پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به مشکلات جایگزینی طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، گفت: چگونه کارخانه‌ای که سالها بدون پرداخت یک ریال حمایت شده است بخواهد به بورس برود و یکجا پول 5 هزار تن گندم را بپردازد.

شعار سالعلی‌قلی ایمانی در مورد اجرای روش خرید گندم به روش قیمت تضمینی و عرضه در بورس کالا به جای خرید تضمینی، اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم یک طرحی را اجرا کنیم باید تمام جوانب کار را بسنجیم چرا که من کشاورز انباری برای نگهداری گندم تولید شده ندارم و اگر قرار باشد فروش گندم در بورس کالا به روش قیمت تضمینی اجرا شود اولین مسأله نحوه نگهداری یا تحویل گندم است.

وی به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: چگونه من به عنوان یک کشاورز که بین 2 تا 5 تن گندم تولید کرده‌ام می‌توانم وارد بورس شوم. فروش محصول در بورس حساسیت‌های خاص خود را دارد و باید دید چه نسخه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته‌اند؛ البته خرید به صورت سلف می‌تواند کمک‌کننده باشد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی پراکنش انبارهای غله و سازمان تعاون روستایی در سراسر کشور به صورت یکسان وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید پرسید چرا می‌خواهند گندم را از کشاورز بخرند و در بورس عرضه کنند در صورتی که مشتری گندم مشخص است و بیشتر کارخانجات آرد هستند.

ایمانی با بیان اینکه دولت سالیان سال است که به کارخانجات آرد کمک فراوانی کرده است، تصریح کرد: دولت گندم را از کشاورز می‌خرد، پولش را می‌پردازد و آن را در انبار کارخانه آرد می‌ریزد. جالب‌تر اینکه حق انبارداری هم به کارخانجات آرد می‌دهد و پس از آنکه سهمیه گندم تبدیل به آرد شد پس از فروش آرد کارخانجات پول دولت را می‌دهند.

وی ادامه داد: حال شما حساب کنید چگونه کارخانه‌ای که سالیان سال بدون پرداخت یک ریال حمایت شده بخواهد برود در بورس و یکجا پول 5 هزار تن گندم را بپردازد. اگر به این نکات دقت نکنیم نهایتاً این تولید است که تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت چرا که تجربه قیمت تضمینی که امسال برای دو استان اردبیل و گلستان اجرا شده چندان آسان و خوشایند نبوده است.

به گزارش خبرنگار فارس، دولت در حال حاضر رقمی حدود 10 هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان به صورت خرید تضمینی خریداری کرده است که چندی پیش مدیرعامل بورس کالا خبر از بررسی جایگزین کردن روش قیمت تضمینی و عرضه گندم در بورس به جای خرید تضمینی برای سالی 97 داد که البته امسال نیز به صورت آزمایشی گندم‌های دو استان اردبیل و گلستان به همین روش در بورس عرضه شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 10 شهریور 96، کدمطلب:13960606000185، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین