پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
سفیر صلحِ شورای مرکزی مسیحیان خاورمیانه می‌نویسد: نگاه ارزشمند به زن، مانند نوری است که به جهان تشیع تابیده می‌شود. اینجا یک «زن» است که تقدیس می‌شود و چنین اقدامی از منظر جهان‌بینیِ وهابی‌ها برابر است با یک بدعت وحشتناک.

«سیمون یاکوب» سفیر صلحِ شورای مرکزی مسیحیان خاورمیانه مستقر در آلمان و مدیر پروژه «تور جهانی جوانان سفیر صلح» (Globalo Youth Peacemaker Tour)، حدود یک ماه پیش به همراه یک هیئت مسیحی از آلمان به کشورمان سفر کرد.

یاکوب که به گفته خودش تجربیات ارزشمندی در این سفر کسب کرده است، روز گذشته در پایگاه رسمی Peacemaker گزارشی منتشر و طی آن، بازدیدش از شهر قم را تشریح کرد که گزیده‌هایی از آن به انتخاب ریشه منتشر شده است:




صبح روز 26 فوریه 2016 پرواز ما در فرودگاه تهران به زمین نشست و طبق برنامه قرار بود ما بدون استراحت پس از پرواز یکسره راهی قم شویم.

اولین چیزی که در بزرگراه تهران تا قم توجه ما را به خود جلب می‌کرد، پرچم‌های سیاهی بود که با وزش باد ملایم در لغزش بودند. پس از پرسش متوجه شدیم که پرچم‌ها به خاطر سالگرد شهادت دختر پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا نصب شده‌اند و در این ایام به مقام ایشان ارج نهاده می‌شود.

این خبرنگار 37 ساله در ادامه با بیان اینکه چنین احترامی به زن، در شناخت ما اروپایی‌ها نسبت به اسلام مغفول مانده، می‌نویسد: علاوه بر پرچم‌های مشکی برای بزرگداشت دختر پیامبر (ص)، بانوی دیگری هم مورد احترام و تقدیس شیعیان بود که تلقّیِ سطحیِ ما در اروپا معمولاً از این دیدگاه احترام‌آمیز اسلام به زن مطلع نیست. به باور وهابی- سلفی (که خود را به شاخه اهل سنت در اسلام منتسب می‌دانند) حتی تقدیس یک زن بدین صورت هرگز امکان‌پذیر نیست. چه برسد به اینکه برای وی –مانند آنچه که ما در قم دیدیم- ضریح باشکوه و زیبایی هم ساخته شود. این دیدگاه از نظر گروه‌های افراطی نظیر داعش، توهین عظیمی به مقدسات محسوب می‌شود.

یاکوب با جدّیت و علاقه وصف‌ناپذیری در شهر قم به دنبال پاسخ پرسش‌های خود درباره شخصیت حضرت معصومه (س) رفته و در ادامه می‌نویسد: فاطمة ‌المعصومه به معنی بی‌گناه (معصوم) است. این بانو، دخترِ هفتمین و خواهرِ هشتمین امامِ شیعیانِ دوازده امامی است و در سال 817 پس از میلاد در شهر قم، زمانی که برای دیدن برادرش، امام رضا راهی سفر شده بود، در اثر بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

حالا ضریح بزرگی که در این شهر برای ایشان ساخته شده، نفس آدمی را در سینه حبس می‌کند و پس از مشهد، دومین مکان زیارتی در ایران به شمار می‌آید.

یاکوب سپس با طرح این سؤال که چه ویژگی بارزی در این مکان مقدس وجود دارد، دو مورد زیر را برمی‌شمارد:

1. در همه جای دنیا و در تمام ادیان و مذاهب، مکان‌های مقدسی وجود دارند که فرقی نمی‌کند مسلمان، یهودی، مسیحی یا بودیست باشی، می‌توانی به راحتی از آن‌ها بازدید کنی ولی مسئله اینجاست که مثلاً در عربستان سعودی، هیچ غیرمسلمانی حق بازدید از مکان‌های مقدس را ندارد و حتی حضور یک مسیحی در شهر مکّه خالی از دردسر نخواهد بود.

2. دیگر اینکه اینجا یک «زن» است که تقدیس می‌شود و چنین اقدامی از منظر جهان‌بینیِ وهابی‌ها مساوی با یک بدعت وحشتناک است. نگاه ارزشمند به زن، مانند نوری است که به جهان تشیع تابیده می‌شود و این نگاه، به خوبی در زیبایی‌های هنری و معماریِ شگفت‌انگیز حرم مقدس هویداست.

این زیارت برای من، مایکه، مِلکی و گل‌بهار تجربه فوق‌العاده جذابی بود که نگاهمان را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

گروه مسیحیان آشوریِ آلمان، پس از زیارت حرم حضرت معصومه، از کتابخانه بزرگ آیت‌الله مرعشی نجفی در قم بازدید کردند.

یاکوب در توصیف این کتابخانه می‌نویسد: وسعت این کتابخانه عظیم که در هفت طبقه بنا شده، 21.000 مترمربع است. نزدیک به 35.000 نسخه خطی و بیش از 800.000 جلد کتاب با قدمت بیش از 100 سال وجود دارد. این کتابخانه عمومی، بهشت باستان‌شناسان، کارشناسان تاریخ و علاقمندان به آثار الهیات اسلامی است.

از دیگر کتُبی که در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی توجه میهمانان آلمانی را به خود جلب کرد می‌توان اشاره کرد به: آثار ادبی به زبان آرامی، ترجمه‌های لاتین متعلق به دوران پیش از میلاد مسیح و زندگینامه‌های متعلق به دورانی که ساکنان قلمرو ایران، خدایان متعددی را پرستش می‌کردند.

65% آثار موجود در این کتابخانه به موضوعات مذهبی و 35% به علوم طبیعی مانند نجوم، ریاضیات، پزشکی و مهندسی اختصاص دارد. متصدیان این مرکز به پیشرفت‌های تکنولوژی اهمیت فراوانی داده و لذا محلی فوق مدرن و مجهز به جدیدترین روش‌ها به منظور احیای کتب فرسوده در این ساختمان تعبیه شده است. علاوه بر این، در حال حاضر با پیشرفته‌ترین لوازم اقدام به دیجیتالی کردنِ تمامی آثار این کتابخانه شده است تا آیندگان بتوانند به سادگی به این منابع علمی دسترسی بیابند.

سرتیم پروژه صلح از این همه ارزش‌گذاری به کتاب و احترام به علم بسیار تحت تأثیر قرار گرفت و از همه علاقمندان به حوزه کتب قدیمی و نسخ خطی در سرتاسر دنیا دعوت کرد که از این کتابخانه دیدن نمایند.

یاکوب در پایان همچنین از داوود نظیری‌زاده، عضو هیئت رئیسه فدراسیون شیعیان آلمان (IGS) که مسئولیت هماهنگی و چینش برنامه‌های سفر هیئت آلمانی به ایران را بر عهده داشت، تشکر و قدردانی کرد.


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین