پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
ماه‌عسل انتخاب شهردار تهران پایان یافت. اکنون کلیددار بهشت و ساکنان آن ازجمله اعضای شورای شهر پایتخت با موضوعات جدی پیرامون مسائل شهری و موضوعات مرتبط با سازمان شهرداری رو‌به‌رو هستند که مهم‌ترین آن، پرداخت‌های مالی کارکنان شهرداری و دستمزد ماهیانه آن‌ها است که حل هرچه سریع‌تر آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد؛ چالشی که در حال تبدیل‌شدن به یک بحران است.

شعارسال: ماه‌عسل انتخاب شهردار تهران پایان یافت. اکنون کلیددار بهشت و ساکنان آن ازجمله اعضای شورای شهر پایتخت با موضوعات جدی پیرامون مسائل شهری و موضوعات مرتبط با سازمان شهرداری رو‌به‌رو هستند که مهم‌ترین آن، پرداخت‌های مالی کارکنان شهرداری و دستمزد ماهیانه آن‌ها است که حل هرچه سریع‌تر آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد؛ چالشی که در حال تبدیل‌شدن به یک بحران است.

با نزدیک شدن به نیمه شهریورماه، همچنان حقوق مردادماه کارگران شهرداری پرداخت‌نشده است و همین مسئله سرآغاز چالشی بزرگ برای شهردار تهران و شورای شهر است. مسئله‌ای که محمدعلی نجفی، باید هرچه زودتر به آن ورود کند و پیش از ایجاد واکنش‌های احتمالی، در جهت رفع آن دست به عمل بزند.

شهردار تهران در روزهای پیش رو، می‌بایست برای انجام کار عملیاتی به میدان بیاید و برای تحقق شعارها به عمل، دست‌به‌کار شود. ازاین‌رو، نجفی و اعضای شورای شهر برای اجرای امور دست به اولویت‌بندی زده‌اند.

شهرداری تهران با معضلات بی‌شمار که پیش‌ازاین شرح آن داده‌شده، به نجفی و شورای شهر پنجم رسید و تیم جدید را با چالش‌های فراوان رو‌به‌رو کرد که همچنان بیش از نیمی از آن‌ها حل‌نشده است.

در شرح اولویت‌بندی چالش‌های شهرداری تهران، هر یک از اعضای شورای شهر، مسئله‌ای را به‌عنوان محور و در صدر بهبود چالش‌های شهرداری مطرح کردند. اولویت‌بندی‌هایی درباره حمل‌و‌نقل شهری که از سوی محسن هاشمی مطرح شد تا اولویت ضرورت رسیدگی به مگسهای سفید از سوی زهرا نژادبهرام.

از طرفی، شهردار تهران نیز، در جریان آغاز کار خود، به بازدید از چند محله تهران پرداخت و درباره مسائل و مشکلات آن‌ها به گفت‌و‌گو پرداخت.

اما آنچه به نظر می‌رسد این مسائل به دلیل بحران قریب الوقوع پرداخت حقوق کارکنان شهرداری تهران چند اولویت نداشته باشد.

هم‌اکنون، علی‌رغم نزدیک شدن به نیمه شهریورماه، همچنان حقوق مردادماه ۷۰ هزار کارگر شهرداری پرداخت‌نشده است و همین مسئله موجی از نگرانی را درباره شهرداری تهران ایجاد می‌کند. از طرفی، شهریورماه را می‌توان یکی از ماه‌های پرهزینه شهرداری به شمار آورد.

شهریورماه، همانند اسفند، زمان پرداخت بخشی از عیدی، کارانه سالیانه، بهره‌وری و سایر گزینه‌های مندرج در بحث حقوق و دستمزد کارکنان است و تأمین بودجه برای این پرداخت مالی، می‌تواند مشکلاتی را برای شهردار تهران ایجاد کند و بر اساس گزارش کارشناسان، این هزینه مالی، در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

حقوق مردادماه کارگران و از طرفی، هزینه‌های پیش‌روی شهریورماه، در صورت ناتوانی شهرداری در تأمین آن‌ها، می‌تواند موجب اعتراض و نارضایتی بخش عظیمی از کارگران این سازمان و درنتیجه بحران شهرداری می‌گردد و این در حالی است که در چندروزه اخیر، در جریان استخدام‌های نجومی شهرداری تهران، حدود ۲ هزار نیروی کار جدید به بدنه شهرداری واردشده است که همین امر بار مالی فراوانی را بر دوش شهردار و شورای شهر تهران تحمیل می‌کند.

لازم به ذکر است که در بودجه کل کشور برای وزارت ارشاد در سال ۹۶ جمعاً ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده بود و سپس تصویب‌شده است و این در حالی است که ۸۰۰ میلیارد تومان، تنها بودجه یک سازمان کوچک در شهرداری است.

این کمبود مالی در شرایطی است که در دوره شهرداری پیشین، برخی بانک‌های نزدیک به شهردار، تسهیلاتی با نرخ بالای ۳۰ درصد به شهرداری برای پرداخت حقوق تیر ماه پرداخت‌کردند و قالیباف علاوه بر پرداخت حقوق به میزان قابل توجهی هم پاداش عملکرد به مدیران داد. اما در دوره فعلی،قطعا هیچ‌یک از بانک‌ها حاضر به پرداخت وام به شهرداری نیستند که این مساله بیشتر ناشی از عدم نقدینگی بانک‌ها است و این مسئله جدی‌ترین چالش را برای نجفی، به‌عنوان شهردار پایتخت ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد که مشکلات تامیل مالی و هزینه‌ای، پاشنه آشیل شهردار تهران و اعضای مدیریت شهری است که ناتوانی در رفع آن می‌تواند منجر به اتفاقات ناخوشایند در این سازمان شود.

این در حالی است که مدیران مرتبط با مباحث مالی و تأمین حقوق کارکنان و کارگران نیز تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده و این موضوع، خطر تحت فشار قرار گرفتن مدیریت شهری جدید در مباحث مالی را با توجه به عدم تحقق ۷۵ درصدی بودجه سال جاری تشدید می‌کند.

به نظر می‌رسد،بحران پیش روی شهردار جدید و اعضای شورای شهر، به نوعی جریان‌سازی برای ناکارآمدی نجفی و اعضای مدیریت شهری است که ناتوانی در حل آن، می‌تواند به نتایج ناخوشایندی ختم شود.

انتظار می‌رود شخص شهردار و اعضای شورای شهر پنجم با درایت، این موضوع را چاره‌اندیشی کنند. در پایان باید گفت، پس از افشای اقدامات پنهان برخی مدیران شهردار سابق توسط رویداد۲۴ و همراهی مجدانه و دلسوزانه اعضای شورای شهر که منجر به استعفای معاون قالیباف شد آیا استعفای تازه ای در حوزه معاونت مالی شهرداری در پیش است؟

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت رویداد24،تاریخ انتشار10شهریور96،کدخبر: 73698، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین