پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
اگرچه برخی تحلیل گران معتقدند که تنش سیاسی میان ایران و عربستان، بازار جهانی نفت را دچار نوسان کرده و قیمت ها را افزایش داده است، اما مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت اثرات منفی این تنش بر بازار را کوتاه مدت و گذرا می داند.

شعار سال: عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان یکشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش همه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است

پس از اعلام این خبر، روند حرکت قیمت ها در بازار جهانی نفت، صعودی شد به طوری که نرخ انواع شاخص های نفت خام، حدود 2 درصد افزایش یافت.

بر این اساس، نرخ نفت خام برنت در ساعت های اولیه بامداد دوشنبه این هفته به 38 دلار و 50 سنت برای هر بشکه رسید و بیش از 2.5 درصد (بیش از 2 دلار) افزایش یافت.

قراردادهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز 76 سنت معادل 2.05 درصد افزایش یافت و به 37 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید.

البته روند صعودی بازار نفت، دوام چندانی نداشت و افزایش قیمت ها متوقف شد.

به گزارش وزارت نفت، مهدی عسلی مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت درباره تنش های اخیر میان ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازار نفت می گوید: تاثیر این گونه تنش سیاسی بر بازار نفت کوتاه مدت خواهد بود و به محض این که بازار نسبت به عرضه نفت مطمئن شود دیگر واکنشی نشان نخواهد داد.

وی با بیان اینکه این اختلاف ها بارها میان اعضای سازمان کشوهای صادرکننده نفت (اوپک) بوجود آمده و حتی در برخی موارد منجر به جنگ نیز شده است، تاثیر اتفاق اخیر میان ایران و عربستان را یک موضوعی سیاسی دانست و تصریح کرد: این موضوع تاثیر کوتاه مدت در بازار نفت خواهد شد.

عسلی با بیان اینکه مازاد عرضه بیش از ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای هم اکنون بزرگترین تهدید برای بازار نفت است، به تفاوت نگاه ایران و عربستان درباره نفت اشاره کرد و گفت: در حالی که ایران از نفت به عنوان ابزار توسعه استفاده می کند، عربستان با نفت هویت می یابد، بنابراین تلاش دارد با هر قیمتی هویتش را نگه دارد.

وی درباره اینکه آیا تنش اخیر سبب اختلاف نظر بیشتر ایران و عربستان در نشست آینده اعضای اوپک و مقابله عربستان با ایران برای افزایش تولید نخواهد شد، تصریح کرد: ایران بارها اعلام کرده که بلافاصله پس از لغو تحریم ها ٥٠٠ هزار بشکه به تولید نفت خود می افزاید و در فاصله کمتری این میزان را به یک میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

به گفته عسلی، با توجه به کاهش یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران پس از اعمال تحریم ها، اکنون ضرورتی به کاهش تولید نفت کشورمان وجود ندارد؛ براین اساس برخی از اعضای اوپک که در دوران تحریم اقدام به افزایش تولید کرده اند، اکنون برای ثبات در بازار نفت باید تولید خود را کاهش دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 16 دی 1394، کد مطلب:81909788 (5092042): www. irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین