پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی گفت: زندگی در شهرهای خراسان‌شمالی گرانتر از سطح کشور تمام می‌شود.

شعارسال: مجید پورعیسی در جمع خبرنگاران در خصوص برخی شاخص‌های موجود در استان اظهار کرد: نرخ تورم برای تابستان سال جاری در حوزه شهری استان 14.3 درصد و در کشور 13.3 درصد است و این امر نشان می‌دهد که زندگی در شهرهای خراسان‌شمالی گرانتر از سطح کشور تمام می‌شود.

وی، نرخ تورم در روستاهای استان را 10.7 درصد اعلام کرد و افزود: این رقم در میانگین کشوری 12.7 درصد است. همچنین نرخ بیکاری در بهار امسال در استان 10.7 درصد است و این درحالیست که میانگین کشوری 10.1 درصد بوده و این نشان دهنده آن است که نرخ بیکاری در استان 0.6 درصد بالاتر است. علاوه بر آن نرخ بیکاری مردان در استان 11.17 درصد بوده و میانگین کشوری آن 8.6 درصد است. یعنی نرخ بیکاری در میان مردان استان 0.3 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هزینه یک خانوار شهری در استان 18 میلیون تومان و یک خانوار روستایی 10 میلیون و 800 هزار تومان است، خاطرنشان کرد: درآمد یک خانوار شهری 21 میلیون تومان و درآمد یک خانوار روستایی 10 میلیون و 500 هزار تومان است. این امر به معنای آن است که خانوار شهری استان می‌تواند سه میلیون تومان پس‌انداز کند و یک خانوار روستایی 300 هزار تومان بدهکار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع و سرمایه انسانی یکی از بخش‌های این سازمان است، افزود: خراسان‌شمالی یکی از استان‌هایی است که از سرمایه نیروی انسانی کمتری برخوردار است. در واقع یکی از راه‌های توسعه هر انسانی، نیروی انسانی آن است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون نتوانستیم نظام آمار ثبتی را اجرایی کنیم، اظهار کرد: آمارهای دقیق می‌تواند کمک فراوانی به برنامه‌ریزی داشته باشد این درحالیست که هیچ وقت آمارها در استان و کشور به روز نبوده است. باید چارچوب فنی به این آمار و ارقام داده شود. علاوه بر آن دستگاه‌های اجرایی هزینه‌های زیادی را خرج می‌کنند اما تاثیرگذار نیست و یکی از دلایل آن نبود نقشه‌های به روز و قابل استفاده در استان است.

پورعیسی بیان کرد: احساس می‌شود اگر شورای برنامه ریزی و توسعه در استان فعال شود می‌توان بحث‌های توسعه‌ای را دنبال کرد اما متاسفانه شوراها و کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها براساس محتوا شکل نگرفته‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از ظرفیت مشارکت‌های عمومی برای اجرای پروژه‌ها یکی از ماموریت‌های این سازمان است، توضیح داد: به دنبال آن هستیم تا از پتانسیل غیردولتی و مشارکت‌های عمومی استفاده کنیم اما هنوز این امر در استان شکل نگرفته و متاسفانه مدیران فکر می‌کنند مالکین عین مدیریت است. باید کاری کنیم تا در حوزه‌هایی همچون ورزش و آموزش و پرورش آزادسازی ایجاد شود و مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی، واگذار و همچنین در برخی بخش‌ها نیز مقررات زدایی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه استان باید بخش خصوصی و انسان‌های نخبه وارد شوند و باید کاری کنیم تا این امور از نگاه شعاری تبدیل به نگاه عملی شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه عقب ماندگی‌های تاریخی در استان وجود دارد، گفت: یکی از دلایل آن تجهیز نشدن منابع از زمان تفکیک استان از خراسان رضوی است. به عنوان مثال زمانی‌که یک اداره کل تشکیل می‌شود باید تجهیز منابع صورت گیرد اما کمتر از 15 درصد اداره‌های کل استان تجهیز منابع شده‌اند.

وی در ارتباط با میزان سپرده‌های مردم استان در بانک‌های دولتی بیان کرد: میانگین سپرده هر فرد از مردم استان در بانک های دولتی 18.5 میلیون تومان و میانگین کشوری 79 میلیون تومان است یعنی این استان 1.4 میزان سپرده بانک‌های دولتی را در اختیار دارد. سپرده گذاری نکردن مردم استان در بانک‌های دولتی سبب شده تا میزان تسهیلات ارائه شده نیز کم باشد.

پورعیسی افزود: خراسان‌شمالی در پرداخت تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌های دولتی رتبه 29 را دارد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: در استان 3600 کارگاه تولیدی داریم که از این تعداد 67 کارگاه کاملا صنعتی هستند. همچنین تعداد معادن فعال استان 94 معدن هستند این درحالیست که متوسط کشوری 119 معدن است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در بروز تصادفات رتبه چهارم کشوری را دارد، افزود: 23 هزار و 171 فقره تصادف در طول سال در استان اتفاق می افتد که متوسط کشوری نصف این رقم است. همچنین در استان به ازای هر 6021 نفر یک پزشک وجود دارد و این درحالیست که متوسط کشوری به ازای هر 4000 نفر یک پزشک است. از سوی دیگر هنوز در استان یک بیمارستان خصوصی و یا بیمارستان سوختگی و سوانح راه اندازی نشده است.

پورعیسی از افتتاح بیشتر پروژه‌هایی خبر داد که در سال 91 شروع به ساخت کرده بودند.

وی با بیان اینکه 915 هزار نفر جمعیت در استان وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 37 درصد در بجنورد، 16 درصد در اسفراین، 17 درصد در شیروان، سه درصد در گرمه، چهار درصد در فاروج، 12 درصد در مانه و سملقان، هفت درصد در راز و جرگلان و چهار درصد در جاجرم ساکن هستند. فاصله شهر راز از لحاظ توسعه‌ای با بجنورد حدود 20 سال است و باید تلاش شود تا به متوسط استان برسد.

پورعیسی در پاسخ به این سوال که برنامه سازمان برای طرح‌های سرمایه گذاری چیست، تصریح کرد: ورود به حوزه مشارکت مردمی، تکلیف ماست و هنوز دستورالعملی برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری داده نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه طرح GTPPمجتمع پتروشیمی به کجا رسید، بیان کرد: اجرای این پروژه یک مشکل اساسی دارد و آن نرخ سود انرژی است که به پتروشیمی می‌دهند. این موضوع را نیز وزارت نیرو و پتروشیمی به جاهایی رسانده است. اگر بهانه نرخ سود حل شود مابقی، قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارد. شاید طی پنج سال آینده همه مقدمات کار انجام شود.وزارت رفاه سهم زیادی برای سرمایه گذاری در این طرح دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 25آبان1394: کدخبر:94082515051: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین