیقه طول می‌کشد اما این زمان برای مسافران بمب‌افکن‌ها بیشتر از ۷ دقیقه خواهد بود. در حين خورشيد‌گرفتگي قرار است اين دو جت سايه ماه را تعقيب كرده و براي هفت تا هشت دقيقه به عكسبرداري از گرفتگي خورشيد بپردازند.

اين تصاوير مي‌توانند به حل معماهايي درباره اتمسفر خورشيد و كشف دليل داغتر بودن آن نسبت به سطح ستاره كمك كنند. اين لحظه كوتاه خورشيد‌گرفتگي همچنين فرصتي مناسب را براي فيلمبرداري با وضوح بالا از سطح سياره عطارد ايجاد خواهد كرد، زيرا اين سياره معمولا تحت تابش شديد نور خورشيد غيرقابل مشاهده است. دانشمندان همچنين از اين فرصت براي يافتن ولكانوئيد‌ها،‌سيارك‌هاي كوچكي كه گفته مي‌شود به دور خورشيد در حركتند، استفاده خواهند كرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396، کدخبر: 697841، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین