پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
بحث تبدیل کشتارگاه‌های سنتی استان مرکزی به صنعتی که عموماً به شهرداری‌های استان مربوط می‌شود، تاکنون به بهانه مشکلات مالی عملی نشده و حتی این مسأله بارها در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مطرح شده، اما با وجود اهمیت موضوع هرگز در قالب مصوبه درنیامده و پیگیری نشده است.

شعار سال: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی: خرید از اماکن ناشناخته و بدون مجوز عرضه گوشت، ذبح تحت عناوینی مثل نذورات و قربانی کردن با توجه به اینکه به عید قربان نیز نزدیک می‌شویم، مهم‌ترین معضلی است که باید آموزش عمومی داده شود و همواره روی این مسأله مشکل داریم.
معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی: ارائه آموزش در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، اما نظارت بر اجرای موارد آموزشی توسط شهرداری‌ها یک ضرورت است که باید پیگیری شود.


«محسن شانقی»، مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی دراین خصوص اظهار داشت: صاحبان کشتارگاه‌های سنتی، شهرداری‌ها هستند و همیشه مشکلات مالی در تبدیل این کشتارگاه به صنعتی مطرح می‌شود که این موضوع اغلب در کمیته ساماندهی بررسی شده است.
شانقی، آموزش کارکنان کشتارگاه‌ها را از دیگر مشکلات این واحدها برشمرد و افزود: انتظارات یک کشتارگاه صنعتی را از یک کشتارگاه سنتی نداریم، اما نکته مهم در این شرایط بحث آموزش کارکنان شاغل در این مراکز است که باید جدی گرفته شده و نظارت بر رعایت نکات بهداشتی فرد و مکان نیزانجام شود.
وی با بیان اینکه در شایع شدن بیماری‌های مشترک انسان و دام بجز موضوع کشتارگاه‌ها رغبت مردم به سوی شیوه‌های سنتی نیز مطرح است، متذکر شد: خرید از اماکن ناشناخته و بدون مجوز عرضه گوشت، ذبح تحت عناوینی مثل نذورات و قربانی کردن با توجه به اینکه به عید قربان نیز نزدیک می‌شویم، مهم‌ترین معضلی است که باید آموزش عمومی داده شود و همواره روی این مسأله مشکل داریم.
نبود «پیش سردخانه» در کشتارگاه برخی شهرها
در همین حال، «عباس اسماعیلی» معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه «پیش سردخانه» در کشتارگاه همه شهرستان‌های استان موجود نیست، بیان کرد: شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور به دلیل کار نکردن پیش سردخانه در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد و این موضوع اهمیت تجهیز کشتارگاه‌ها را به پیش سردخانه بیشتر می‌کند.
وی وضعیت کشتارگاه‌های استان از نظر پیش سردخانه را بجز در شهرستان‌های تفرش و فراهان که فاقد پیش سردخانه هستند، حائز شرایط نسبی دانست و گفت: از نظر پیش سردخانه کشتارگاه اراک هم شرایط لازم را به رغم داشتن این بخش، به طور کامل دارا نیست و رعایت ضوابط قرنطینه نیز در کشتارگاه‌های اراک، شازند، آستانه و تفرش انجام نمی‌شود. اسماعیلی با بیان اینکه نواقص بهداشتی کشتارگاه‌ها احصا و گزارش شده، افزود: از شهرداری‌ها انتظار می‌رود پس از گزارش موارد مشکوک بهداشتی اقدامات پیشگیری در کشتارگاه‌ها را انجام دهند.
وی بر لزوم ساماندهی، افزایش نظارت و کنترل کشتارگاه‌ها تأکید کرد و متذکر شد: ارائه آموزش در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، اما نظارت بر اجرای موارد آموزشی توسط شهرداری‌ها یک ضرورت است که باید پیگیری شود.
همچنین خانم «خسروی»، نماینده دادستان اراک هم دراین باره با اشاره به بازدیدی که از کشتارگاه این شهرستان در تاریخ 25 تیرماه امسال داشت، گفت: با توجه به بحث بیماری‌های مشترک انسان و دام این بازدید صورت گرفت که شرایط مشاهده شده به هیچ وجه مورد تأیید نبود. در کشتارگاه اراک در زمان بازدید به جای دستگاه پیش سردکن از قالب‌های یخ استفاده می‌شد که نمی‌تواند از نظر بهداشتی کار پیش سردخانه را انجام دهد. متأسفانه کشتارگاه اراک شرایط مناسبی در زمان بازدید نداشت و توجیه مسئولان کشتارگاه مبنی بر تأخیر لحظه‌ای اتصال به خنک کن الکتریکی دربخش پیش سردکن در روز بازدید پذیرفته نیست.
نماینده دادستان اراک خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری متولی اصلی کشتارگاه است و باید از وضعیت کنونی سنتی به سوی صنعتی کردن کشتارگاه اقدام کند، دامپزشکی نیز مکلف به ساماندهی کشتارگاه‌هاست. مشکلات کشتارگاه اراک نیاز به اولویت‌بندی‌هایی دارد که باید توسط این دو دستگاه پیگیری شود.
وی بحث تصفیه فاضلاب کشتارگاه، اتاق‌های تفکیک آلایش دام، رفع نواقص استحصال گوشت به صورت بهداشتی، به‌کارگیری نیروی دامپزشک و کارشناس مرتبط در کشتارگاه، همچنین رفع نواقص موجود در بخش پیش سردکن را از اولویت‌های مهمی که باید اجرایی شوند، برشمرد و تصریح کرد: دادستانی اراک تا پایان مردادماه امسال به شهرداری فرصت داده تا نسبت به رفع نواقص کشتارگاه اقدام کند، در غیر این صورت با دستور قضایی با متخلفان برخورد شده و اقدام قانونی نسبت به این مکان انجام می‌شود. گفتنی است، استان مرکزی دارای 12 کشتارگاه دام است که همگی سنتی هستند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 2 شهریور 96، شماره: 196846


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین