پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
نشریه آمریکایی «فارین پالسی» با یادآوری «سیاست های جنگ افروزانه و ضد دیپلماتیک» عربستان سعودی در منطقه، ریاض را «جرج دبلیو بوش» خاورمیانه خواند و گفت: «اکنون این پرسش مطرح است که عربستان سعودی دقیقا چه غلطی می کند؟».

شعارسال: فارین پالسی افزود: عربستان هفته گذشته یک مخالف سیاسی و اقلیت مذهبی را در حالی اعدام کرد که می دانست این کار باعث واکنش های شدید داخلی و بین المللی خواهد شد

این نشریه آمریکایی اضافه کرد: ریاض پس از آنکه تندروهای ایران را تحریک کرد که به سفارت خانه عربستان حمله کردند، روابط با ایران را قطع کرد. عربستان سعودی در دو سال و نیم اخیر از مذاکره مستقیم با تهران برای کاهش تنش ها سر باز زده است و حالا خود را قربانی حوادث اخیر می نامد.

فارین پالسی افزود: «اکنون این پرسش مطرح است که عربستان سعودی دقیقا چه غلطی می کند؟ متاسفانه محتمل ترین پاسخ، چندان امیدبخش نیست.»

به نوشته فارین پالسی، تمام هم و غم عربستان از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003، افزایش قدرت منطقه ای بوده است. توافق هسته ای میان ایران و 1+5، هراس سعودی ها را از ظهور ژئوپلتیکی ایران برانگیخت. در واقع، ریاض همکاری ایران در سیاست های بین المللی و ساختارهای مالی و اقتصادی جهان را تهدیدی برای قدرت منطقه ای خود می داند.

این نشریه آمریکایی نوشت: هراس منطقه ای عربستان تنها به ایران محدود نیست و ریاض فکر می کند بسیاری از سیاست های آمریکا از سال 2003 به این سو، در تضاد با منافع سعودی بوده است. از آن جمله می توان به حمایت ایالات متحده از دولت های پساصدام در عراق، پشتیبانی از سرنگونی حسنی مبارک در مصر، پایان دادن به ماجراجویی های وحشتناک ریاض در یمن و ترجیح یک روش سیاسی به روش های نظامی برای پایان دادن به بحران سوریه اشاره کرد.

فارین پالسی سپس این پرسش را مطرح می کند که عربستان چرا به سیاست هایی دست می زند که در منطقه منجر به بی ثباتی می شود؟ این نشریه در پاسخ می نویسد: «به زبان ساده، آنها این کار را می کنند؛ چون می دانند که می توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. رهبران سعودی با تبلیغ ایدئولوژی افراط گرای خود، توانسته اند خطرناک ترین تروریست های ضدآمریکایی را پرورش دهند؛ بی آنکه هیچ هزینه ای در روابط و اتحاد با غرب بپردازند. در زمینه سوریه و یمن نیز ریاض به جای یافتن راه حلی صلح آمیز، حاضر به چیزی کمتر از سرنگونی بشار اسد و حوثی ها (انصار الله) نبوده است. عربستان برای دست یابی به یک پیروزی قاطع، حتی از سازمان هایی که ایالات متحده آنها را تروریست نامیده نیز پشتیبانی می کند یا روی فعالیت هایشان چشم می پوشد. واشنگتن نیز تلاشی برای پاسخگو کردن متحد خود انجام نداده است.»

فارین پالسی در پایان نوشت:«عربستان با وجود تبلیغاتی که در واشنگتن به راه انداخته است، نمی تواند واقعیت را پنهان کند. عربستان یک مخالف سیاسی را کشته، بر آتش اختلافات فرقه ای بنزین ریخته و بحران سیاسی به وجود آورده است و باز خود را قربانی می نامد. عربستان روابط با ایران را قطع کرده و تا گردن در دو جنگ خودخواسته فرو رفته است. می توان گفت عربستان سعودی به جرج دبلیو بوش خاورمیانه تبدیل شده است.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 16 دی 1394، کدمطلب: 81910421 (5092919)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابک
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
0
0
سلام
چه عجب این آمریکایی ها بلاخره یه بار از ایرانی ها طرفداری کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین