پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
حاشیه های عجیب و غریب شوراهای شهر و شهرداری‌ها در کشور، همچنان ادامه دارد. با آن که بیش از چهار ماه از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور می‌گذرد، حاشیه‌های بی پایان، همچنان گریبان شوراها را در کل کشور فراگرفته است.

شعار سال: حاشیه های عجیب و غریب شوراهای شهر و شهرداری‌ها در کشور، همچنان ادامه دارد. با آن که بیش از چهار ماه از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور می‌گذرد، حاشیه‌های بی پایان، همچنان گریبان شوراها را در کل کشور فراگرفته است. به ویژه آن که با آغاز به کار رسمی شوراها و روند انتخاب شهردار، اتفاق‌های جالب و البته قابل تأملی در شهرها و روستاهای مختلف کشور رخ داده‌اند. از شهرداران آقازاده گرفته تا شهرداران دو ساعته و البته «لیست‌بند»‌هایی که شهردار شدند. این گزارش، مروری بر بعضی از این اتفاق‌های عجیب است.

ماجرای عجیب و غریب شوراهای شهر و شهرداری‌ها در کشور، همچنان ادامه دارد. با آن که بیش از چهار ماه از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور می‌گذرد، حاشیه‌های بی پایان، همچنان گریبان شوراها را در کل کشور فراگرفته است. به ویژه آن که با آغاز به کار رسمی شوراها و روند انتخاب شهردار، اتفاق‌های جالب و البته قابل تأملی در شهرها و روستاهای مختلف کشور رخ داده‌اند. از شهرداران آقازاده گرفته تا شهرداران دو ساعته و البته «لیست‌بند»‌هایی که شهردار شدند. این گزارش، مروری بر بعضی از این اتفاق‌های عجیب است.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه برگزار شد و نتایج این انتخابات، اگر‌چه در سایه پیروزی دولت مستقر در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم قرار گرفت، اما نتایجش آن‌قدر جالب توجه بود که به تنهایی سوژه‌ای خاص برای رسانه‌ها فراهم کند. از رأی آوری چهره‌های ناشناس با ویژگی‌ها و تبلیغات خاص در شهرهای کوچک گرفته تا ماجرای «لیست فروشی» میلیاردی برخی چهره‌های منسوب به اصلاح طلبان و کارگزاران در کلانشهر تهران که واکنش‌های فراوانی هم در پی داشت. حالا اما اخبار انتخاب شهرداران شهرهای دیگر هم نشانه‌هایی از سال‌هایی پرحاشیه برای شهرهای کوچک و بزرگ دارد.

وقتی لیست‌ها را شهردار آینده می‌بندد

شنیده‌ها از اصفهان و شیراز، دو کلانشهر ایران می‌گویند که شهرداران جدید این شهرها، عناصر اصلی چینش کاندیداهای «لیست امید» در شهر خودشان بوده‌اند و حالا به مدد همان کاندیداهای راه یافته به شورا، کلید دار شهر شده‌اند. ماجرا، وقتی جالب‌تر می‌شود که این انتصاب، سروصدای خبرنگاران اصلاح‌طلب را هم درآورده است. از جمله این واکنش‌ها، توییت خانم «صبا آذرپیک» بود که با توییتی کنایه‌آمیز، به انتخاب شهردار شیراز اعتراض کرد. او نوشت: «شبیه رییس شورای عالی اصلاح طلبان فارس باید بود. طوری لیست بچینی که خودت از توش شهردار بشی پ.ن: هرکسی رو حس کرد رقیبش ممکنه بشه،حتی تولیست نگذاشت.» اشاره او به انتخاب آقای «عبدالحمید معافیان» بود که 28 مردادماه امسال با کسب هر 13 رأی ممکن از اعضای شورای شهر شیراز، به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب شد. انتخاب او در حالی بود که در روز بیان برنامه‌ها، خبرنگاران بعضی رسانه‌ها از حضور تعجب برانگیز هیات پرشمار همراه او نوشته بودند.

هیاتی که جایی برای حضور خبرنگاران در جلسه باقی نگذاشته بود. نهم خردادماه امسال، آقای‌«احمدرضا دستغیب» رییس موقت شورای شهر شیراز درباره شایعه‌ها پیرامون انتخاب شهردار جدید شیراز گفته بود: «سهم خواهی در باره انتخاب شهردار این شهر از سوی هر مرجعی و از سوی هر جناحی که باشد، محکوم است.» او گفته بود: « نمی‌توانیم شهر بزرگ شیراز را به دست افرادی بسپاریم که شایستگی اداره آن را ندارند. مردم به لیست امید درانتخابات شوراها اعتماد کرده‌اند و مسوولان شهری نیز می‌بایست بر‌اساس اعتماد مردم انتخاب شوند، نمی‌توان با بی‌دقتی و با عجله شهر را به سمتی برد که اعتماد مردم به لیست امید مخدوش شود.» در شهر اصفهان نیز، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان این شهر در شورای شهر دوره پنجم، زمام مدیریت شهر را در دست گرفته است. آقای «قدرت الله نوروزی» اول شهریورماه با رأی اعضای شورای این شهر به عنوان شهردار جدید نصف جهان معرفی شد.

وقتی لیست‌ها، شهردار حامی‌شان را عزل می‌کنند اما یکی از عجیب‌ترین انتخاب‌ها، در شورای شهر گرگان شکل گرفت. جایی که اعضای شورای این شهر، در رقابت‌های انتخاباتی با پوستر شهردار وقت گرگان، به میدان رقابت آمدند. پیروز مبارزه انتخاباتی شدند و به شورا راه یافتند؛ اما در اولین اقدام، با رأی اکثریت، شهردار بخت برگشته را برکنار کردند. آن طور که گفته می‌شود، در رأی گیری برای ابقای آقای «حسین صادقلو» در سمت شهرداری گرگان، 5 تن از اعضای 9نفره شورا به عزل او رأی دادند. اتفاقی که با واکنش‌های فراوانی در این شهر و اعضای شورا مواجه شد. از جمله آقای «حسین ربیعی» سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان، با بیان اینکه برای ابقا شدن صادقلو در سمت شهردار گرگان عهدی نداشتیم، گفت:« نمی‌خواستیم در شورای شهر چوب خشک باشیم. اتفاقات سه ماه اخیر موجب شد تا به انتخاب فرد دیگری برای شهرداری گرگان تصمیم بگیریم.» از سوی دیگر، آقای «محمدابراهیم جرجانی» که از موافقان حضور شهردار گرگان بود، گفته است:« باید بدون تعارف بگوییم، نباید خودمان را گول بزنیم،؛ مردم بر اساس عملکرد شهردار به ما رأی دادند.

بالاترین رأی شورا طی دو دوره 16 هزار نفر بود اما در این دوره به 25 هزار رأی رسید که این اتفاق نشان‌داد مردم با شناخت عملکرد شهردار گرگان به اعضای فعلی شورا رأی مثبت دادند تا شاهد شورای یک دست باشند. ما از مردم رأی گرفتیم و در حالی که همه منتظر بودند اقدام شورا را ابتدای شهریور ببینند، اما وضعیت به گونه دیگری رقم خورد. ما باید شورای مستقل باشیم هر فردی پاسخگوی رأی خودش است اما قولی را که به مردم دادیم، نباید فراموش کنیم.» به هرحال شورایی که با پرچم حمایت از شهردار گرگان به رقابت انتخاباتی وارد و پیروز شده بود، پای حکم عزل او را امضا کرد تا اتفاقی عجیب در مدیریت شهری گرگان رقم بخورد.

شهر در دست آقازاده‌ها

اما شهرداران جوان هم کم حاشیه نبودند. آقازاده‌هایی که با حضورشان در صدر مدیریت شهرهایی کوچک، نام آنها را به صدر شهرهای خبرساز رساندند. تا به حال نام دو شهردار جوان، به واسطه نسبت‌هایشان با برخی مقام‌ها مطرح شده است. آقای «امیر بهمنی» فرزند آقای «محمود بهمنی» رییس کل بانک مرکزی دولت پیشین، به عنوان شهردار جدید شهر «هشتگرد» برگزیده شده است. نام آقای «فرشاد عباسی» 27 ساله نیز که فرزند معاون اصلاح طلب استانداری اردبیل است، به عنوان شهردار شهر «گیوی» این استان، در رسانه‌ها خبرساز شده است.

آن‌ها که نیامده رفتند

از شهرهای خرم آباد و زنجان هم خبرهای عجیبی منتشر شده است. خانم «سمانه شاددل» که به عنوان اولین مدیر زن شهری در زنجان برگزیده شده بود، یک هفته پس از دریافت حکمش، توسط شهردار جدید زنجان برکنار شد تا این اتفاق، درست مثل خبر انتصاب مدیر زن زنجانی، در رسانه‌ها بازتاب‌های فراوانی داشته باشد. در شهر خرم آباد هم آقای «ولی الله رستمی» پرنده فروشی که پدیده انتخابات شوراهای امسال بود و توانست با اختلافی معنادار، به عنوان اولین منتخب مردم این شهر، راهی شورا شود و بعد هم به عنوان رییس شورای شهر خرم آباد انتخاب شد، تنها چندین ساعت پس از نشستن بر صندلی ریاست، با رأی مجدد اعضای شورا از ریاست برکنار شد تا اتفاقی قابل تأمل را رقم بزند. او در روزهای پس از برکناری‌اش با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی، به مردم قول داده است حتی میلیمتری از مواضعش برای احقاق حق کوتاه نخواهد آمد. از شورای شهر کرمانشاه هم البته خبر رسیده است که مراسم تحلیف اعضای شورای این شهر، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا لغو شد. «ایرنا» خبر داده است که ۵ نفر از ۱۱ عضو شورا در این جلسه غیبت داشتند. این، البته تنها نمونه‌هایی از اتفاق‌های ریز و درشتی است که در شوراهای شهرهای مختلف و روند انتخاب شهرداران افتاده است. برخی از این اتفاق‌ها هنوز مجالی برای رسانه‌ای شدن پیدا نکرده‌اند و بعضی دیگر نیز به سان آتش زیر خاکسترند که هرلحظه باید منتظر خبر و گزارشی جنجالی درباره آن باشیم. این‌ها را اضافه کنید به ماجرای شهرداری پایتخت که از چهارشنبه گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش، بدون حکم رسمی برای آقای «محمدعلی نجفی» و حتی سرپرست باقی مانده است!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:505729، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین