پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۰۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
بیش از یک صد تن از رهبران فناوری در نامه ای به سازمان ملل هشدار دادند که «روبات های قاتل» می توانند به سلاحی برای ترور تبدیل شوند.

شعارسال: به نقل از اسکای، 116 تن از پیشتازان فناوری هوش مصنوعی و شرکت های روباتیک از 26 کشور در نامه ای سرگشاده به سازمان ملل متحد نسبت به «ربات های قاتل» هشدار دادند.

این رهبران فناوری در آغاز «کنفرانس مشترک بین المللی درباره هوش مصنوعی» گفتند: «سلاح های خودمختار مرگبار در حال تبدیل شدن به سومین انقلاب در جنگ افزارها هستند».

تانک های خودمختار، پهپادها، و مسلسل ها از جمله سلاح هایی هستند که می توانند به رقابت تسلیحاتی دامن بزنند هرچند این فناوری هنوز وجود ندارد-.

در این نامه تاکید شده است که سازمان ملل باید توسعه و استفاده از چنین «ربات های قاتلی» را ممنوع کند و آنها را به فهرست «سلاح های به لحاظ اخلاقی نادرست» اضافه کند که همین حالا هم سلاح های لیزری کور کننده و سلاح های شیمیایی را شامل می شود.

نویسندگان نامه اضافه می کنند: «زمانی که [این سلاح ها] توسعه پیدا کنند، اجازه خواهند داد تا درگیری های مسلحانه در مقیاسی بزرگ تر از همیشه روی دهند و در زمانی سریع تر از آن چه انسان ها بتوانند بفهمند.

این ها می توانند به سلاح های ترور تبدیل شوند، سلاح هایی که خودکامگان و تروریست ها علیه مردم بی گناه استفاده می کنند، و سلاح هایی که هک می شوند تا به شیوه ای ناخوشایند استفاده شوند».

این کارشناسان با اشاره به افسانه ای یونانی می گویند: «زمان زیادی برای اقدام نداریم. زمانی که جعبه پاندورا باز شد، بستن آن دشوار خواهد بود».

جعبه پاندورا، به روایت افسانه‌های یونانی جعبه‌ای بود با محتوای تمامی بلاها و شوربختی‌های ناشناخته بشریت که زئوس به پاندورا (اولین زن جهان) داد و سفارش کرد که هرگز آن را نگشاید، اما پاندورا از آن سرپیچی کرد و زمین را گرفتار مصبیت و بلا کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و از مدیران خلاق فناوری که بارها درباره آینده هوش مصنوعی هشدار داده است هم به جمع نویسندگان این نامه پیوسته است.

این در حالی است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، با انتقاد از ادعاهای پیشین ماسک گفته بود که او درک محدودی از موضوع دارد.

او گفته بود: «من فکر می کنم افرادی که منفی باف هستند و تلاش می کنند بر طبل سناریوهای روز رستاخیز بکوبند... من آنها را درک نمی کنم. این [طرز تفکر] واقعا منفی است و از برخی جهات فکر می کنم که کاملا غیرمسئولانه است».

بنابر وب سایت سازمان ملل متحد، گروهی از کارشناسان که بر روی سلاح های روباتیک متمرکز هستند قرار بود روز دوشنبه دیدار کنند، اما این نشست به ماه نوامبر موکول شده است.

البته سلاح های خودکار همین حالا هم در سراسر جهان طراحی شده و استفاده می شوند. از جمله، تفنگ پاسبان ثابت که توسط کره جنوبی طراحی شده، پرنده بدون سرنشین رزمی که توسط بریتانیا توسعه پیدا کرده، تانک های روباتیک که در روسیه و ایالات متحده کار خود را آغاز کرده اند و یک ناو جنگی خودمختار که سال 2016 در ایالات متحده راه اندازی شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری پارسینه ، تاریخ انتشار 30 مرداد 96، کد خبر: 375471، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین