پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
واشنگتن تایمز گزارش داد: عربستان برای تبدیل ساختن بحران كاهش قیمت نفت به یك فرصت، دست به یك سری اصلاحات اقتصادی گسترده می زند.

شعارسال: به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز ارگان جمهوریخواهان آمریكا ؛ عربستان طبق نقشه راه پیشنهادی یك شركت مشاوره اقتصادی آمریكایی به نام 'موسسه جهانی مك كینسی' McKinsey Global Institute تصمیم دارد بحران سقوط قیمت نفت را به یك فرصت طلایی برای زیر و رو كردن ساختارهای اقتصادی كشور تبدل نماید.

'محمد بن سلمان' نایب ولیعهد عربستان چندی پیش در مصاحبه با شبكه خبری 'بلومبرگ' از راه اندازی یك صندوق ارزی 2 هزار میلیارد دلاری خبر داد و گفت كه اعتبار این صندوق از راه فروش دارایی های نفتی دولت تامین شده و راه های هزینه این صندوق در سرمایه گذاری بر روی صنایع استراتژیك متمركز است.

شاهزاده محمد 30 ساله ریاست 'شورای امور اقتصادی و توسعه' عربستان را به عهده دارد.

براساس این گزارش, مبنای این تحولات چشمگیر اقتصادی توسعه سیستم بازار آزاد, تغذیه صنایع جدید , قطع هزینه های جاری دولت و تشویق زنان برای ورود به بازار كار است.

پیش بینی شده است با اجرای این تحولات اقتصادی، تولید ناخالص داخلی عربستان تا سال 2030 میلادی دو برابر شده و شش میلیون شغل جدید ایجاد شود و درآمد خانوارهای عربستانی تا 60 درصد افزایش یابد.

بین سالهای 2003 تا 2013 كه قیمت نفت روندی صعودی داشت و یا حداقل ثابت مانده بود اقتصاد عربستان حركت رو به رشد خود را آغاز كرد. عربستان در آن هنگام نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان بود و از حدود 4 میلیون و 400 هزار شغل ایجاد شده در جهان 1 میلیون و 700 هزار شغل اختصاص به سعودی ها داشت.

عربستان با اقتصاد جدیدش فرصتی است نو برای سرمایه گذاران بین المللی تا بدون دغدغه در راه رشد و توسعه صنایع رو به گسترش كشور مانند پتروشیمی , بهداشت و درمان ؛ انرژی خورشیدی و گردشگری سرمایه گذاری كنند. این تعامل از طریق كار كردن با شركت هایی كه به تازگی خصوصی سازی شده اند امكان پذیر خواهد بود.

دولت پرداخت شهریه تمام سعودی هایی را كه در خارج از كشور تحصیل می كنند تقبل كرده است. هم اكنون بیش از 125 هزار عربستانی در كالج ها و دانشگاه های خارج از كشور به خصوص در آمریكا اشتغال به تحصیل دارند. همه ساله 30 هزار نفر از این فارغ التحصیلان با مدارك تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های كشورهای غربی ؛ به كشور بازمی گردند.

با توجه به مساله اشتغال این فارغ التحصیلان و سایر جوانان جویای كار كشور و پركردن خلاء درآمدهای نفتی از دست رفته , دولت سعودی از اصلاحات پیشنهادی استقبال كرده است.

70 درصد جمعیت عربستان را جوانان 30 ساله و زیر 30 سال تشكیل می دهند. جمعیت زنان شاغل در این كشور هم به طور روزافزون درحال افزایش است.

عربستان هم اكنون مشغول خصوصی سازی بخش هایی از شركت نفتی دولتی 'آرامكو' است كه بزرگ ترین دارنده ذخایر هیدروكربن در جهان و بزرگ ترین تولید كننده نفت خام جهان است.

دولت عربستان ضمن آن پرداخت یارانه های دولتی برای برق , آب و سوخت را برای جمعیت 28 میلیون نفری خود قطع خواهد كرد و در ازاء آن یارانه هدفمند به فقیرترین طبقات جامعه اعطا خواهد كرد.

اتكاء دولت به قابلیت های خود , ایجاد تنوع در اقتصاد و تشویق به سرمایه گذاری داخلی و بین المللی , اهداف اصلی این اصلاح ساختاری اقتصاد عربستان را تشكیل می دهد . اكثر این اصلاحات در برنامه بودجه امسال كه دسامبر گذشته تقدیم دولت شد ؛ لحاظ شده است.

دولت عربستان از سال گذشته كاهش بودجه خود را شروع كرد اما تا چند سال آینده تمام دارایی هایش ناپایدار خواهد ماند.

دولت برای پیشگیری از كسری بودجه ساختاری , مترصد خصوصی سازی بخش هایی مانند بهداشت ؛ درمان و آموزش و مقرر نمودن 5 درصد ارزش افزوده بر كالاهای غیراساسی است. آب و شیر از این قاعده مستثنی هستند.

خصوصی سازی یكی دیگر از راهكارهای درنظر گرفته شده در این برنامه تحول اقتصادی است.

دولت با هدف قطع هزینه های جاری خود و توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال خصوصی سازی بخش هایی از شركت نفت 'آرامكو' و سایر شركت های دولتی از جمله نیروگاه های برق , شركت های مخابراتی و هواپیمایی ملی است.

در این برنامه سهم درآمد خانوارها در بخش خصوصی از 19 درصد به 58 درصد افزایش پیدا خواهد كرد و سهم درآمدهای غیرنفتی از كل درآمدهای دولت از 10 درصد به 70 درصد افزایش خواهد یافت.

طبق نقشه راه پیشنهاد شده هشت بخش شامل معادن و كارخانه های تولیدی, توریسم , پتروشیمی , مالی , تولیدات صنعتی, مسكن, بهداشت و درمان و خرده فروشی 60 درصد رشد خواهند كرد.

شركت های كوچك و متوسط هم در این اقتصاد كارآفرین مهم ارزیابی شده اند.

گردشگری اسلامی در اماكن مقدس عربستان می تواند 3/1 میلیون شغل جدید ایجاد كند و بخش خرده فروشی كه سالانه 12 درصد رشد دارد درحال حاضر 120هزار زن را به كار گرفته است و انتظار می رود بر این تعداد افزوده شود.

واشنگتن تایمز در پایان می نویسد: كشور پادشاهی عربستان با برخوردار شدن از اقتصادی قوی بهتر می تواند با تروریسم مبارزه كند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24فروردین1395، کدخبر: 820313449: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین