پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
193 نفر در سال گذشته در جاده های کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند و ارابه های مرگ در جاده ها همچنان می تازند و جان بسیاری را می گیرند اما چه عاملی در این حوادث نقش مهمتری دارد؛ زیرساخت های ضعیف، راننده های کم دقت یا خودروهای بی کیفیت؟

شعارسال: کارشناسان و مسئولان دلایل متعددی برای این گونه حوادث مطرح می کنند که شامل همه این موارد می شود اما وزن همه این عوامل در حوادث جاده ای با هم برابر نیست.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین دلایل تصادفات جاده ای استان را نبود جاده های استاندارد می داند.

علی خوانپایه گفت: درصد زیادی از حوادث رانندگی که به مرگ افراد منجر می شود به صورت 'شاخ به شاخ' رخ می دهد که دلیل اصلی آن عبور خودروها از روبروی همدیگر در جاده هاست.

کهگیلویه و بویراحمد، یک استان کوهستانی است و ساخت جاده ها در آن هزینه بالایی دارد از همین رو از جمله استان هایی است که کم ترین بزرگراه را که نسبت یه بقیه راه ها امن تر است، دارد.

کهگیلویه و بویراحمد براساس آمارهای اعلام شده تنها 65 کیلومتر بزرگراه دارد درحالی که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی، در ورودی 17 شهر استان به ساخت 760 کیلومتر بزرگراه نیاز است.

به گفته مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان 54 درصد مرگ و میرها در جاده های این استان در 20 کیلومتری ورودی شهرها رخ می دهد که در این میان، این گونه حوادث در جاده های ورودی شهر یاسوج؛ مرکز استان بیشتر است.

آمار موجود نشان می دهد که بیشترین تصادفات در سال های 92، 93 و 94 در جاده های پرتردد بهبهان - گچساران، گچساران - بابامیدان، یاسوج-بابامیدان و یاسوج- سمیرم رخ داده است.

در سال گذشته بیش از 62 درصد تصادفات (حدود 100 نفر) در این چهار محور شریانی رخ داد.

عامل دوم که کارشناسان و مسئولان در مرگ و میرها و تصادفات جاده ای اعلام می کنند عامل خودرو است که برخی از آن به ارابه های مرگ یاد می کنند.

برخی خودروها استانداردهای لازم را ندارند و از این رو امکان مرگ و میر پس از تصادفات، بالا می رود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان می گوید: در سال 93 حدود 54 درصد تلفات فوتی مربوط به سواری ها ،7/12 درصد مربوط به وانت بارها ، 11درصد موتورسواران ، 1/6 درصد مربوط به ناوگان عمومی حمل و نقل و بیش از 15 درصد افراد پیاده بود.

رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید: در 9 ماه گذشته 70 درصد حوادث جاده ای استان مربوط به خودروهای سواری، 12 درصد وانت بارها و 9 درصد موتورسیکلت ها بوده است.

برخی خودروها که که دارای ایمنی کمتری هستند بیشترین نقش را در این میان دارند که به دلیل واژگونی و انحراف، جان راننده ها و سرنشین ها گرفته می شود.

به گفته مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان، بسیاری از خودروها استاندارد لازم را ندارند و در کوچکترین برخوردی منجر به فوت افراد می شوند.

عامل انسانی نیز در این میان، از اهمیت بالایی برخوردار است که به گفته مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان دلیل 85 درصد از تصادفات است.

علی خوان پایه گفت: براساس بررسی های صورت گرفته دلیل 85 درصد تصادفات این استان خطای انسانی است.

وی بیان کرد: ناوگان حمل و نقل استان ایمن است اما بخشی از آن به دلیل کیفیت پایین، سن خودروها و فناوری های موجود وضعیت نامناسبی دارد.

اگرچه وی، وزن 85 درصدی برای عامل انسانی در نظر می گیرد اما تردیدی نیست که احتمال تصادف در جاده های کم عرض استان بسیار بالاست، پل ها و تونل های لازم به دلیل هزینه بالا احداث نشده است و نقطه های خطرساز همچنان قربانی می گیرد.

راننده ها با خودروهای ناامن در جاده های پرپیچ و خم کوهستانی و کم عرض کهگیلویه و بویراحمد رانندگی می کنند و یک خطای کوچک عامل انسانی می تواند خطرآفرین باشد، از این رو سرمایه گذاری در حوزه راه ها و گسترش بزرگراه ها می تواند جلوی بسیاری از تصادف ها را بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 16 دی 1394، کدمطلب: 81909568 (5091442)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین