پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
یک متخصص علوم غذایی درباره این که ماهی های کدام منطقه ایران از سایر مناطق، سالم تر است، توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد: تامین سلامت ماهی در مناطق مختلف کشور به عوامل متعددی ربط دارد.

شعار سال: محمدحسین عزیزی گفت: سلامت انواع ماهی‌های خوارکی بستگی به این دارد که این ماهی‌ها در آب آلوده به مواد نفتی، یا شیمیایی و آب‌های فاضلابی زندگی نکرده باشند. بنابراین هرچه آبی که قبل از صید در آن زندگی کرده‌اند، تمیزتر باشد، ماهی صید شده از لحاظ کیفیت سالم‌تر خواهد بود، به شرط این‌که شرایط نگهداری بعد از صید نیز مناسب باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین بیشتر از اینکه مهم باشد که ماهی سالم در کدام منطقه کشور پرورش یافته باشد، مهم تر این است که در چه آبی پرورش یافته است.

عزیزی در پاسخ به این پرسش که برخی متعقدند ماهی جنوب از ماهی شمال سالم‌تر است، توضیح داد: در حال حاضر هیچ بررسی و آزمایش علمی در این زمینه صورت نگرفته‌ است که کدام منطقه کشور ماهی‌های سالمتری دارد و یا چه نوع ماهی سالم‌تر است ، بنابراین، این باور دلیل علمی ندارد.

به گفته این متخصص علوم‌غذایی سالم‌تر بودن ماهی‌های جنوب کشور نسبت به شمال آن، به اعتقاد برخی از افراد، شاید از آن جهت باشد که دریای جنوب وسعت بیشتری دارد و آلودگی در آن پخش می‌شود، اما دریا شمال از وسعت کمتری برخوردار است.

عزیزی افزود: علاوه بر آن ممکن است عده‌ای بر این باور باشند، که وجود نفت در دریای جنوب موجب ناسالم بودن ماهی‌های آن باشد، اما هیچ‌یک از این باورها نمی‌تواند بر ناسالم بودن ماهی در آب‌های منطقه‌ای مهر تایید بزند، مگر این‌که دراین زمینه آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیقی صورت گرفته باشد.

این متخصص علوم‌غذایی با بیان این‌که در ایران تنها چند نوع ماهی پرورش داده می‌شود، اظهار داشت: سلامت ماهی‌های پرورشی نیز همانند ماهی‌های آزاد به آبی که در آن پرورش می‌یابند و همچنین غذایی که با آن تغذیه می‌شود بستگی دارد، از جمله ماهی های پرورشی رایج، میتوان ماهی کپور و قزل‌آلا را نام برد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین با بیان این‌که مسئله قابل اهمیتی که می‌تواند ارزش تغذیه‌ای ماهی را بالا ببرد، وجود امگا سه بیشتر در آن است، گفت: ماهی‌های آزاد از چربی بیشتری برخوردارند، بنابراین، امگا سه آن‌ها نیز بالاتر است، از نمونه‌های این ماهی‌ها می‌توان به قزل‌آلا و سالمونلا اشاره کرد. بنابراین توصیه می‌شود مردم این نوع ماهی‌ها را بیشتر مصرف کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 2 شهریور 96، کد مطلب: 724432:www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین