پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
آمار و اطلاعات با داشتن ضريب صحت و دقت بالا اكثر نيازهای كشور در زمينه‌های برنامه‌ريزی، ارزيابی عملكردها و مديريت در سطح سازمان و يا برنامه ریزی كلان كشور را مرتفع می کند.

شعارسال: صادق اکبری، با بیان اینکه موفقيت‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ در كليه‌ جوامع‌، بستگی‌ به‌ كيفيت‌ آمار و اطلاعات‌ موجود در آن‌ دارد گفت: اين اطلاعات در صورت رعايت ضوابط و معيارهای مشخص در فرآيند توليد می‌تواند با داشتن ضريب صحت و دقت بالا اكثر نيازهای كشور در زمينه‌های برنامه‌ريزی، ارزيابی عملكردها و مديريت در سطح سازمان و يا برنامه ریزی كلان كشور را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان های‌ دولتی‌ را می‌توان‌ مهمترين‌ منبع‌ توليد كننده‌ آمار هر كشور محسوب‌ كرد ادامه داد: بخش‌ بزرگی‌ از آمارهایی‌ كه‌ توسط دولت‌ تهيه‌ می‌شود، براساس‌ اسناد و مداركی‌ است‌ كه‌ همه‌ روزه‌ در حين‌ انجام‌ فعاليت‌ها و وظايف‌ جاری‌ هر سازمان‌ تكميل‌ شده‌ و در آنها كميت‌هایی‌ از فعاليت‌های‌ مربوط به‌ سازمان‌ ثبت‌ می‌شود.

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار کرد: معاونت آمار و اطلاعات این سازمان هر ساله در راستای انجام وظایف سازمانی علاوه بر اجرای طرح‌های مختلف آماری، اقدام به تهیه و انتشار آمارهای ثبتی و بالا بردن فرهنگ آماری مبنا می کند.

این مقام مسئول نظارت و ارزیابی نظام آمارهای ثبتی دستگاه‌های اجرایی و پردازش و فرابری داده‌ها را از مهم‌ترین اقدامات گروه آمارهای ثبتی عنوان کرد و متذکر شد: مسئولیت جمع‌آوری آمارهای ثبتی مربوط به سازمان‌های اداری استان در چارچوب نظام آمارهای ثبتی کشور، نظارت بر آمارهای ثبتی تولید شده، جمع‌آوری و تدوین نیازهای اطلاعاتی پایگاه اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان و انتشار سالنامه آماری استان و سایر نشریات تخصصی در قالب ضوابط، تعاریف و مفاهیم استاندارد شده مرکز آمار ایران از دیگر وظایف عمده گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌ها می‌باشد.

اکبری عنوان کرد: گروه آمارهای ثبتی هر ساله بر اساس موارد فوق اقدام به تهیه نشریات سالنامه آماری و آمارنامه استان گیلان(پیوست سالنامه آماری)، گزیده شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سال و فصلی استان، تهیه گزارشات مورد نیاز مدیران ارشد استان، برآوردهای جمعیتی و... پرداخته و در اجرای سرشماری و طرح‌های آماری فعالیت گسترده دارد.

وی با بیان اینکه سالنامه آماری یکی از منابع اصلی آمارهای ثبتی کشور می‌باشد که هر ساله همراه با سایر استان‌ها در استان انتشار می‌یابد اضافه کرد: این نشریه آماری از سال 1355 تا سال 1381 تحت عنوان آمارنامه استان تهیه و منتشر می‌گردید اما از سال 1381 به منظور ساماندهی نظام آمارهای ثبتی کشور تغییراتی در ساختار آن داده شد و بر اساس الگوی واحد که به صورت هماهنگ در سطح کشور و از سوی مرکز آمار ایران ارائه گردیده تهیه و تدوین می‌شود.

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خاطرنشان کرد: مجموعه سالنامه آماری استان حاوی مجموعه‌ای از آخرین اطلاعات آماری موجود در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که برای تامین نیازهای آماری تصمیم‌گیران، برنامه‌ریزان و مجریان طرح‌های توسعه و عمران منطقه‌ای در سطح شهرستان ضروری می‌باشد.

وی به منابع آماری این نشریه اشاره کرد و افزود: آمارهای ثبتی تولید شده در دستگاه‌های اجرایی استان، نتایج سرشماری‌ها و آمارگیری‌های نمونه‌ای اجرا شده توسط مرکز آمار ایران از منابع آماری نشریه سالنامه آماری می‌باشد.

اکبری با بیان اینکه روش جمع‌آوری آمارهای ثبتی تولید شده در دستگاه‌های اجرایی به روش مکانیزه انجام می‌شود ادامه داد: در این روش براساس پایگاه اطلاعاتی ویژه سالنامه آماری که تحت وب است، فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات و اقلام آماری هر دستگاه اجرایی متناسب با تفکیک و سطوح جغرافیایی مورد نظر طراحی می‌گردد و مجوز دسترسی به فرم‌های مربوط در اختیار رابط آماری و مدیر دستگاه قرار می‌گیرد.

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تصریح کرد: این فرم‌ها توسط کارشناس مربوطه در دستگاه اجرایی(رابط آماری) تکمیل و سپس توسط مدیر دستگاه می بایست تایید گردد. فرم‌های تایید شده دستگاه توسط همکاران دفتر آمار و اطلاعات مورد بررسی فنی قرار گرفته و پس از تایید نهایی در سالنامه آماری و آمارنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از سال 1380 به منظور رفع نیازهای آماری برنامه‌ریزان، مجریان و پژوهشگران استان که متقاضی آمارهای دیگری به جز آمارهای موجود در سالنامه آماری می‌باشند، مجموعه تحت عنوان آمارنامه استان گیلان(پیوست سالنامه آماری سال) به منظور ارائه آمار و اطلاعات تکمیلی تهیه و تدوین می‌گردد. این مجموعه از سال 1380 هرساله همراه با سالنامه آماری منتشر شده و انتشار آن با استقبال فراوان مخاطبین مواجه شده است.

اکبری در خصوص تهیه و تدوین نشریه شاخص‌ها و نماگرهای کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: این نشریه به صورت فصلی و سالانه به منظور آگاهی مسئولان از اطلاعات آماری بهنگام استان ارائه می‌گردد.

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان افزود: این نشريه شامل گزيده شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان می‌باشد که بر اساس الگوی واحد كه به صورت هماهنگ در سطح كشور و از سوی مركز آمار ايران ارائه گرديده و با هدف ارائه فصلی و سالانه برخی از مهمترین شاخص ها تهيه می‌شود. همچنین ارزیابی سیستم های اطلاعاتی عملیاتی دستگاه‌های اجرایی و تعدادی از اقلام آماری تولید شده را از دیگر فعالیت‌های گروه آمارهای ثبتی است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز با داده های بسیار زیادی روبرو هستیم که به دلیل عدم طبقه بندی صحیح، ثبت نادرست، عدم شفافیت و تعاریف و مفاهیم و... مورد استفاده قرار نمی گیرند ادامه داد: به منظور ساماندهی نظام آمارهای ثبتی، افزایش بازدهی و کارایی و دقت با توجه به اصل شفافیت، صرفه‌جویی در هزینه و زمان در تولید و انتشار اطلاعات، افزایش کارایی و بهره‌وری سازمانی، روش‌های کنترل و صحت سنجی اطلاعات جهت کاهش اشتباهات و خطاهای ناشی از مرحله انتقال اطلاعات توسط کارمندان و نظام یکپارچه‌سازی اطلاعات آماری، معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با محوریت گروه آمارهای ثبتی اقدام به ایجاد سامانه آمار و اطلاعات تحت عنوان ساوانا(سامانه آمار و اطلاعات نوین آریا) نمود.

اکبری تصریح کرد: ساوانا یک سیستم پیشرفته جهت پوشش کامل فرآیندهای آماری از قبیل مکانیزه کردن تولید، جمع آوری و انتشار آمارهای ثبتی، تجمیع، تحلیل و انتشار گزارش‌ها و نمودارها به روش هوشمند به منظور پیاده سازی و عملیاتی ‌سازی سیستم آماری فراگیر فی ‌ما بین سه راس اصلی این فرآیند(معاونت آمار و اطلاعات سازمان، دستگاه‌های تولید کننده آمار و اطلاعات ثبتی و مخاطبین آمار و اطلاعات نظیر مدیران، تصمیم‌گیران، محققان و اندیشمندان و کابران عمومی دیگر) است.

رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌های آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان از بروز‌رسانی شاخص ها و نماگرهای مربوط به سری زمانی را از جمله فعالیت های این گروه در سال 1395 برشمرد و گفت: بالغ بر 170 جدول که حاوی این شاخص ها و نماگرها طی دوره سال های 1394 1355 می‌باشد تهیه و بروز رسانی شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل غنای بالای کارشناسی، استان گیلان همواره طی سال های اخیر بر اساس ارزیابی مرکز آمار ایران جزو برترین‌های کشور بوده است به برنامه‌ریزی فعالیت‌های 1396 گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌ها اشاره کرد و افزود: تهیه شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی 1395، مکاتبه با بالغ بر 150 دستگاه اجرایی، نمادها و شرکت‌های دولت جهت دریافت آمار و اطلاعات به منظور تهیه و تدوین سالنامه آماری، آمارنامه استان گیلان، ساخت جداول در سامانه آمار و اطلاعات، بررسی اطلاعات دریافت شده، داده آمایی و تایپ اطلاعات تایید شده و بروز اطلاعات سری زمانی از جمله برنامه‌های در دست اقدام گروه است.

اکبری با بیان اینکه تغذیه سامانه اطلاعات آماری استان گیلان(sdi.mpogl.ir) نیز از فعایت های مهم سال 1396 می‌باشد، تاکید کرد: این سامانه با هدف کاهش استفاده از کاغذ و افزایش سرعت دقت و اعتبار داده در جهت ارائه مورد نیاز کاربران و محققان به صورت کاملا سهل و مکانیزه بوده و حاوی آخرین داده‌های آماری مندرج در سالنامه های آماری، آمارنامه در استان، سری زمانی، شاخص‌ها و نماگرهای آماری سالانه و فصلی، نتایج سرشماری و فرهنگ آبادی، گزارش‌های تولید شده، نقشه و اطلاعات مکانی، مقالات و گزارش‌های آماری و نتایج برخی طرح های آماری است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15شهریور1396، کدخبر: 966-38189-5: www.gilan.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین