پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
ماهی آزاد AquaBounty که به صورت ژنتیکی مهندسی شده است، در حدود دو برابر حجم ماهی‌های نرمال همسن خود حجم دارد.

شعارسال: ماهی آزاد AquaBounty که به صورت ژنتیکی مهندسی شده است، در حدود دو برابر حجم ماهی‌های نرمال همسن خود حجم دارد. شرکتی که این ماهی را توسعه داده است در روز ۴ آگوست اعلام کرد که ۱۰۰۰۰ پوند (۵۳۵/۴ کیلوگرم) از این محصول را به مشتریان در کانادا فروخته است. این اولین فروش حیوانات تراریخت برای غذا در بازار آزاد است که برای AquaBounty بیش از ۲۵ سال طول کشیده است تا این کار را انجام دهد.

این ماهی، برای رشد سریع‌تر از همتای اصلاح نشده خود طراحی شده است که تقریبا نیمی از زمان مورد نیاز برای رسیدن به اندازه فروش در بازار یعنی حدود ۱۸ ماه را نیاز دارد. Ron Stotish مدیرعامل این شرکت می‌گوید که اولین محصول تجاری خود را با قیمت ۳۰/۵ دلار به ازای هر پوند (۴۵/۰ کیلوگرم) در بازار به فروش رسانده است.

شرکت AquaBounty این ماهی را در مخازن با امکانات اندک در پاناما پرورش داده است. این شرکت برنامه‌ریزی کرده بود که با گسترش یک سایت پرورشی در جزیره پرنس ادوارد کانادا، که در آن مقامات محلی در ماه ژوئن چراغ سبز برای ساخت و ساز را در اختیارشان قرار داده‌اند، تولید را افزایش دهند. همچنین در همان ماه، این شرکت یک مرکز پرورش ماهی را در ایندیانا به دست آورده و منتظر اخذ مجوز از مقامات ایالات متحده است.

فروش ماهی جدالی طولانی و سخت برای هدایت کردن سیستم‌های نظارتی کشورها و پذیرش مصرف کننده را دنبال می‌کند. James West، یک متخصص ژنتیک دانشگاه واندربیلت در نشویل، تنسی، که با شرکت AgGenetics همکاری دارد (شرکتی که یک گاو مهندسی ژنتیکی را برای شرکت‌های لبنی و صنایع گوشتی طراحی کرده است) می گوید "در این مسیر کسی باید اول وارد می‌شد و من خوشحال هستم که آنها این کار را انجام دادند و نه من”. همچنین وی اشاره می‌کند که اگر آنها شکست بخورند، ممکن است صنعت مهندسی ژنتیک دام برای یک نسل از بین برود.

مسیر فرساینده AquaBounty از کشف علمی به بازار، دیگران را از استفاده بیوتکنولوژی حیوانات مرعوب می‌کند و تقریباً چندین بار این شرکت را از کسب و کار بیرون کشانده است. دانشمندان ابتدا رشد سریع ماهیان را در سال ۱۹۸۹ با افزودن ژن هورمون رشد از ماهی Chinook salmon همراه با عناصر کنترل‌کننده ژنتیکی به دست آوردند. تغییرات ژنتیکی باعث می‌شود که ماهی آزاد به تولید در سطح پایین ولی مداوم هورمون رشد ادامه دهد. شرکت AquaBounty در اوایل دهه ۱۹۹۰ در ارتباط با این تکنولوژی شکل گرفت و در مدت کمی پس از آن قانون‌گذاران در ایالات متحده را به خود جلب کرد. بعد از آن ۲۵ سال در جدال با قانون‌گذاران و کنترل‌کنندگان قرار گرفت.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف ماهی آزاد را در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ آزاد اعلام کرد و مقامات کانادایی شش ماه بعد تصمیم مشابهی گرفتند. اما بر خلاف کانادا، جنگ های سیاسی در ایالات متحده باعث توقف ورود ماهی آزاد به بازار شده است. قانون تنظیم بودجه دولت ایالات متحده برای سال مالی ۲۰۱۷ شامل پیشنهادهایی است که به FDA برای ممنوعیت فروش ماهی آزاد تراریخت، تا زمانی که برنامه‌ای برای اطلاع دادن به مصرف کنندگان مبنی بر اینکه آن‌ها یک محصول مهندسی ژنتیک شده را خریداری می کنند، دستور می دهد. سناتور Lisa Murkowski (جمهوری‌خواه، آلاسکا)، که این مقررات را وارد کرده است، ماهی آزاد AquaBounty را "ماهی جعلی” نامیده است.

به نظر Stotish، اعلان خبر فروش ماهی AquaBounty در کانادا مخالفان را از میان برخواهد داشت. او استدلال می‌کند که ماهی های مهندسی ژنتیکی برای اقتصاد مناسب هستند. چرا که آنها می توانند به جای اینکه در خارج از کشور ماهی پرورش دهند، در نزدیکی مناطق شهری به این کار بپردازند و شغل زراعتی را به ایالات متحده و کانادا بازگردانند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت زیست فن، تاریخ انتشار: 24مرداد1396، کدخبر: - : zist-fan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین